Frankfurtin High End 2002 messuilla oli
pitopaikan lisäksi muutakin tuttua, sää nimittäin oli kuin toisinto
viime vuodesta, välillä paistoi aurinko, välillä satoi ja välillä
jyrisi ukkonen. Kahden päivän aikana ei millään ehdi näkemään
kaikkea, ja siksi huoneita tuli käytyä hieman valikoiden läpi.
Esimerkiksi Burmesterin demo näytti olevan aika pitkälti viime vuoden
kaltainen eikä siihen jonottamiseen tullut nyt käytettyä aikaa. Kuva,
joko plasmanäytöstä tai projektorista, oli viime vuodesta yleisempi
apuväline. Mistään kotiteatterimessuista ei edelleenkään ollut kyse,
olipahan vain kuva esillä hieman useammassa paikassa. Jäi myös
sellainen vaikutelma että viime vuoteen verrattuna huoneiden akustointiin
oli tällä kertaa käytetty keskimäärin enemmän aikaa ja vaivaa.
Sunnuntaina yleisöä oli odotettua vähemmän, mutta siihen olivat
varmaan osasyinä samaan aikaan olleet F1 kisa sekä äitienpäivä.
Kierros alkoi yläkerrasta ja
ensimmäisessä huoneessa tuli vastaan Klimo Beltaine putkimonopäätteet
ja Merlin etunen, Jadis JD-3 CD-soitin http://www.jadis-electronics.com/,
Pluto levysoitin ja Duevel http://www.duevelloudspeaker.com/
BellaLuna kaiuttimet. Stereokuvasta puuttui tarkkuutta, mutta muuten
ääni oli ihan ok. Huoneen ikkunasta näkynyt lampi joutsenineen ei
ainakaan haitannut tunnelmaa.
Vieressä olleessa Restekin http://www.restek.de/
huoneessa olisi melkein ollut aurinkolasit tarpeen, kromi laitteiden
etulevyistä nimittäin kiilteli siihen malliin. Musiikkina soitettiin
paikallista nahkahousuhumppaa, ja kuunteluhetki jäi siksi sen verran
lyhyeksi että äänestä ei paljoa jäänyt mieleen.
Ranskalainen Lavardin http://www.lavardin.com
esitteli vahvistimiaan yhdessä Simon Yorke Designs levysoittimen ja
Meridian CD-soittimen kanssa. Kaiuttimina olivat Avalon Opukset.
Ongelmallisesta huoneesta huolimatta ääni oli hieman pyöreää
bassopäätä lukuunottamatta hyvä.
Seuraavassa huoneessa oli esillä
saksalaiset Amazon Audio Components kaiuttimet ja levysoitin, Connoiseur
Definition etunen sekä Omtec http://www.omtec-audio.de/
monopäätteet. Kaiuttimien 15 elementtiä lasi/puu levyssä olivat
mielenkiintoisen näköinen ilmestys. Stereokuva oli iso mutta ei kovin
tarkka. Dynamiikkaa sen sijaan tuntui löytyvän mukavasti.
Vacuum State Electronics http://www.vacuumstate.com
esitteli omaa RTP 3C etuvahvistinaan,
prototyyppi putkipäätteitä ja modifioimaansa Sony SCD-777ES SACD
soitinta yhdessä Audiokron kaiuttimien kanssa. Valitettavasti
esittelijät olivat tauolla ja huonessa soi vain taustamusiikki.
Penthousen demohuoneesta taisi tulla
vääränlaiset odotukset, sillä vaikka paikalla olleet Transrotor
levysoittmet olivatkin huomiota herättävän näköisiä niin jostain
syystä huoneesta jäi päällimmäiseksi mieleen lievä pettymys.
Acoustic Solid torvikaiuttimet toivat
muotoilunsa ansiosta mieleen mummon vanhan putkiradion, eivätkä niiden
seurana olleet Consonancen ja Holfin laitteet nekään ole
viimeistelyltään perinteisten stereolaitteiden näköisiä. Messujen
puupitoisin osasto.
