search



HifiGuru

Amazon100w.gif (1689 bytes)

 

Acapella Audio Arts Campanile

Mikko Mattila

Päivitetty 22.4.2001

AcapellaCampanile.jpg (16198 bytes)

Italialaiselta kuulostavasta nimestään huolimatta Acapella Campanile on aito saksalainen laatutuote, kotoisin Duisburgista. Ensi kohtaamisesta voin kertoa, että vaikka valokuvat niistä olivat tuttuja jo Frankfurtin High-End-messuilta, luonnossa kaiuttimien olemus yllätti: 2,4 metriä korkeat, mittasuhteiltaan silmiähivelevän sopusuhtaiset sirot tornit, joiden ulkosivuilla sojottavat 70 cm:n valkoiset torvet, hallitsivat 40 m2:n kuuntelutilaa. Mikäli Campanilet eivät toimisi alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan päinvastoin kuin kohta yritän teille kertoa, veikkaan, että moni arkkitehti ottaisi nämä vaikkapa tilataideteoksiksi modernia ympäristöä komistamaan.

Campanile on 3,5-tiekaiutin, joka koostuu kahdesta suljetusta kotelosta, joissa on kussakin kaksi bassoelementtiä. Näiden koteloiden välissä on takaa avoin laatikko, johon on asennettu diskanttisäteilijän ohjaukseen käytetty eletroniikka sekä jakosuodin. Kotelot kulkevat kuljetuksessa erillään, ne kootaan paikalla kiinnityspulteilla. Keskiääninen torvineen on kiinnitetty välimmäisen laatikon sivuun, kaiutintornien ulommaisille sivuille.

Omaperäisistä ratkaisuista omaperäisin on ehkä kaiuttimen plasmadiskantti - ION TW 1 S. Jakosuotimesta tuleva diskanttisignaali vahvistetaan korkeajännitteiseksi keskimmäiseen koteloon sijoitetulla Hartmann & Braunin valmistamalla A-luokan tehovahvistimella. Korkean jännitteen avulla synnytetään säteilijänä toimiva valokaari, joka "värähtelee" musiikin mukaan. Kuumentuneen ilman paineenvaihtelu kuullaan musiikkina. Plasmasäteilijä tuottaa melko vaatimattoman äänenpaineen, joten sitä pitää vahvistaa pronssista valmistettulla kaikusuppilolla. Valokaari syttyy ensimmäisestä musiikkisignaalista, 20 minuutin päästä viimeisestä se sammuu.

Keksintönä plasmadiskantti näki päivänvalon jo 20-luvulla Saksassa. Vaikka se on osoittautunut äänenlaadullisesti erinomaiseksi, ongelmana on ollut valokaaren ja ilman hapen reaktiossa syntyvä otsoni, O3. Moni tutumpikin valmistaja, mm. Magnat, on kokeillut tekniikkaa, mutta ovat sittemmin luopuneet plasmadiskantin käytöstä otsonin hajun vuoksi. Acapella on kuitenkin jatkanut plasmaäänistekniikan kehittelyä ja on pystynyt ratkaisemaan ongelman torven ja valokaaren väliin asennetulla keraamisella katalysaattoriputkella. Katalysaattori todella toimi, en missään vaiheessa haistanut otsonin hajua kuunteluarviotamme tehtäessä.

AcapellaTweeter-1-300x.jpg (7273 bytes)

Diskantin ja keskiäänisen jakotaajuus on 5000 Hz. Dynaudion valmistamien keskiäänielementtien apuna on halkaisijaltaan 70 cm:n asfäärinen torvi, joka vahvistaa säteilijän ääntä 10 desibeliä. Torvi on valmistettu lasikuidusta, valmistus on pitkälti käsityötä ja mittatarkkuusvaatimuksen vuoksi erittäin vaativa työvaihe.

