search



TL-Audiossa kuumimmat kotiteatteritHifiGuru

Amazon100w.gif (1689 bytes)

 

Frankfurt High-End 2001

Jaana Koivunen,
avusti Heikki Koivunen

Päivitetty 26.6.2001

Frankfurtin highend messut - Euroopan suurin alan tapahtuma, tarjosi kiinnostuneille korvan ja silmän täydeltä mietittävää.

Highend ei ole sähköveitikoiden kyynisestä yskähtelystä huolimatta kuollut, eikä edes henkitoreissaan, mikäli yleisön ja näytteilleasettajien määrään on uskominen. Heti ensimmäisestä aukiolotunnista lähtien messuhotelli oli täynnä miehiä ja naisia.

Perinteinen kaksikanavainen oli suurimmassa äänessä, kotiteatterilaitteet murisivat näön vuoksi nurkissa. Viime vuonna monikanavasettejä oli enemmän. Eikö monikanavasysteemi olekaan audiofiilin ruusuinen  ja väistämätön tulevaisuus?. Ilmeisesti ei sittenkään.

Vinyylin ystävät voivat myös olla rauhallisin mielin, lähes 2/3 esttelijöistä oli turvannut vanhaan tutun vinyylin tulevaisuuden - uskon puutettako uusia järjestelmiä kohtaan?.

Bassottelu näillä messuilla oli pantu kuriin. Subbareita näkyi muutamassa systeemissä. Onko synti ja häpeä panna settiin subbari jos kaiuttimet ei toista alas. Päivän trendinä kuulostaa olevan hieman kirkas yläpää takavuosien basso- ongelmien sijaan. Onko seuraavana kohteena kriittinen keskialue. Varsinaista huonoa ääntä en löytänyt näiltä messuilta muualta kuin kaljateltasta kun jotkut rähisivät paneeli vastaan kotelo.

Alakerran isoissa saleissa esitteli B&W uutta kaiutintaan Nautilus Signature 800, Classé Omega monopäätteiden, etusen sekä SACD:n avustuksella. Hiljaa soitettaessa ääni oli omituisen käheä mutta avautui kauniisti kuin päivänsini auringossa kun volyymia lisättiin reilusti. Samassa huoneessa Rotel uusilla laitteillaan puolusti raskaassa sarjassa mainettaan kevyillä hinnoilla

Wilsonin huoneessa uudet Wilson Sophiet, McIntosh-pääteet, Spectralin etunen ja CD soivat kauniisti. Wilsonilta olen tähän asti odottanut ankaria isän kädestä – otteita, mutta pikkukaiutin yllätti lempeällä musikaalisuudellaan. Jottei totuus unohtuisi, urkusoinnut vyöryivät huoneeseen kuin olisi kirkossa istunut Herran pelossa, olihan Wilsonin subbarit kiinni. Tässä huoneessa oli hieno esitys SACDn, tavallisen cd:n ja upsamplauksen välillä. Väitän että tavallinen CD on voimissaan vielä pitkään, uuden tekniikan perässä ei tarvitse välttämättä juosta ja vanhoja rakkaita levyjään hävetä. SACD:n ihme ja paremmuus kuulijan korvaan perustuu siihen että levyfirmat siirtävät onnistuneimpia äänityksiään tälle formaatille. Ainahan hyvin äänitetyt levyt soivat paremmin kuin huonot.

Martin Loganin Odyssey kaiuttimet keräsivät ihailijoita. Ääni oli tarkka ja terävä - ei blondeille. Siispä poistuin paikalta, siippa jäi huoneeseen vielä joksikin aikaa, no meitä on moneen junaan.

Tuttu nahkahousubasso tervehti Krellin huoneen ovella. Current Tunnel-härvelit ja uudet LAT-kaiuttimet soivat, turha inistä, liikuttavan hyvin. Huone oli kuitenkin hieman pieni, eikä yleisö mahtunut istumaan.

Lähellä oli Burmesterin täysi laitteisto joten mieli teki vertailla: tarkkudessa, täsmällisyydessä, resoluutiuossa ja dynamiikassa ne pääsivät Krellin rinnalle, sielu jäi kuitenkin Krell osastolle.

Etsiessäni ihmeellistä Avantgarde Unoa joka joskus jätti vihreän täplän sydämeeni, löysin joukon pieniä aktiivitorvikaiuttimia, ulkomuoto oli humoristinen.Ääni ei todellakaan kumissut, mutta laulaja kävi tukkaan kiinni.

Suomalaiset edustivat hienosti Gradienteillaan, apuna Gamutin elektroniikka. Ihastelin stereokuvaa joka oli olemassa, ääni oli ilmava ja kuunneltava.Toisinaan ajattelin minne se basso jäi.

Messujen tasapainoisin soundi löytyi Cyrykselta.Ei se tyrmäävin, vaan sydäntä lepuuttavan kaunis. Huoneessa istuikin naisia tavallista enemmän. Eräskin rouva toi omat levynsä ja miehensä kuuntelemaan. Ja mies kuunteli kiltisti.