Viereistä sitten löytyikin messujen
ensimmäiset suomalaiset kaiuttimet. Crevasse nauhadipoleja soitettiin
saman firman putkimonopäätteillä ja Sonyn CD-soittimella. Käytetty
demomusiikki sopi ehkä paremmin paikalliseen kuin pohjoismaiseen makuun,
eikä laitteiston äänestä ainakaan kuulemani demon perusteella
päässyt oikein selville.
Saksalainen Trigon http://www.trigon-audio.de/
esitteli elektroniikkaansa yhdessä Audio Physic Virgo III kaiuttimien
kanssa. Pieneen huoneeseen tuli turhan runsaasti bassoa, mutta muuten
ääni kuullosti hyvältä.
Seuraavan huoneen kaiuttimien diskantit
loistivat käytävälle asti. Kyseessä nimittäin olivat saksalaisen
Lanschen http://www.ib-lansche.de/
aktiivikaiuttimet jotka käyttävät
samantapaista ioni diskanttia kuin Acapella. Diskanttiaan Lansche kutsuu
osuvasti Coronaksi. Kaiuttimista on saatavana sekä aktiivinen että
tavallinen versio. Muu laitteisto koostui Omtecin etusesta ja
nimettömästä CD-soittimesta. Tässäkin huoneessa bassotoisto
osoittautui ongelmalliseksi ja bassot jyräsivätkin siihen malliin että
vähemmälläkin olisi pärjännyt. Diskanttipää sen sijaan oli
onnistunut, sopivan kirkas, ilmava ja läpinäkyvä.
Lähistöltä löytyi jo toinen
suomalaisfirma, eli PENAUDIO http://penaudio.fi/.
Esillä olivat uutuusmallit Charisma ja subwoofer Charm. PENAUDIO taisi
kerätä suomalaisista eniten huomiota, sillä uutuuksien normaalista
poikkeava viimeistely näytti herättävän ohikulkijoiden huomion ja
näkyipä Charisman kuva olevan myös parin englanninkielisen
messuraportin web-sivuilla. Viimeistelyn lisäksi myös äänestä tuntui
tulevan PENAUDIOn väelle kiitosta, eikä syyttä sillä hyvin PENAUDIO
kansainvälisen vertailun kestikin.
Wilson Benesch http://www.wilson-benesch.com/
Arc kaiuttimia soitettiin Audionetin http://www.audionet.de/
elektroniikalla (ART V2 ja SAM). Kaiuttimet kuullostivat selvästi
kokoistaan isommilta, diskantti vain tuli hieman kuin verhon takaa.
Balanced Audio Technology http://www.balanced.com/,
Vienna Acoustics http://www.vienna-acoustics.com
ja Thule Audio http://www.thule-audio.dk/
olivat yhteisessä huoneessa. Mitään
varsinaista demoa ei järjestetty, vaan musikki oli tausta musiikkia.
Vienna Acoustics:n uudet alumiinikoteloiset kotiteatterikaiuttimet
herättivät muotoilullaan monen mielenkiinnon, myös muiden mallien
viimeistelyä ihasteltiin.
Gryphon http://www.gryphon-audio.dk/
esitteli uusia Cantata kaiuttimiaan suurin piirtein samalla kokoonpanolla
kuin maaliskuussa Kööpenhaminan messuilla. Tällä kertaa demo kuullosti
paremmalta, mutta eivät kaiuttimet vieläkään säväyttäneet siten
kuin 19 000 euron kaiuttimilta odottaisi.
Avantgarden http://www.avantgarde-acoustic.de/
demo näytti olevan kopio viime vuodelta. Esillä olivat Avantgarde Solo
torvikaiuttimet, Sony SCD-1 SACD soitin sekä Tron ja Comet vahvistimet.
Solon -60 luvun hiustenkuivaaja design jää kerralla mieleen, mutta
ääni oli tälläkin kertaa lievä pettymys.
Gradient http://www.gradient.fi/
ja GamuT http://www.gamutaudio.com/
olivat perinteiseen tapaan yhteisessä huoneessa. Esillä olivat Gradient
Revolution erillisine lisäbassoineen sekä GamuTin erityisesti Saksan
markkinoille tuomat kromipintaiset versiot M250 monopäätteistä, C2R
etusesta ja CD1 CD-soittimesta. Dynamiikkaa systeemistä lähti siihen
malliin että taisivat naapurin puolella seinät
pullistella.