Alarekisterin alue, alle 600 Hz:a, on jaettu kahtia. Kaiuttimen rakenne on perinteinen suljettu kotelo. Neljä 26-senttistä Seasin Acapellan spesifikaatioon valmistamaa bassoelementtiä pitää alarekisterin tiukasti kontrollissa.

Sijoittelu

Kaiuttimet ovat makuuni erittäin tyylikkäät, niiden design ei mitenkään pakota sijoittamaaan niitä naisten katseelta rauhoitettuun kuunteluhuoneeseen. Fyysinen koko kuitenkin rajoittaa sijoittelun vapautta, seisovien aaltojen optimointi yhdistettynä kuuntelutilan asuttavuuden kanssa voi tuottaa ylivoimaisia ongelmia suomalaisittain suuressakin olohuoneessa.

Saimme Campanilet toimimaan parhaiten tasasivuisessa kuuntelukolmiossa, jossa kolmion sivut, etäisyys kuuntelijasta kaiuttimiin ja niiden välillä oli neljä metriä. Sijoitus lähempänä takaseinää vähensi syvyysdimensiota, pienempi etäisyys kuuntelijaan yhdistettynä kasvaneeseen etäisyyteen takaseinästä tuotti poikkeuksellisen syvän äänimaseman. Etäisyys sivuseiniin ei tuntunut olevan mitenkään kriittinen, kuuntelutilamme seinät olivat akustoitu melko paljon ääntä hajoittavaksi. Tuloksena oli aina täsmällinen ja vakaa äänipanoraama leveyssuunnassa.

Ääni

Kaiutin on vähintään niin herkkä kaikille käytetyille oheiskomponenteille kuin siitä on kerrottu muualla tätä ennen. Valitettavasti Campanilet eivät anna anteeksi mitään, vain paras kelpaa. Parhaimman tuloksen käytettävistä referenssilaitteistamme saimme aikaan Audionet ART V2 – CD-soittimella, Audio Research LS-25 putkietuvahvistimella ja Gamut D-250 monopäätevahvistimilla sekä Siltechin paremmilla G3-välikaapeleilla ja kaiutinjohdoilla.

Campanile suorastaan kutsuu suurien orkesterien ja monikerroksisen musiikin jännittävään maailmaan. Suuret orkesterit, vasket, perkussiot, patarummut, kaikki vaikeimmin toistettavat äänimaisemat ovat Campanilen musiikkia, vaikka intiimein solosoitinmusiikkikaan ei ole ollenkaan näille vieras.

Laitearviojan näkökulmasta analyyttinen kuuntelu tuppasi herpaantumaan, musiikki sai aina yliotteen. Skeptikoiden mieliksi, analyyttisen mielen ja valppauden säilyttämiseksi, pitäisi ehkä kuunnella enemmän jotain epämiellyttävää. Ikävä kyllä, se veisi näistä laitearvioista ansaitun nautinnon… Ehkä en sittenkään vaivaudu, nautinto on tärkeämpi.

Tässä huippuhetkiä muutamilta arviossa käyttämiltäni levyiltä:

Edward Elgarin Caractacus-oopperan VI-osan voitonmarssi soi mielettömän upeasti, huolimatta siitä, että Chandoksen levy ei ole varsinainen audiofiiliäänitys. Orkesterissa ja kuorossa on voimaa ja kokoa, sektiot asettuvat hienosti paikoilleen, syvyyttä on huikeasti. Kaiuttimien täytyy olla kunnolliset kun Elgarin, Wagnerin ym raskaan orkesteroinnin mestareiden levytyksiltä voi helposti poimia ja paikallistaa soitinsektioista eri stemmat.

