High End Hyvinkää 24.–25.9.2011


Keijo Tanskanen

Coverage in English coming soon!

 

Johdanto

 

Raskaamman äänentoiston harrastajien katseet suuntautuivat tänä syksynä Hyvinkäälle, kun high endin nimeä kantava tapahtuma pidettiin 24–25.9 Hyvinkään Rantasipissä. Kiiruhdin jälleen kerran paikan päälle liki kaiken kokeneen harrastajaystäväni kanssa, vieläpä varhain sunnuntaiaamuna ja omien referenssilevyjen kera. Varhaisen saapumisajankohdan vuoksi jouduimme häiritsemään joitakin esittelijöitä jopa kesken aamutoimien, mutta ymmärrystä näytti kuitenkin löytyvän. Kuviosta oli toki sovittu jo etukäteen.

 

Hotelli sijaitsi parin kilometrin päässä rautatieasemalta, joten autottomat reippailijat pääsivät hotellille kävellenkin. Kävelystä vähemmän piittaaville oli puolestaan järjestetty kyytejä. Olosuhteet onnistuneemmille äänellisille esityksille olivat joiltakin osin hiukan paremmat kuin mihin hotellitilojen osalta on totuttu. Käytössä olleet pari kabinettia olivat akustisesti ihan kelvollisia ja suurehkoja tiloja oli käytössä useita, joskin nekin olivat hyvin nuukasti kalustettuja. Sen sijaan pienet esittelyhuoneet olivat tavanomaisia hotellihuoneita ja akustisesti tietenkin hyvin haastavia.

 

Tähän tapahtumaan esittelijöiksi oli saatu haalittua lukuisa joukko maahantuojia ja jälleenmyyjä, pääosin kuitenkin Hyvinkään ja Tampereen seudulta. Fischer & Fischerin kaiuttimia oli tultu esittelemään jopa Saksasta saakka, vaikka kotimainenkin edustajisto oli paikalla. Tapahtumassa oli esillä sekä hifin raskasta kalustoa että pienempiä ja budjettiystävällisempiä settejä. Melkein kaikkia esiteltyjä laitteita pääsi myös kuuntelemaan. Lisäksi kävijöille oli tarjolla laadukkaita äänitteitä, mikä on aina piristävä ja varsin tarkoituksenmukainen lisä tapahtumalle.


 

Kokemukset

 

Ne, joiden kanssa tuli aiheesta keskusteltua, pitivät tapahtumaa positiivisena havaituista äänellisistä puutteista huolimatta. On kuitenkin kohtuutonta vaatia, että yhden illan laitevirittelyllä saataisiin noin haastaviin olosuhteisiin huippuluokan äänellisiä esityksiä. Sitä paitsi monissa huoneissa oli onnistuttu saavuttamaan kuitenkin ihan hyvä lopputulos ja viitteitä laitteiden tarjoamasta potentiaalista oli runsaastikin esillä. Esittelijöidenkin kannalta katsoen tilaisuus taisi olla menestys, sillä kävijöitä oli kuitenkin reippaasti yli neljän sadan, heiltä saatu palaute suurelta osin positiivista ja järjestelytkin sujuivat ilman suurempia ongelmia.

 

Mekin koimme tapahtuman annin myönteisenä, myös äänellisessä mielessä, kun pohjalla olivat vain hyvin vähäiset odotukset. Koska tarkempi äänellinen analyysi edellyttää oman korkealaatuisen ja monet laiteympäristöt kolunneen testilevystön käyttöä, niin sitäkin tuli aina mahdollisuuksien mukaan käytettyä. Ajan puutteen vuoksi jokaisessa huoneessa en kuitenkaan ryhtynyt levyjäni soittamaan. Saamieni tietojen mukaan sunnuntaiksi, jolloin mekin saavuimme paikalle, oli monien settien ja huoneiden osalta tehty muutoksia ja parannuksia, joten päivien annit eivät olleet välttämättä vertailukelpoisia. Lisäksi jotkut esittelijät muuttelivat kaiuttimien sijoitusta jopa päivän aikana, joten erilaisiin kuuntelukokemuksiin oli muitakin kuin pelkästään subjektiivisia syitä.