Sveitsiläinen Ensemble esitteli Figura
kaiuttimiaan yhdessä Evivo vahvistimen, Previvo etusen sekä Dichrono
CD-pyörittimen ja DA-muuntajan kanssa. Äänestä jäi ensimmäiseksi
mieleen svetsiläinen tarkkuus ja uskomattoman luonnollinen ukkosen
toisto. Lähempi tarkastelu tosin osoitti että ukkosen ääni tuli
avoimesta ikkunasta, no ei se oikein siihen musiikkiin olisi sopinutkaan.
Accuphasen http://www.accuphase.com/
huoneen erikoisuus oli se että siellä
ei ollut kaiuttimia. Esillä taisi kuitenkin olla suurinpiirtein kaikki
markkinoilla olevat mallit. Huonetta kiertäessä tuli yhtä äkkiä
mieleen että IT messuilleko sitä ollaan tultu. Tämä johtui siitä
että Accuphasen Digital Voicing ekvalisaattorin suuressa LCD-näytössä
komeili käyttöliittymänä Windows CE.
Wadian http://www.wadia.com/
901 DA-muunnin ja 301 CD-soitin olivat ensiesittelyssä ja niitä
soitettiin yhdessä Audio Researchin http://www.audioresearch.com/
Reference sarjan päätteiden ja Tannoy http://www.tannoy.com/
Canterbury 15 kaiuttimien kanssa. Sivummalla oli myös esillä Advantagen http://www.bladelius.com/ADVANTAGE/
elektroniikkaa. Äänestä on vaikea sanoa mitään sillä
eturivin paikoilla streokuva oli kovin epämääräinen ja oikeampi paikka
istua olisi ollut jossain taaempana. Tannoy Canterbury 15:n retromuotoilu
tuskin jättää ketään kylmäksi.
Acapella http://www.acapella.de/
oli viime vuoteen verrattuna huomattavasti pienemmässä huoneessa.
Oikeastaan voi vain ihmetellä kuinka he olivat onnistuneet saamaan kuusi
paria kaiuttimia, kaiken sen elektroniikan (Unison Research) ja vielä
muutamia tuoleja niin pieneen huoneeseen. Siinä huoneessa Campanilet
näyttivät todella isoilta ja dynamiikkaa tuli huoneeseen varmasti
riittävästi. Yllättävän hyvin he
olivat kuitenkin saaneet niinkin isot kaiuttimet siinä tilassa soimaan.
Alfred Rudolph esitteli myös itse äänittämäänsä 6-kanavaista
levyä. Kun yleisö kyseli on onko kyseessä SACD, DVD-Audio vai kenties
dts äänitys herra Rudolph vastasi että tämä on 6 x mono äänitys
eikä se siten ole minkään nykyisen standardin mukainen. Demossa oli
pääkaiuttimina Acapella Harlekinit ja niiden takana katon rajassa Opera
Mini kaiuttimet. Samanlaiset Opera kaiuttimet olivat myös
takakaiuttimina. Kuten jo kaiuttimien sijoittelusta voi päätellä
stereokuvassa riitti korkeutta ja syvyyttä. Kummallista kyllä se ei
kuitenkaan tuntunut keinotekoiselta, vaan näistä pikkukaiuttimista tuli
vain lähinnä heijastuneita ääniä. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen
monikanava demo.
Plinius http://www.pliniusaudio.com/
esitteli uutta järeää monikanavavahvistaan sekä SA250 ja SA102
strereopäätteitään. Samassa demossa oli myös Expolinearin kaiuttimet
ja vinyylilevyjä soitettiin ELP lasersoittimen avulla.
Avalon http://www.avalonacoustics.com/
Opus Ceramic kaiuttimia soitettiin yhdessä Ayre http://www.ayre.com/
D1 CD/DVD-soittimen sekä Pass Labs http://www.passlabs.com/
X1 etusen ja X250 päätteen kanssa. Äänestä jäi positiivinen
mielikuva, vähän tyyliin tässä on systeemi joka kuullostaa ns.
oikealta.