Paquito d’Riveran mainio Tropicana Nights on erehdyttävän upean alkuperäissointinen levy kuubalaisisesta big-band musiikista. Keskinkertaisella "testivoittajajärjestelmällä" levystä tuskin jaksaa innostua ilman läheisempää suhdetta saarivaltakunnan musiikkiin. Campanilen kanssa tasapainoisella huippujärjestelmällä tekstuurin rakenne paljastuu. Äänitys osoittautui erääksi parhaimmin äänitetyistä latino-big-band levyistä. Perkussioiden detaljit, ennenkaikkea vaskien säihkyvyys on uskomaton ja sitä voi verrata vain live-esitykseen. Orkesteri soi kaiken lisäksi oikean kokoisena. Äänityksessä oli läsnä juuri tähän musiikkiin sopiva määrä tila-akustiikkaa. Musiikki pisti jalan vippaamaan.

Jacques Loussier ei taida lukijoillemme enempiä esittelyjä kaivata. Eräs hänen parhaimmin äänitetyistä levyistään oli Bach-juhlavuodeksi julkaistu The Bach Book (Telarc). Tarkasti ja dynaamisesti lähiäänitetty levy sisältää loistavia sooloja, joilla musiikillisen meditaation lisäksi voi koetella kaiuttimien ääripäitä ja dynamiikan toistumista. André Arpinon rumputyöskentely jätti mietityttään, kuinka rumpali ylipäätään onnistuu loihtimaan jokaisesta sutikaniskusta näin yksilöllisisen äänen. Mieleen jäi myös, kuinka pitkään oikeasti kannujen kalvo värähtelee kapulaniskun jälkeen.

Diana Krallin All of You -levyllä Tony Lipuma on onnistunut tekemään upean, hienon, pehmeän putkimaisen soinnin, jonka intiimistä äänityksestä usein kuulee liikaa vokalistin suulihasten ääniä ja ässien sihauttelua, pahimmillaan näistä joutuu kärsimään digitaalisilla, mekaanisesti toistavilla soittimilla. Audionet ART V2:lla, ylimääräiset äänet kuuluivat luonnollisen soljuvina, ilman keinotekoista, "digitaalista" alleviivausta – samalla, ihme kyllä, ilman detaljien pyöristymistä. Krallin piano soi Campanileillä romanttisen pehmeästi. Vaikka tuottaja on näin epäilemättä tarkoittanut, tähän ominaisuuteen liittyy myös pieni huomautus: Lievähköksi puuteeksi luen, ettei pianosta löytynyt tällä tai muullakaan levyltä tutuksi tullutta vasaran kipakkuutta. Jotkut saattavatkin pitää pehmeämmästä kosketuksesta, itse pidän kovemmasta vasaraniskusta, olen tottunut kuulemaan sitä myös Krallin levyltä sopivana annoksena.

Sointitasapaino: Campanile oli ehdottoman neutraali, ulottouva ala- ja ylärekisteristä. Kaikki alueet soivat tasapainosesti keskenään ja integroituivat toisiinsa merkillisen saumattomasti, vaikka äänialueiden tekninen toteutus poikkeaa radikaalisti toisistaan.

Erottelutarkkuus: Aikaisemmissa huppukaiuttimien arvioissa kuten Avalon Eidolon, Dunlavy SC-VI ja IV/A tuntui, että olen yrittänyt sanoa kaiken, mitä kaiuttimen erottelutarkkuudesta voi kertoa - vanhat superlatiivit eivät riitä enää, sillä Campanile yhdessä Audionet ART V2:n kanssa jaksoi kaivaa yhä edelleen lisää detaljeja tutuilta levyiltä, ei voi mitään. Jälkikaikuja ja –värähtelyjä, perkussioiden artikuloinnin detaljeja, taustalle jääneitä muusikoiden huudahduksia, huoneakustiikan kaikuja.

Läpinäkyvyys: Parhaimmilla äänityksillä orkesteri piirtyy selvästi kaiuttimien väliin, soittimien ympärille jäi tavallista runsaammin ilmaa, ääni oli läsnäoleva ja verhoutumaton. Varoitus: elektroniikan taipumus verhota tai värittää musiikkia paljastuu näillä armotta, ilmiö on sama kuin likatahra puhtaassa ikkunassa vastavalossa.