Useasti huomasin istuvani onnellisesti virnuillen huoneessa jossa oli puutorvia. Kamalan näköisiä ja soundi aika ...öh omalaatuisia.

Martionilta oli pikku huoneessa liian isot ORGON torvet. Paremissa olosuhteissa nekin varmasti soivat hyvin.

Shown ehdottomasti rumimmat kaiuttimet olivat Quadit -ihan kuin vanhan sohvan selkänoja. Toinen esilläolevista malleista muistuttu eristelevyn palasta. Soundi oli jalorotuinen henkevä paneelisoundi, vaihteeksi vähän bassovoittoinen mutta pannaan huoneen ja biisien syyksi.

Yläkerrasta löytyi upea ääni Ascendo System E, Accuphase. Diskanttipuoleen en ehtinyt tutustua, mutta kontrabasso oli tyrmäävä.

Sitten kipin kapin siipan hakuun. Hänet löysin ihailemasta täydellistä Straight Wire Cresondo johdotusta.Kehui ääntä tarkaksi. Itse en kuullut kun ukot pulisivat koko ajan.

Avalon/Ayre/NBS- huoneessa kaikki toimi, Eidolon soi hiljaa upeasti 2 kanavasurroundia, pieni huone vähän häiritsi. Valitettavasti kun volyymia käänsi enemmän tulivat mieleen rumat eläinkuljetukset.Naapurihuoneessa pikkusisko Opus lauloi maalisemmin ja huoneeseen sopivammin.

Kuunteluhuone on yhtä tärkeäkuin kaiutin tai elektroniikka. Messuilla ei laitteet yleensä pääse oikeuksiinsa mutta poikkeuksiakin löytyi. Nordostin kaapelien demo oli shown ennakkoluulottomin ja rohkeinta esittelyä. Kun huoneesen katsoi siellä oli pienet Audiostudio kaiuttimet ja Thulen elektroniikkaa. Lattialla läpikuultavia, upeita johtoja, huoneessa jyskytti tavallisen viininmaistelumusiikin sijasta hypnoottinen trance tekno puhtaasti, kirkkaasti, ja täsmällisesti. Jos raveissakin soisi tälläinen, korvatulpat ja muut lisukkeet jäisi takavasemmalle. Sen esittelyn perusteella ostaisin heti Nordostin Valhalla-kaapelit, jos hinta 40000.- ei olisi pieni hidaste… mutta...

Eräs messujen parhaita ääniä oli KEF Ref-kaiuttimet, Wadia, Nelson Pass-yhdistelmä. Jos joku väittää Passin päätteitä rumaksi, toivon ettei hän ole mieheni parturi.

Dynaudion isot Evidencet, Accuphasen SACD-soitin ja isot monopäätteet, Straight Wire: Iso kaiutin soi hillitysti, iskevyyttä ja tanakkaa otetta kyllä tarvittaessa löytyi, bassot murisivat ilman subbasta pitkin lattiaa, Hugh Maskelan Coaltrain tuntui kolisevan suoraan kuulijan yli. Saksofonin valitus raastoi sydäntä rinnasta. Kyllä Dynaudio Evidencen kanssa voisi elää mutta mutta ääntä ei ole sen helpompi saada avautumaan kuin rahapussiakaan. Hinta 800000.- ja risat

Quadralin Titan kaiuttimien hyvä ääni kärsi jostakin turhasta resonanssista, elektroniikka Nachamichin, Yban. Totem kaiuttimet vinkuivat siipan mielestä kireästi

Raju ukonilma toi messuille omat tehosteensa.Huoneissa olleet isot virtaboxit ja erikoisjohdot saivat töitä. Transparentin iso pääsiäismunajohto lepäsi ylevästi ja laiskasti omassa pehmustetussa vitriinissään päällä lappu älä koske. Hinta moisella välijohdolla n 230000.-

Best in Show

Acapella esitteli tosi isoa torvikaiutinta Campanileä ja pienempää Harlekiiniä. Elektroniikka oli Unison Researchia , Symphonic Linea ja vinyyli Clearaudio. Harlekiinin diskantti helähti kuin tuulikello kuutamolla, eikä elementissä ollut edes plasmaa. Kaasupurkauksien sijaan elementin yllä on kiva puinen lakki tai hattu. Campanile laulakoon itse puolestaan, sitähän voi kuulla myös Suomessa.

Ja löytyikö näiltä messuilta sitä elämää suurempaa soundia? Jaa...eräitä paneelikaiuttimia kuunnellessa iski niin ankara koti-ikävä että alkoi itkettää. Onneksi levyosasto oli aarteinen, mm vinyylit, MA-Records, Turtle ym oli lähellä. Rahat tiskiin hei hei ja äkkiä kotiin nautiskelemaan tuliaisista.

 

PenAudioRebelEvo

 

 

 

All Rights Reserved
© 2000-2006 highendnews.com