search



TL-Audiossa kuumimmat kotiteatteritHifiGuru

Amazon100w.gif (1689 bytes)

 

Amphion Xenon

Marko Mäkinen

Päivitetty 16.4.2001

xenon_min5.jpg (2606 bytes)

Kuva: Amphion Loudspeakers Ltd, Kuopio

Tuli tilaisuus kuunnella Amphion Xenonia ja ProAc Responce One SC:a vierekkäin. Tartuin oitis mahdollisuuteen ja kerron tässä mietteitäni kuuntelusta, joka kesti reilun tunnin. Amphioneita kuunneltiin huomattavasti enemmän kuin ProAC:n kaiuttimia. Elektroniikka oli Yamahan perustavaraa: kotiteatterivahvistin ja CD-soitin. Kaapelit olivat niinikään perustavaraa. Kuuntelu tapahtui tavallisessa puisessa omakotitalossa. Kaiuttimet olivat noin metrin etäisyyksillä seinistä ja niiden väliin sattui televisio. Omia levyjä ei ollut mukana, mutta onneksi talolla oli tarjota pari tuttua kiekkoa. Toivoakseni kaikilla on nyt käsitys olosuhteista, jotka eivät suinkaan olleet parhaat mahdolliset, mutta kerron kuitenkin tulokset kuuntelusta.

Xenonin bassotoisto oli tehtaalla sovitettu kivitaloon, joten oli miellyttävää kerrankin tavata kookas lattiakaiutin, jonka bassotoisto ei jyrää tippaakaan omakotitalon huoneessa. Oikein muhkea kontrabasso sai ehkä hiukan raskaan olemuksen, mutta sekin korjaantuisi sijoittelulla. Luulisin, että toisto olisi määrältään kohdallaan myös kivitalossa. Bassossa on enemmän erottelua kuin missään aiemmin kuulemassani Amphionissa. On aina kunnioitusta herättävää havaita kohtalaisen tutuilta levyiltä aiemmin kuulumattomissa olleita asioita. Erottelukyvyltään kaiutin on muutenkin peräti erinomainen.

Keskialuetta leimaa tietynlainen vaivattomuus ja nöyrä kosiskelemattomuus, kuten koko kaiutinta. Monesti niin hankalat torvet soivat ihan ok, paremmin kuin aiemmissa Amphionin esityksissä. Naislaulajan ääni on suorastaan erinomainen, rummuista muut kuin pellit soivat yleisesti aika hyvin. Vaikutelman oikein neutraalista soinnista tuhosi kuitenkin pianokappale Cheskyn jazz-levyltä. Piano on "sinne päin". Vaihto ProAC:n kaiuttimiin toi melkoisen järkytyksen: "tuo on piano, mikä se äskeinen oli". Myös kontrabasso oli selvästi sävykkäämpi ProAC:n esittämänä.

Xenonin diskantista en erityisemmin pidä. Sen määrä on hyvin mitoitettu, mutta sointi on muuhun kaiuttimeen nähden miltei halpa. En ole aiemminkan erityisemmin pitänyt Amphionin kaiuttimien diskantista. Helium+ helähtää mallistosta ehkä kauneimmin. Metallisuutta ei nyt ollut onneksi juurikaan mukana, mutta sellainen kihinään kallellaan oleva tuntu kuitenkin. Ei suinkaan alkuunkaan tanssitykkikaiuttimen suhina, mutta muuhun alueeseen nähden halvan tuntuinen. ProAC vetää diskantissa paljon pidemmän korren.

Olen oppinut, että kaiuttimien stereokuvasta ei kannata sanoa mitään ennen kuin on pari päivää siirrellyt niitä oikealle paikalle, mutta nyt kuunnellut kaiuttimet olivat stereokuvaltaan selvästi normaalia parempia, vaikka niiden välissä olikin tavaraa. Amphionissa stereokuva on jopa niin hyvä, että kotelokaiuttimelle harvinaista "siellä olon" tuntua oli havaittavissa. ProAC ei jäänyt jälkeen Amphionista ja pienemmät värittymät tarjosivat vielä aidomman tuntemuksen yleisössä istumisesta.