 

Järeämpi kalusto on mm. ulottuvamman taajuustoiston vuoksi väkisinkin herkempi kuuntelutilan hyvyyden/sopivuuden suhteen, mikä tuli todettua tälläkin kertaa. Kaikesta huolimatta mielestämme parhaimpiin esityksiin ylsivät raskassarjalaiset Fischer & Fischerin, Hifigurun, Sound Factorin ja Audio Porin huoneet. Lopuistakin järeämmistä kattauksista löytyi havaittujen enemmän tai vähemmän suurien puutteiden lisäksi myös positiivista sanottavaa. Suhteessa kaikkein positiivisinta antia tarjosivat kuitenkin pienimmät laitteistot, sillä lähtökohtaisesti en odottanut kuulevani oikein millään tavalla kelvollista toistoa missään näistä pienistä ja kaikuisista tiloista. Yllätyin, kun melkein kaikkiin huoneisiin oli saatu loihdittua ihan kuunneltava lopputulos! Näistä huoneista jäivät erityisesti mieleen AH-Hifisystemsin (Focal Diablo Utopia), Hifihuoneen, Forvoicen ja Hifiklinikan/Santun huoneet. Hiukan tarkemmat kuvaukset settien soinnillisista ominaispiirteistä löytyvät huonekuvien yhteydestä.


 

Sound Factor:

 


EAR Acute CD-soitin

EAR 912-etuvahvistin/RIAA

EAR Paravicini M100A-monopäätteet

Penaudio Sinfonia-kaiuttimet

Kondon-kaapelointi

 

Sound Factorin setti Penaudion suurimmilla pilareilla varustettuna tarjosi hienon ja aineettoman äänikuvan ainakin etummaisille penkkiriveille, joskin korkeussuunnassa olisin kaivannut ulottuvuutta hiukan enemmän. Äänimaiseman todellinen aukeaminen edellytti myös melko tarkkaa kuuntelupaikan valintaa. Musiikki soi joka tapauksessa sävykkäästi ja miellyttävästi, jopa liiankin, sillä iskevyyttä ja tarkkuutta olisi saanut olla lisää. Bassopäässä oli ulottuvuutta ja määrää, mutta laatu ja kontrolli olivat aika tavalla haennassa. Eikä tästä voi laittaa kaikkea millään akustiikan piikkiin, vaan epäilisin myös esimerkiksi kaiuttimen kotelorakenteissa olevan vielä parannettavaa. Keski- ja ylärekisteristään sointi kuulosti varsin tasapainoiselta ja yhtenäiseltä, jonka seurauksena esimerkiksi pienempimuotoinen klassinen musiikki soi tavalla, joka vei esityksen messujen parhaiden joukkoon.


Hifiguru:

 


Clearaudion Innovation-levysoitin Universal-äänivarrella

Clearaudio DaVinci-äänirasia

Burmesterin Phono 100-esivahvistin

Burmesterin 089 CD-soitin/etuvahvistin

Burmesterin 036-monopäätteet sillattuna

Burmesterin 948-verkkosuodin

Transparentin Reference XL (MM2)-kaapelointi

 

