Hifi Expo 4.- 6.11.2011


Keijo Tanskanen

In English later on the text

 

Johdanto

 

Hifiharrastajilla oli tapahtumamielessä rikas syksy. Hyvinkään Highend-tapahtuman ja alueellisten tapahtumien lisäksi järjestettiin vielä massiivinen HifiExpo, joka pidettiin Helsingin messukeskuksessa 4-6.11.2011. Vaikka esittelijöitä oli suuri joukko, niin jokunen jälleenmyyjä ja maahantuoja loistivat kuitenkin poissaolollaan, arvatenkin sen vuoksi, etteivät katsoneen osanoton edistävän heidän päämääriään. Messukeskus on paikkana valtava ja pitikin sisällään useamman eri messun samanaikaisesti. Hifi-osastot oli erotettu omaksi, ainakin lähes loogiseksi kokonaisuudekseen. Tästäkin huolimatta onnistuin tahtomattani ohittamaan pari huonetta, pitänee olla jatkossa tarkempi kartan lukemisessa.

 

Kun kokemusta on jo kertynyt kymmenistä vastaavanlaisista tapahtumista, niin suuria äänentoistollisia odotuksia en tämän kertaiselle Expolle asettanut. Tulokset olivatkin jokseenkin sellaiset kuin odotin. Tällä kertaa en ryhtynyt kuuntelemaan huoneissa omia testilevyjäni, vaan tyydyin siihen mitä esittelijöillä oli tarjolla.  Tämä tekee tietenkin lopputulosten arvioinnin tavallista suurpiirteisemmäksi. Uskaltaudun kuitenkin julistamaan, että messuilla oli vähän pahoja rimanalituksia, mutta kalliiden settien suoritukset olisivat voineet olla korkeampaakin tasoa. Laajemman perspektiivin saamiseksi minulla oli mukanani paljon audiomaailmaa kolunnut ystäväni. Arviomme laitteistojen suorituskyvyistä ja tapahtumasta olivat hyvin yhtenäiset. Valokuvissa ja niihin liitetyissä kommenteissa (englanniksi) olen keskittynyt vain niihin huoneisiin ja laitteistoihin joista jäi jotain erityistä mieleen.

 

Havaintoja ja mielipiteitä

 

Karkeasti ottaen esitykset jakautuivat mielestäni kolmeen luokkaan: raskain sarja, joka tuotti suurta äänimaisemaa ja pääsääntöisesti monessa muussakin mielessä ulottuvinta toistoa; keskiraskas sarja, josta löytyi ehkä hiukan yllättäen mielestämme messujen tasapainoisimmat ja neutraaleimmat äänelliset tulokset; kolmantena ryhmänä olivat laitteistot, jotka olivat panostaneet lähinnä vain tiettyjen ominaisuuksien korkealuokkaiseen esitykseen, muista juuri välittämättä.

 

Raskassarjalaisista parhaita olivat Hifihuoneen (Marten & McIntosh & Jorma Design), Audio Porin (B&W & ASR & Brinkmann) ja Sound Factorin(Avantgarde & Kondo & Kuzma) huoneet. Nämä kaikki tarjosivat ison ja vaikuttavan musiikkiesityksen. Hifihuoneen laitteiston esitys oli ehkä näistä kaikkein vaikuttavin ja kokonaisuudessaan tasapainoisin, mutta kattaus ilmeisesti kärsi ainakin huonemoodeista, sillä alarekisterin seurattavuus ja toiston tarkkuus laajemmassakin mielessä jättivät vielä toivomisen varaa. Audio Porin laitteisto oli myös hyvin tasapainoinen ja puski ulos musiikkia varsin puhtaasti, myös suuremmilla äänenpaineilla. Sound Factorin huoneessa Avantgarden Duo Omegat heittivät ilmoille tutun avoimen, dynaamisen ja kontrolloidun esityksen. Poistuessamme huoneesta jäimme kyllä hieman pohtimaan mm. sävymaailman oikeellisuutta. Steinway Lyngdorf-huoneessa musiikki soi myös omalla tavallaan vaikuttavasti ja tietenkin laveasti, mutta tarkkuuspuutteet olivat siellä mielestämme raskassarjalaisista suurimmat. Sama asia vaivasi itse asiassa myös MrHifin esittelemää järeämpää kalustoa, vaikka diskomainen jytke laitteistosta hyvin irtosikin.