Ero ison lattiakaiuttimen ja sitä kalliimman pienen kaksitien välillä oli kuitenkin yleisesti melko pieni, vaikka pikkukaiuttimella oli vähäisempien suunnittelu- ja rakennuskustannusten vuoksi etulyöntiasema. Rajoittuneesta materiaalista johtuen jouduin kuuntelemaan tavoistani poiketen tavallista enemmän kevyttä musiikkia (Dire Straits, Bruce Springsteen), jolla ero kaiuttimien välillä ei aina edes mainittava. Amphion antaa elämää myös huonoille äänitteille. ProAC:ta en niillä edes kokeillut, sensijaan testasin isoa orkesteria (äänitettä en valitettavasti tiedä), joka soi huomattavasti paremmin kuin missään pikkukaiuttimessa jota olen aiemmin kuullut. Dynamiikka jäi molemmista kaiuttimista testaamatta, mutta orkesterivyöryä ProAC imitoi harvinaisen vakuuttavasti niin pieneksi kaiuttimeksi.

Tämän kuuntelun perusteella Xenon vaikuttaa kovalta luulta lattiakaiuttimien kovasti kilpaillussa sarjassa. Itseni kaltaista hifipuristia hirvittivät pianon värittymät ja peltien oudohko sointi, mutta muuten kokonaisuus on selvästi plussan puolella. Mieltä jäi ikävästi kaivertamaan oman kuuntelumateriaalin puuttuminen ja aion kuunnella kaiutinta uudestaan heti tilaisuuden tullessa. Myös parempi elektroniikka olisi varmaankin kunnioittanut kaiuttimen sointia enemmän. Tuskin se vielä parastaan tarjosi. Xenon on rehellisen kosiskelematon yritys rakentaa hyvä kaiutin. Se ei yritä pöyhkeillä millään osa-alueella, ja siten kokonaisuus on kerrassan tasainen. Äänessä ei ole varsinaista mehua (kuten ei muissakaan Amphioneissa minun korvaani), joka on yleensä merkki joko oivallisia mittaustuloksia antavasta kaiuttimesta, tai sitten erinomaisen neutraalista toistimesta. En ole tutustunut Xenonin mittaustuloksiin vielä, mutta erinomaisen neutraali se ei minusta ole. Jos kuuntelet pääasiassa studiossa äänitettyä musiikkia, etkä ole niin tarkka värittymättömän äänen suhteen kuin minä, Xenon on erittäin hyvä ratkaisu. Lisäksi se on kaunis toistin.

ProAC Response One SC on huikea esitys. Se pyyhki lattiaa kaikilla aiemmin kuulemillani pikkukaiuttimilla, kun lautasella pyörii audiofiiliäänite. Tämän kaiuttimen kuuntelu jäi valitettavan pikaiseksi, joten en ehtinyt kaivaa siitä mitään virheitä ja hiljaisina hetkinä se suorastaan vaikeroi seurakseen laadukkaampaa elektroniikkaa.

Tekniset tiedot

Operating principle
3-way hypercardioid, vented
 Tweeter 1 " aluminium
 Mid 6,5 " aluminium
 Woofer 8 " aluminium
 Crossover points 150 Hz, 1500 Hz
 Impedance 8 ohm
 Sensitivity dB/W/m 85 dB
 Frequency response 28...20 000 Hz
 Power  recommendation 25 - 300 W
 Dimensions h x d x w 1070 x 360 x 190 mm
 Weight kg 30 kg

 

PenAudioTelemaAnimated100x100.gif (13357 bytes)Pondera

 

 

 

All Rights Reserved
© 2000-2006 highendnews.com