Hifigurulla oli 25 juhlavuoden kunniaksi messujen juhlavin huone. Onneksi juhlavuus ei jäänyt pelkästään esteettiselle tasolle, vaan kuului myös musiikissa.  Huoneessa nimittäin tarjoiltiin ilmavaa ja detaljirikasta musiikkia sekä CD-levyiltä että etenkin vinyyleiltä. Kun huomioidaan, että kaiuttimina olivat paneelit, niin tarjolla oli mukavasti dynamiikkaakin. Tosin niin iskevään ja kontrolloituun esitykseen, mitä parista muusta kärkihuoneesta löytyi, ei ihan päästy. Alarekisterin toistoa oli kuuntelutilan ominaispiirteiden johdosta tuettu Velodynen subbasella, jonka vaikutusta jouduin hiukan pienentämään saavuttaakseni mieluisimman balanssin testilevyilleni. Esitys oli kokonaisuutena hyvin erotteleva, varsin tasapainoinen, selkeä ja sävyllisestikin luonteva, joskin keskialueeltaan aavistuksen etäinen.  Kattaus kuului ehdottomasti messujen kärkikastiin, mutta olen todennut sen soivan Gurun omassa kuuntelutilassa vieläkin paremmin, mikä ei liene kenellekään suuri yllätys.

 


Hifigurun huoneessa oli esillä myös kuvankauniit ja takuuvarmasti hyvin soivat Audio Physicin Step 25 jalustakaiuttimet, Bel Canton C5i integroitu vahvistin sekä Velodynen SPL 800 subwoofer.


 

Audio Pori:


Brinkmann Balance LP-soitin

Benz Ruby III-rasia

ASR Basis Exclusive RIAA

AMR CD-77 CD-soitin

ASR Emitter II Exclusive-vahvistin akuilla

Audiovector Sri6 Avantgarde Arrete-kaiuttimet

Tellurium Q ja CorFac2-kaapelointi

 

Pekka ja kumppanit olivat ottaneet johtotähdeksi esitellä kuulijoille laitteiston tarjoamaa suorituskykyä suuremmillakin äänenpaineilla. Todettua tuli, ettei äänellinen paketti hajonnut, vaikka kuunteluvoimakkuudet hipoivat monien kuulijoiden sietorajoja. Pääsimme toki kuuntelemaan normivolyymilläkin, etenkin omia testilevyjä, joiden perusteella paljastui mm., että etenkin toistoalueen ääripäät olisivat kaivanneet hiukan tiukempaa ja puhtaampaa otetta. Puutteellisella akustiikalla oli tähän tietenkin oma vaikutuksensa. Esitys oli kuitenkin kokonaisuudessaan mielestämme messujen parhaimmistoa ja toimi etenkin Brinkmannin vinyylipyöritintä lähteenä käyttäen hienosti.

 


Trigon Recall 2 CD-soitin

Trigon Energy-integroitu vahvistin

Quru QM60-kaiuttimet

 

Audio Porin huoneen toisella seinustalla oli esillä kakkossetti, jota soitettiin myös silloin tällöin. Emme kuunnelleet tätä laitteistoa.


 

Mareksound:

 


PS Audio PerfectWave Transport & DAC

Octave HP 500-etuvahvistin

Octave MRE130-monopäätteet

Tannoy Kensington SE-kaiuttimet

Nordost, MIT-kaapelointi

PS Audio P5-verkkosuodin

 

Musiikki toistui Marekin huoneessa käytettyä laitteistoa peilaten tutunoloisesti, eli koherenssia ja sävyjä löytyi mukavasti. Laulajien ja muidenkin enimmäkseen taajuusalueen keskiosaan painottuvien instrumenttien äänenlaatu oli hyvä sekä sävyjen että melodian toistumisen osalta. Merkittävimmät puutteet löytyivät toistoalueen ääripäistä, kuten laajakaistoille tapaa olla tyypillistä. Tosin kytketyllä elektroniikallakin saattoi olla oma lisävaikutuksensa runsaahkoon pehmeyteen. Kuuntelin Mareksoundin tiloissa pari vuotta sitten erillisellä diskantilla varustettua mallia ja lopputulos oli tuolloin huomattavasti parempi, muistakin kuin erillisestä diskantista johtuen.