Sama maahantuoja oli myös viereisessä
huoneessa jossa esiteltiin Avalon Eidolon Diamond yhdessä Ayren
elektroniikan kanssa. Esillä oli myös Ayren uusi AX7 integroitu
vahvistin ja Avid http://www.avidhifi.co.uk/
Acutus levysoitin. Jos Avalon Opus kuullosti oikealta niin Eidolon Diamond
oli vielä tarkempi ja dynaamisempi. Nämä kaksi huonetta olivat
mielestäni yhdet parhaista messuilla.
Saksalainen T+A http://www.taelektroakustik.de/
esitteli uusia Criterion TCI 1RE kaiuttimiaan. Kaiuttimen erikoisuus on
elektrostaattinen diskantti ja oma putkivahvistin. Valitettavasti
koekuuntelu jäi väliin sillä edellinen demo oli juuri loppunut eikä
seuraavan alkamisesta ollut vielä tietoa.
Seuraavan huoneen laitteisto koostui
kanadalaista Verity Audio http://www.verityaudio.com/
Parsifal Encore Monitor kaiuttimista, Wadia
861 CD-soittimesta ja Conrad Johnson http://www.conradjohnson.com/
etusesta ja päättestä. Laitteiston
ääni oli neutraali ja siinä oli selkeästi ainesta. Ilmeisesti huone
aiheutti jonkin verran ongelmia sillä käytäväpuheissa tuli ilmi että
samanlaisesta laitteistosta oli kuultu jossain toisessa demossa
parempaakin ääntä.
Bösendorferin nimestä tulee
ensimmäiseksi mieleen pianot. Pianoiden lisäksi Bösendorfer http://www.boesendorfer.com/
on aloittanut myös kaiuttimien valmistuksen. Kaiuttimien viimeistelyn
luulisi kelpaavan vaativampaankin makuun, sen verran hienoa työtä niiden
kanssa on tehty. Demon elektroniikka oli Electrocompanitilta http://www.electrocompaniet.no/.
Huone oli todennäköisesti messujen kaikuisin ja kovin, ei mattoja, ei
verhoja, ei edes yhtä taulua seinällä. Tästä syystä muistiinpanoihin
ei tullut äänestä kuin iso kysymysmerkki. Näitä kaiuttimia olisi
kuitenkin mielenkiintoista päästä kuuntelemaan kunnon olosuhteissa.
Sony oli tällä kertaa onnistunut
monikanavaisessa SACD demossaan hyvin. Sonylta ei tosin demossa ollut
lähinnä muuta kuin SCD-XA777ES soitin. Kaiuttimina olivat saksalaiset
Geithain http://www.me-geithain.de/
aktiivikaiuttimet ja etuvahvistin oli sveitsiläinen Orpheus Laboratories http://www.orpheuslab.com/
Orpheus Two monikanava etunen. Etukaiuttimina oli kolme Geithain RL-901
kaiutinta ja takakaiuttimina kaksi Geithain RL-903 kaiutinta, subbari oli
saman merkin Basis 2. Demoa vetänyt Meik Wippermann kertoi etukäteen
hieman musiikkinäytteiden äänityksellisistä eroista ja antoi sitten
yleisön tehdä omat johtopäätöksensä. Nyt kun kaiutinpuoli oli
kunnossa tuli Sonyn aikaisempiakin demoja selvemmin esille että hyviä
monikanavaäänityksiä ei ole helppo löytää. Valitettavan moni on
äänitetty ikäänkuin kuuntelija istuisi keskellä orkesteria. Onneksi
löytyi pari poikkeustakin, Pentatonen http://www.pentatonemusic.com/
Mendelssohn levy näytti miltä hyvä monikanavaäänitys
voi kuullostaa, toinen hyvä esimerkki oli vanhasta äänityksestä
masteroitu Dave Brubeckin Take Five. Vertailu näillä levyillä
kaksikanavaiseen toistoon ei ollut täysin reilu sillä nyt kaiuttimet oli
sijoitettu optimaalisesti monikanavatoistoa ajatellen ja hieman
erilaisella sijoituksella olisi varmasti tullut parempi tulos
kaksikanavaisena. Joka tapauksessa itselleni tämä oli ensimmäinen
kunnollinen monikanavainen SACD tai DVD-Audio demo.