 

Keskiraskaan sarjan kattaukset tarjosivat suhteessa kaikkein positiivisinta antia ja ne olivat siis joiltakin osin jopa parempia kuin raskassarjalaiset. Sarjan edustajista mielestämme parhaita olivat Stereo Helsingin, Audioshop Ratilaisen ja Harrin Kaiuttimen huoneet. Stereo Helsinki tarjosi Audio Note UK:n Level 5-kalustolla todella vaikuttavia ja dynaamisia musiikkielämyksiä, eikä tasapainoisesta esityksestä löytynyt muutoinkaan suurempia puutteita. Audioshop Ratilaisen rakentama WLM & Manley & Atoll-laitteisto toimi myös hienosti. Esitys oli napakka, puhdas ja avoin tarjoten vielä ikään kuin extrana yllättävän tukevan basso-osaston. Kotimaisista tuotteista Harrin Kaiutin Loimu-kaiutin keräsi mielestämme pisteet kotiin. ASR:n vahvistuksella ja Ayre CX-7e CD-soittimella syötettynä esitys oli kilpailukykyinen vertasipa esitystä sitten mihin tahansa messusettiin tarjoten kuulijoille ilmavia ja hyvin luontevia kuunteluhetkiä. Näiden kolmen mielestämme muista keskiraskassarjalaisista erottuneen laitteiston lisäksi esillä oli useita ihan hyviä ja kuunneltavia laitteistoja, esimerkiksi AH-Hifisystemsin ja Stars and Stripesin huoneissa.

 

Oman tiensä kulkijoista mielestäni parhaita olivat Musiikin.com:n Linn-setti ja Hifimestan Linn & Guru-setti. Musiikin.com:n huoneessa Linnin Akurate-elektroniikka tuoreine Majik Isobarik-kaiuttimineen tuotti hienoa partituuriseurantaa sekä hämmästyttävän ulottuvaa ja miehekästä alarekisteriä, joka tosin oli yliannostellun oloinen. Hifimestan Linn-elektroniikka ja Guru QM60-kaiuttimet toimivat myös hyvin yhteen ja tarjosivat erikoisuutenaan messujen laajimman kuunteluspotin. Ne ketkä hakivat näiltä seteiltä live-konsertteja muistuttavia äänimaisemallisia elämyksiä, armotonta dynaamista seurantaa ja pienimpienkin yksityiskohtien paljastumista joutuivat varmasti pettymään. Settien vahvuudet kun ovat tunnetusti toisaalla, mutta ne ovatkin sitten korkeata luokkaa. Jos ne eivät kuitenkaan tunnu aukeavan, voisi olla ehkä syytä kokeilla pientä itsetutkiskeluakin ja yrittää pureutua aikaisempaa tarkemmin perusasioihin.

 

 

In English

 

Foreword

 

In Finland audiophiles and other Hifi enthusiasts had a rich autumn in a manner of events. Besides the Hyvinkää Highend event, couple of regional Hifi-events and open doors, there was also a quite massive Hifi Expo event held in Helsinki Exhibition & Convention Centre 4-6.11.2011. Despite large amount of demonstrators there were some important importers and dealers who do not take part to the event. Very likely they considered that these kinds of events do promote their aims. The place, Helsinki Exhibition & Convention Centre, is huge and covered several events at the same time. For Hifi there were logically separated parts of the building but despite that I still managed to miss some rooms. In the future I must be more careful in reading of the map.

 

Having experienced tens of years this kind of events I actually expected very little from the Expo. The results were very much what were predicted. This time I abandoned using my own test CDs and accepted what the exhibitors had in their playing list. Naturally this leads into more generic sonic evaluation than normally. Anyway I encourage myself to declare there were very few setups which failed totally, but especially the performance of the expensive setups could have been even better. For wider aspects I had my very experienced friend with me. We were very homogenous on the listening results and evaluations of the event. On the photos and comments I concentrate only on the rooms which brought special thoughts in our minds.