 

 

Hifihuone:


Lindemann 825 CD-soitin

Lindemann 830-etuvahvistin

Lindemann 855-päätevahvistin

Totem Fire-kaiuttimet

Nordostin-kaapelointi

 

Hifihuone oli onnistunut virittelemään menestyksellisesti Totem Fire-jalustakaiuttimet ja Lindemannin elektroniikan hyvin pieneen ja ongelmalliseen tilaan. Lopputulos oli kuitenkin hyvä ja varsin tasapainoinen. Bassopää oli jopa puhtaampi kuin joillakin messujen raskassarjalaisilla. Tällaiseen ympäristöönhän ei pidä yrittääkään rakentaa liian mahtipontista äänimaailmaa, vaan tehdä laitevalinnat myös kuuntelutila huomioiden. Tässä Hifihuoneen pojat olivat onnistuneet mielestäni hyvin. Huoneessa tulikin kuunneltua testilevyjäkin ihan mielellään.


 

AH-Hifisystems:


Huone 1:

Primare CD32 CD-soitin

Primare I32-integroitu vahvistin

Focal Diablo Utopia-kaiuttimet

Pro-Ject X Tension/Ortofon-vinyylisoitinyhdistelmä

Primare R32 RIAA

 

Myös AH oli onnistunut virittämään laitteistonsa, Focalin Diablo Utopiat ja Primaren elektroniikan, hienosti pieneen huoneeseen. Aiemmin olin kuullut näitä kaiuttimia varsin suuressa tilassa, jossa ne esiintyivät myös edukseen. Ilmeisestikin Diablo Utopiat saadaan huolellisella sijoittelulla soimaan hyvin varsin monenlaisissa huoneissa. Toisto oli nimittäin varsin puhdasta, selkeää ja dynaamiset kontrastitkin mainiosti välittävää. Bassopää oli pienten kaiuttimien seteistä miehekkäin. Lisäksi kattaus tarjosi messujen ehkä kaikkein luontevinta symbaalien soundia!

 


Huone 2:

Olive 4HD-musiikkiserveri

Primare I22-integroitu vahvistin

SA Mantra 10-kauttimet SA FS3-jalustalla

VDH-kaapelointi

 

Tämänkin huoneen kattaus on luettava messujen onnistujiin. Pikainen äänellinen otanta toi saldoksi todella ilmavan ja selkeän mutta samalla kuivahkon lopputuloksen. Setti tarjosi myös moniin tarpeisiin riittävää nopeutta ja dynamiikkaa.
 

 

Eastaudio:


Olive 4HD-musiikkiserveri

NAD-C565 CD-soitin

NAD M2-vahvistin

PSB Syncrony OneB-kaiuttimet

 

Kyllä täällä ainakin Wigwamin Nuclear Nightclubia kelpasi kuunnella!

 


AVI-Palvelu Arminen:


T.A.C C-60 CD-soitin

T.A.C V-60-integroitu vahvistin

Ceireen Alica II-kaiuttimet

 

AVI-Palvelu Armisen pieni laitteisto selvisi myös haastavista olosuhteista kunnialla. Vaikka lopputulos ei ehkä sytyttänytkään erityisen paljon raskaamman hifin ystäviä, niin toisto oli kuitenkin balanssissa sekä musiikin kuuntelu ihan antoisaa. Esillä oli myös Aqvox USB 2 D/A DAC, Pro-Ject Box sarjaa, Fischer Audio ja Grado kuulokkeita.

 


Forvoice / Apoll Acoustics:



Mark Levinson No. 390S CD-soitin

Apoll Acoustics 1.0-monopäätteet

Forvoice 10.7-kaiuttimet

Graditech-kaapelointi

 

Tässä huoneessa kaiuttimet katosivat kuunnellessa totaalisesti. Toisto oli hyvinkin aineetonta, ilmavaa, napakkaa ja myös sävyllisesti tervettä. Hieman olisin kaivannut mahtipontisuutta, kontrollia ja potkua lisää, mutta kokoisekseen ja hintaisekseen laitteiston esitys oli kyllä kovaa luokkaa.