Saksalainen Ascendo http://www.ascendo.de/
esitteli System K kaiuttimiaan yhdessä Audio Aero http://www.audioaero.com/
Capitole Mk II CD-soittimen ja CAT putkipäätteiden kanssa. Ääni oli
ehkä hieman viileään ja yli analyyttiseen kallellaan, mutta nopeutta ja
dynamiikka kyllä löytyi. Esillä oli myös Ascendon DASK etunen.
Ascendolla oli myös toinen huone jossa soitettiin System M kaiuttimia CAT
JL2 putkipäätteillä ja Audio Aeron Capitole Mk II:lla. System M:ssä
oli resoluutiota ja dynamiikkaa vielä
System K:takin enemmän.
ProAc Tablette Ref 8 kaiuttimia soitettiin
Mark Levinsonin elektroniikalla. Ääni oli suhteellisen siisti, vaikka
noin pienestä kaiuttimesta ei luonnollisestikaan kovin paljoa bassopään
potkua tullutkaan. Kaiuttimilla oli niin matalat jalustat että mietitytti
oliko tarkoitus kenties istua lattialla tuolien sijaan.
Sveitsiläisiä Oskar Heilin kaiuttimia
demottiin yhdessä Coplandin http://www.copland.dk/
elektroniikan kanssa. Oskar Heilin kehittämää AMT diskanttia käyttää
pari muutakin kaiutinvalmistajaa. Demossa käytettiin uutta, Auloksen ja
Kitharan jälkeen, tullutta mallia. Kapeasta sijoituksesta huolimatta
stereokuva oli varsin iso. Kaiutin tuntui olevan myös varsin herkkä.
Paremmissa olosuhteissa Oskar Heil
kaiuttimet saattaisivat olla tutustumisen arvoisia.
Ranskalaisia YBA http://www.phlox-electronique.fr/
Passion integroitua ja CD3 CD-soitinta esiteltiin kanadalaisten Totem http://www.totemacoustic.com/
Forest kaiuttimien kanssa. Äänestä jäi mieleen että se oli
vapautunut, avoin ja tasapainoinen.
Suomalaiset Amphion http://www.amphion.fi/
Helium2 kaiuttimet olivat saaneet tällä kertaa seurakseen Orpheus http://www.orpheuslab.com/
One etusen ja Orpheus Three monopäätteet, CD-soittimena oli ranskalainen
Metronome http://www.metronome-technologie.com/
Kuuntelukokemus jäi lyhyeksi ja niinpä siirryin käytävän puolelle
herrojen Koljonen ja Hyvönen seuraan juttelemaan niin äänentoistosta
kuin myös muista elämän perusasioista.
Marantz http://www.marantz.com/
esitteli messuilla universaalin DV8300 soittimen, joka soittaa niin CD:t,
SACD:t kuin myös DVD-Audio levyt. Kun pyysin esittelijää soittamaan
jotain DVD-Audio levyä kaivoi hän tyytyväisenä esille dts
musiikkivideon. Loput demosta menikin sitten Marantzin VP-12 videotykin
kuvan ihastelemiseen, ja jäi vain arvailujen varaan mitä kaveri olisi
soittanut jos olisin pyytänyt SACD demoa.
Krell http://www.krellonline.com/
yllätti pitämällä puhtaan elokuva demon.
Kuvalähteenä oli DVD Standard DVD-soitin, etuvahvistimena Home Theater
Standard ja vahvistimina kaksi FBP-350mc monopäätettä ja
kolmikanavainen KAV-3250. Pääkaiuttimina olivat Krell LAT-1:t,
keskikaiuttimena LAT-C ja takakaiuttimina LAT-2:t. Kyllähän tuolla
laitteistolla kelpaisi varmaan elokuvia katsella, jos
siis sattuu pankkitilillä olemaan tarvittava määrä valuuttaa niiden
hankintaan.
Sonus Faberilta http://www.sonusfaber.com/
oli esillä Cremona malli yhdessä Graaf http://www.graaf.it/ Modena
päätteen ja GM 13.5B etusen sekä Audiovox Villa CD-soittimen kanssa.
Kaiuttimissa oli upea viimeistely, mutta ääni ei yltänyt ihan samalle
tasolle.