 

 

Photos and top 12 comments

 

 

The room of Stereo Helsinki (A Soundworks Musica dealer) was really a good start! They had equipped the room by Audio Note UK’s complete Level 5 components, very successfully! The sound was big and dynamic delivering also great coherency and naturalness. It is not common at all that a system of the size has this kind of performance, but the price of the system, euro 300.000, revealed the background for the results! We both agreed that this stand was among the best ones of the show.

 

 

 

Our visit continued under the good stars when we went into the Audioshop Ratilainen’s room. The setup which had WLM LaScala speakers, Manley Stingray amplifier and Atoll CD-400 delivered just great speed, resolution and transparency. Besides it pushed out impressive low end and a bit forwarding but very clean treble. This quite affordable setup managed to achieve a performance which deserved a place among the best ones of the show.

 

 

 

Audio Pori’s room delivered quite much what was expected to. This means very good over-all performance. The excellence of the setup was that there was nothing really wrong and one could listen to music even in high volume levels. But we both expected a bit more nature for the sound. Despite this the presentation was still among the best ones of the show.

 

 

 

 

 

Hifimesta’s room with Guru-speakers and Linn electronics was interesting. The setup delivered well balanced but a bit polite performance. The speakers accepted very well the near-the-wall location. Additionally this setup enabled a really wide field for listening. One could go almost everywhere in the room and enjoy from the music! This is surely a valuable feature for some enthusiasts.

 

 

Hifihuone startled by a really big and impressive system which consisted of Marten Coltrane Momento speakers, McIntosh top level electronics and Jorma Design Unity cabling. The sound was very much like the look: big, impressive and muscular. I think the performance, especially in the low end, suffered from the room acoustics, because it was not quite as accurate and prompt as we would have wished for the price. Anyway the setup was definitely among the very best ones of the show.

 

 

 

When we walked into Sound Factor’s room the demo of Avantgarde Duo Omega speakers with Kondo/Kuzma front end was just beginning. I have listened to several setups with Avantgarde speakers and knew very well what was coming. The system delivered very good speed and control and revealed a lot from the music flow. Still, we thought the performance could have been even more neutral. The strengths of the system got the listening results being among the top experiences of the show.

 

 

 

Having disappointed in Linn setup’s performance at the Highend Hyvinkää, I was delighted to notice that this time the listening results were what it always should be. The Majik Isobarik speakers fed by Akurate electronics and LP12 delivered a great follow of music. The bass was surprisingly extensive and weighty but a bit too plenty. Concert-like sonic views, the widest dynamics and the highest resolution were naturally not achieved; the strengths and emphasises of the system were elsewhere, in music scores. For me the system delivered enjoyable listening moments.

 

 

 

Both the room and the Steinway & Sons Model D Music System were huge. In a Hifi-manner the performance was good. The sound was big and extensive but lacked clearly focus and accuracy. Also in terms of uniqueness the sound was a disappointment for us. In our opinion the performance should have been better for the price and reputation.

 

 

 

MrHifi relied on Dynaudio Concequence speakers, Plinius electronics and Antelope preamplification. The setup was in a quite big room and sounded much like high quality disco equipment, in good and bad.

 

 

 

AH-Hifisystems demonstrated a system which deliverance I already knew very well. Focal Electra 1028 BE speakers are good ones but naturally cannot deliver the performance of the Utopia series. Quite affordable NAD electronics was a good choice for the speakers!

 

 

 

 

 

 

 

 

This room had a personal look and “service” having an exceptional sense of humor of the demonstrators. The sound of the system, which included Ayon electronics and Autotech speakers, was very promising but not quite among the best ones.

 

 

 

A domestic speaker manufacturer Harrin Kaiutin was done a great job in their room. The setup including Harrin Kaiutin Loimu-speakers, ASR amplification and Ayre CX-7e sounded excellent! Naturally the quite expensive and high quality front end helped to reach the high performance level, but the sound would not have been so good without excellent speakers! This setup was among the best ones of the show.