 


Sound Factor / Linn:


Linn Majik LP 12-vinyylisoitin

Linn Majik DS-I-äänilähde/vahvistin

Linn Majik Isobar-kaiuttimet

 

Vaikka musiikin keskeisimmät rakenteet olivat selkeästi ja melko puhtaastikin esillä, niin esitys ei kyllä tässä demossa muutoin oikein auennut. Jälleenmyyjien demotiloissa voi käydä kuuntelemassa paljon parempaa Linn-toistoa!
 

 

Audelec


Quad Elite CDP CD-soitin/etuvahvistin

Quad Elite-päätevahvistin

Wharfedale Jade 3 ja Quad 11 L Classic-kaiuttimet

 

Tässä huoneessa oli todella edullinen kattaus. Kuuntelin settiä vain Wharfedalen kaiuttimilla ja ainakin niillä musiikki soljui ihan mukavasti eikä miltään osin oltu aivan metsässä.

 


Fischer&Fischer:


AVM Inspiration C8-signaalilähde

AVM Evolution MA 3.2-monopäätteet

Fischer & Fischer SN 450- ja SN 510-kaiuttimet.

Transparent-kaapelointi

 

Fischer & Fischer oli messuilla vahvasti mukana. Esittelyhenkilöstöä oli tuotu Saksasta saakka ja mukana oli jopa kaiuttimien pääsuunnittelija. Huoneessa esiteltiin tuotemerkin kaksi lattialla seisovaa kaiutinmallia, SN 450 ja SN 510, joita ajettiin AVM:n elektroniikalla (AVM:n laitteisto oli käytössä vain sunnuntaina!). Molemmat kaiutinmallit toimivat messuilla kyseisen elektroniikan kanssa hienosti. Soundi oli meidän molempien näkemysten mukaan messujen kontrolloiduin ja miehekkäin sekä tarjosi myös äänimaisemallisia herkkuja. Vaikka esimerkiksi sävyllisesti vielä toivomisen varaa jäikin, niin kokonaisuus oli kuitenkin vaikuttava ja messujen ehdotonta kärkeä.

 


MrHifi:


Plinius CD101 mk II CD-soitin

Plinius Hautonga-integroitu vahvistin

Harbeth Super HL5-kaiuttimet

 

MrHifin huoneen esityksestä jäi pikaisella otannalla hiukan hajuton ja mauton kuva, ainakin sillä musiikilla mitä siellä käydessämme sattui soimaan (raskasta rockia). Esitys oli nopean otoksen perusteella kuitenkin saatu viriteltyä balanssiltaan kohtuullisen tasapainoiseksi. Valitettavasti aikataulujen kireyden vuoksi jouduin heittämään tarkemman soundisyynin tekemättä.

 


Hifiklinikka/Santtu:


Oracle Paris-vinyylisoitin SME 309-varrella

Benz-Micro Glider-äänirasia

Ensemble Dirondo-CDsoitin

Ensemble Fonobrio RIAA

Ensemble Fuoco-integroitu vahvistin

 

Hifiklinikan ja Santun huoneessa esitys oli varsin avoin, nopea ja dynaaminen, mistä olisin voinut lyödä vetoa jo ennen messuille tuloa. Täällä osoitettiin selkeästi millaista dynamiikkaa vinyyliltä on saatavissa Oracle-mittapuussa jo varsin kohtuulliseen hintaan! Vinyylitoisto oli muutoinkin varsin puhdasta, rahinoiden osalta kuunnelluilla näytteillä jopa poikkeuksellisen puhdasta. Olin vissiin sen verran kiintynyt kuulemaani, pahasti häiritsevistä akustiikan ja tilan puutteista huolimatta, että unohdin kuunnella mukanani tuomia CD-levyjä. Erityisesti tätä settiä olisin kuunnellut mielelläni paremmassa huoneessa ja akustiikassa.