Ylärekisteri: Ensimmäisellä kuuntelukerralla SAT Cdfixillä en ollut tyytyväinen kuulemaani, diskantti kuulostivat hieman mekaaniselta ja karhealta. Kun vaihdoimme soittimen Audionet ART V2:een ylärekisterin luonne muuttui, sanoinkuvaamattoman hienovaraiseksi ja sävykkääksi. Campanilen diskantti osoittautui parhaimmista parhaaksi kuulemistani, pakko tunnustaa. Uskomattoman yksityiskohtainen, rasittamaton, samalla hienovarainen. Erityisesti vaskisoittimien korkeita ylä-ääneksiä sisältävä materiaali paljasti eron parhaisiin tavanomaisiin. Jopa referenssiemme, Dunlavyn legendaarinen, tasapainoinen ja sävykäs diskantti jäi näille toiseksi, etenkin äänenpainetta lisättäessä. Campanileistä kuulemieni sävyjen määrää ei voi liioitella. Diskantin tarkkuus on odottamattoman paljastava äänilähteelle, vain paras soitin kelpaa näille kaiuttimille: Voin vain kuvitella miten korkearesoluutioiset DVD-Audio ja SACD soivat näillä kaiuttimilla.

Keskialue: Olen vaskifriikki. Juuri vaskisoittimet kuulostivat Campanilellä parhailta mitä olen kuullut oikean orkesterin jälkeen. Vokalistit toistuivat pakottamatttoman, helpon oloisesti. Näppäilysoittimien äänessä ei tarvinnut tyytyä kompromissiin. Vain edellä mainitsemani, vaativa pianon vasaran iskuääni oli selvästi pehmeämpi mihin olen tottunut Dunlavyillä. Henkilökohtaisesti pidän pianon "kovasta vasarasta" kun kovan vasaran aika on kuulua. Vain aniharvalla kaiuttimella tämä onnistuu. Kovuuden aste on kuitenkin makuasia. Pääasia on kuitenkin se että Acapella ei muutoin väritä pianon ominaisääntä.

Alarekisteri ulottuu niin alas ja tarkasti kuin tämän kokoiselta kaiuttimelta voi odottaa. Se oli samaan aikaan sekä dynaaminen että tarkan sävykäs. Olen kuitenkin kuullut parempaa alarekisteriä, nimittäin Dunlavy SC-VI:lla, joka muistikuvani mukaan oli enemmän kontrolloitu, artikuloivampi ja henkeäsalpaavamman dynaaminen tällä alueella.

Dynamiikka Patarummut, vasket, sointihuiput räjähtävät kuin tyhjästä niin että talo tärisee. Campanilen dynamiikan hallinta antaa silauksen luonnonmukaiselle toistolle. Alarekisteriä lukuunottamtta dynamiikka oli samassa luokassa SC-VI:n kanssa.

Äänikuva Tutkimusten mukaan tarkalla, laajakaistaisella, sävykkäällä diskantilla on yhteys tilainformaation välittymiseen, niin lienee myös Campanilen tapauksessa. Tarkka erottelu mahdolllistaa jälkikaikujen soimisen luonnollisen pitkään, pakottomina. Ne luovat kuuntelupaikalle akustisen tilan - ilman monikanavaisuutta. Campanile levitti eteen leveän, ehyen ja samalla syvän äänimaiseman, jossa solistit, orkesterin ja kuorojen sektiot asettuivat paikalleen ei vai leveyssuunnassa, myös kerroksittain syvyyssuunnassa. Äänilähteiden koko ei ollut pistemäinen kuten monissa "pienoismallimaisen" äänimaiseman tuottavissa kaiuttimissa, vaan kuten luonnossa, sijainniltaan tarkka, mutta kooltaan suurehko.