Järeät australialaiset Halcro http://www.halcro.com/
DM68 monopäätteet olivat samalla osastolla Danish Physics kaiuttimien
kanssa. Laitteiston etuvahvistin ja levysoitin olivat Clearaudiolta
http://www.clearaudio.de/ . Stereokuva oli tarkka ja siinä oli myös
varsin hyvä syvyysvaikutelma. Ei hassumpi esitys.
Lindemannin http://www.lindemann-audiotechnik.de/
huoneista, ja varsinkin heidän uudesta kaksikanavaisesta D680
SACD-soittimesta, puhuttiin käytävillä ja kahviossa. Uusi soitin oli
juuri saanut erittäin hyvät arvostelut saksalaisessa Stereossa ja
tietysti herätti mielenkiintoa sekä tavallisena CD-soittimena
että SACD soittimena. Laitteiston muut komponentit olivat myös
Lindemannilta, eli AMP4 integroitu vahvistin, CD1 SE CD-soitin ja B90
kaiuttimet. Demon tarkoituksena oli verrata uutta soitinta maineikkaaseen
CD1 SE:hen ja myös verrata D680:n CD- ja SACD-toistoa toisiinsa.
Esittelijä onnistui tavoitteessaan eli todistamaan että uusi soitin on
parempi kuin CD1 SE, ja että SACD soi vielä
paremmin kuin saman levyn CD kerros. SACD demossa Belafonten Carnegie Hall
levyltä löytyi enemmän yksityiskohtia ja dynamiikkaa kuin CD-kerrosta
soittaessa. Myös diskantti muuttui parempaan suuntaan.
Samanlainen Lindemannin D680 löytyi myös
Fischer & Fischerin http://www.fischer-fischer.com/
huoneesta. Vahvistimena oli järeä SR Emitter II Plus integroitu ja
kaiuttimina siis Fischer & Fischerin uusi SL450. Ääni oli selkeä ja
kirkas, mutta bassoa tuli huoneen kokoon nähden liikaa.
Myös Audio Aeron http://www.audioaero.com/
huoneesta puhuttiin käytävillä. Siellä esillä olivat Capitole Mk II
CD-soitin, Prestige monopäätteet ja kuin suomalaisia varten tehdyt
sinivalkoiset Acapella http://www.acapella.de/
High Violon 2001 kaiuttimet. Melkein olisi voinut lainata Antero
Mertarantaa ja sanoa "Se on siinä". Parin päivän messuilla
kiertelyn jälkeen tässä oli huone joka todella pysäytti kuuntelemaan
musiikkia. Paikalla olivat niin Audio Aeron Jean-Paul Combelles kuin Audio
Aeron USA:n/Kanadan maahantuojakin. Äänessä oli luonnollisuutta,
ilmavuutta ja resoluutiota. Acapellan diskanttia ovat monet kehuneet enkä
voi tämän demon perusteella olla muuta kuin samaa mieltä heidän
kanssaan.
Kulman takaa löytyi toinenkin hyvin
mieleen jäänyt huone. Siellä olivat esillä uudet Audio Physic http://www.audiophysic.de/
Kronos kaiuttimet yhdessä saman merkin Strada digitaali päätteiden,
Octave http://www.octave.de/ Jubilee
etusen, Accuphase http://www.accuphase.com/
DP85 SACD soittimen ja Audio Aero Capitole
Mk II CD-soittimen kanssa. Ääni oli todella tarkka, nopea ja dynaaminen.
Stereokuva oli iso joka suunnassa. Kronokset tuntuivat kestävän tehoa
vaikka kuinka paljon, ja tällä laitteistolla tuntui pystyvän soittamaan
luonnollisilla Äänenvoimakkuuksilla mitä hyvänsä materiaalia.
Mitä messuilta sitten jäi
päällimmäisenä mieleen? Ensimmäinen onnistunut SACD monikanavademo
oli yksi sellainen asia. Jotenkin myös säväytti nähdä Bösendorfer
nimisiä kaiuttimia, siitäkin huolimatta että niiden äänestä ei
messuolosuhteissa pystynyt paljoa sanomaan. Minun mielestäni
äänellisesti parhaita olivat Audio Aeron ja Acapellan yhteinen demo,
Audio Physics Kronos demo sekä
Avalon Opus ja Eidolon Diamond demot.
Lindemannin SACD soitinta ja Acapellan omaa monikanava demoa oli myös
mielenkiintoista kuunnella.