Syvyyden toistuminen ei ollut täysin ongelmaton: Kaiuttimien sijaitessa lähellä takaseinää kuunteluetäisyyden ollessa yli 4 metriä, vaikutelma oli lähempänä tavanomaisia huippukaiuttimia. Kun kaiuttimet olivat 1,5 metriä takaseinästä ja etäisyys kaiuttimesta kuuntelupaikalle oli tuolloin noin 3,5 metriä, syvyyttä oli henkeäsalpaavasti, solistit tulivat suhteessa lähemmäksi kuulijaa.

Mittakaava: Campanilet välittävät orkesterin oikeassa koossaan. Vaikutelma on kaukana pikkukaiuttimien pienoismallimaisesta kokonaisvaikutelmasta. Campanile toi orkesterin kuunteluhuoneeseen kokonaisena liioitellen vain lievästi soolositinmusiikilla lähiäänitettyä, intiimiä tunnelmaa.

Johtopäätökset

Kaiutin on erittäin sensitiivinen oheislaitteiden ja kaapeleiden valinnan suhteen: vaikutelma luonnollisuudesta ei synny automaattisesti kytkettäessä minkä tahansa yleisaikakauslehden testivoittaja töpselin toiseen päähän. Oma lukunsa on äänitysten laatu, näilläkään kaiuttimilla mikään ei jää huomaamatta – hyvässä ja pahassa…

Kun järjestelmäkokonaisuus on saatu viritettyä yhteensopivaksi käyttäen parhaita komponetteja, kokonaisvaikutelma pääsi kukoistamaan: Campanilen ääni oli samaan aikaan yksityiskohdiltaan suurennuslasintarkka, äänikuvaltaan leveä ja syvä, sävyiltään kuin maisema luonnonvalossa kuulaana kevätpäivänä. Sen toistama ääni oli monessa suhteessa lähimpänä elävää ääntä mitä olen kaiuttimesta kuullut.

Suurimman vaikutuksen kaikkiin aiemmin kuulemiini kaiuttimiin verrattuna teki Campanilen ylärekisteri. Aineettomuudessaan ja hienosävyisyydessään se oli ehdottomasti ainutlaatuinen.

Pidin Campanilea parhaimpien kuulemieni kaiuttimien joukossa, diskantin, ilmavuuden ja läsnäolevuuden välittymisen suhteen se oli paras. Toivomuspuolelle ei paljon kirjaamista jäänyt, ehkäpä vain palvomani pianon lievä pehmeys erotti sen toistaiseksi "täydellisestä".

Korkearesoluutioisten formaatteja hankkiville pitäisin Acapellaa ihanteellisena valintana, juuri ylärekisterin loistokkuus pääsee esiin estotta. Tulemme tekemään vielä jälkiarvion kun saamme highend-tasoisen DVD-Audio-(tai SACD-) soittimen käyttöömme.

Tuskin tarvitsisi erikseen mainita, mutta Campanile on itselleni uusi mittatikku superkaiuttimien ominaisuksia arvioitaessa. Hatunnoston arvoinen suoritus duisburgilaisilta!

Onko tämä kaikki sitten rahanmenon arvoista? Vaikka hinta tuntuu suurelta kenelle tahansa ei- optimiljonäärille, pidän Campanilea ominaisuuksinsa nähden taloudellisena valintana. Ne tulevat joka tapauksessa halvemmiksi ajan mittaan kuin orkesterin palkkaaminen. Acapella Campanilet ovat ehdottomasti hintansa väärti, mikäli vain paras kelpaa.

Maahantuoja: Hifi Guru OY, Hyvinkää

Hinta: alk 173000,-/ pari 

Vertailulaitteisto

  • Kuunteluhuone 40m2, kevyesti akustoitu
  • Swedish Audio Technology Cdfix upsamplaava CD-soitin
  • Audionet ART V2 upsamplaava CD-soitin
  • Audio Research LS-16 putkietvahvistin
  • Audio Research LS-25 putkietuvahvistin
  • Gamut D-250 monpäätevahvistimet
  • Dunlavy Aletha, SC-I A/V, Acapella Fortüne-kaiuttimet
  • Siltech G3 väli- ja kaiutinjohdot

Arviossa käytetty musiikki

  • Telarc - Jacques Loussier - The Bach Book
  • Finlandia 3984-24532-2; Kauneimpia Serenadeja, YL/ Matti Hyökki
  • Chandos CHAN 9156/7; Elgar, E ; Caractacus ; Scene 6 ;The March Triumphal;/ Richard Hickox
  • Dreyfus/ Koch FDM 36590-2: Petrucciani, Michel: Both Worlds
  • Warner: Duke George: After Hours
  • Warner: Sample Joe: Old Places, Old Faces
  • MCD-9269-2; Örsted-Pedersen, Niels-Henning: Friends Forever
  • Impulse; IMP 11642; Krall, Diana: All of You
  • Ym
  • Ym

Mitä muut sanoivat Campanilestä:

Stereo (D)

Henkilö A

(Sama kuunteluhuone, järjestelmä AR LS-16; SAT Cfix, Siltech G3)

Olin kuullut Acapellan diskantielementistä jo etukäteen kovasti hehkutusta. Lähes massaton tekniikka, jolla se toteutetaan mahdollistaa lähes täydellisen toiston. Yläpään toisto oli todellakin lähimpänä aitoa ääntä mitä olen koskaan kaiuttimesta kuullut. Mutta taso taisi olla pikkiriikkisen korkea, sillä tietyt seikat (Crash-pellit ja triangeli) saattoivat soida aavistuksen päällekäyvästi. Kuunteluvoimakkuus oli aavistuksen korkeampi kuin luonnossa kuulee. Keskialue oli luonnollinen, aito. Soittimet toistuivat avoimesti ja koko alueella luonnollisen sointivärin säilyttäen. Bassot olivat kiinteät, sävykkäät. Mielestäni noin 70-80 hertsin kohdalla oli aavistus pyöreyttä/muhkeutta, joka sai bassorummun potkuun lievää ylimääräistä tymähdystä, korostan lievää. Uskon sen korjaantuvan täysin vetämällä kaiuttimia 5-20cm eteenpäin.

Äänikuva oli iso, mutta parasta ilmavuutta ja aineettomuutta ei kaiuttimessa mielestäni ollut, liekö syynä liian pieni huone, eli kaiutin ei ehkä päässyt avautumaan täysin. Yksittäisissä soittimissa sekä lauluäänessä oli liian suuri alue, jolta ko. asiat tulivat. Oli kuin bassokitara olisi ollut XXL kokoinen ja laulajan suu olisi ollut jättiläiskokoinen. Itse asiassa tämä oli ainoa oikeasti minua rasittava ilmiö, muut vähäpätöisiä. Stereokuva oli suuri, mutta ei tarkka; laulajaa ja yksittäisen soittimen paikka oli vaikea paikallistaa. No olihan ne siellä mutta en nähnyt missä; hieman utuinen. Vaikea selittää mutta uskoisin näillä kahdella viimeisellä kritiikin kohteellani olevan yhteys. Uskoisin sen liittyvän elementtien valtaviin etäisyyseroihin ja sen, että esim. diskantti ja keskiääni eivät ole samalla linjalla. Kaikesta huolimatta aidoimmat kuulemani kaiuttimet tähän asti.

Tekniset Tiedot

  • Overall measurements: 240 x 72 x 97 cm
  • Weight: 250 kg per System
  • Power handling: 200 W continuous
  • 1000 W peak/1mssealed 3,5-way loudspeaker system.
  • Four 25 cm woofers are working in separate chambers and cannot influence each other.
  • Fine adjustments to the ion tweeter and the midrange horn unit can be made in order to adapt the loudspeaker to every acoustical environment.

 


TelemaAnimated100x100.gif (13357 bytes)

 

 

 

All Rights Reserved
© 2000-2006 highendnews.com