Amerikkalainen, Minneapolisissa
toimiva Audio Research on yksi markkinoiden vanhimpia ja
perinteikkäinmpiä highend-yrityksiä. Monen mielestä AR:n
perustaja ja nykyinen pääjohtaja William Z. Johnson on myös
putkiteknologian uuden tulemisen keulahahmoja, alettuaan
kehittämään putkivahvistimia 50-luvulla, jolloin muut
valmistajat olivat siirtyneet käyttämään halvempia
transistoreita komponenteissaan. Tästä lähtien Audio Research
on ollut putkiteknologian kehityksen kärjessä ja menestynyt
sekä tällä alueella että taloudellisella puolella. Tällä
kertaa testissä ollut Audio Research VT-100 päätevahvistin
onkin saavuttanut lähes legendaarisen aseman putkiharrastajien
piireissä, ja mainostetaan maailman parhaiten myyvänä
putkipäätteenä.
Testissä ollut pääte on
vuosimallia 1998 ja ensimmäisen sukupolven VT-100, tänä
päivänä saatavana on jo mk.III versio. Sekä vanhaa mk.I että
uudempaa mk.II saa lisäinvestoinnilla päivitettyä uusimpaan
versioon (mk.I päivitys mk.III:een maksaa 2695$ + postikulut).
Päivityksien myötä valmistaja lupaa ääneen parannusta
varsinkin bassojen kontrollin ja yleisen dynaamisen kyvyn osalta,
joten päivitys saattaa olla kiinnostava näitä ominaisuuksia
etsiville.
Itse pääte on ulkonäöltään
melko pelkistetty ja Audio Researchille tyypillinen. Pääte on
kooltaan melko iso ja syvä, eikä välttämättä mahdu
tavalliseen laitehyllyyn. Huomioitavaa on myös että laite käy
erittäin kuumana, joten ainakin itse jouduin poistamaan
laitehyllystä päätteen yläpuolella olevan hyllyn, vaikka väli
olikin vajaat 20cm. Etupanelissa on vain virtakytkin, takaa
löytyy XLR ja RCA otot, kiinteä virtajohto sekä kahdet, melko
perinteiset kaiutinjohdon liittimet, joiden kiristäminen saattaa
olla hankalaa niiden sileyden takia. Yleisvaikutelma on varsin
laadukas, ja korostuu melkoisesti siinä vaiheessa kun laittaa
päätteen päälle pimeässä huoneessa ja seuraa putkien
lämpenemistä……
VT-100:ssa on 4 6550C-putkea (Power
output), sekä 4 6922- triodia (driver/gain stage) per kanava.
Myös nämä triodit ovat vaihdettu uusimmissa versioissa, ja
niille luvataan nykyisin 10000h elinikää. Päätteen lämpö
johtuu sekä tästä melko suuresta putkien määrästä että
tuulettimen puutteesta, käsittääkseni tuuletin on lisätty mk.
II ja mk.III-versioihin. Nimellinen teho on 100w per kanava 8
ohmiin. Kokeilun aikana pääte toimi moitteettomasti, ilmoituksen
mukaan kyseisessä laitteessa olleilla putkilla oli
"ikää" n. 500h. Valmistajan neuvosta päätettä ei
pidetty turhaan päällä kuuntelujen välissä, vaan laitettiin
päälle n. 20-30 min. ennen "kuuntelusession" alkua.
Ääni
Yleiskuva: Ilmava, keskialueeltaan
erittäin erotteleva ja luonnollinen sointi
Sointitasapaino: on lähinnä
neutraali; välillä ääni tuntuu ehkä hieman ohuelta bassoissa,
hieman lämpimältä keskialueella.
Erottelutarkkuus: Varsinkin
keskialueella ilmiömäinen, myös muuten hyvää tasoa.
Läpikuultavuus: Erinomainen, koko
äänialueelta erittäin "aineeton"
Luonnollisuus: Muuten hyvä, mutta
ajoittainen dynamiikan puute latistaa hieman joitakin
äänityksiä, varsinkin paljon dynamiikkaa sisältävien
äänitteiden kohdalla.
Ylärekisteri: Soi ilmavasti,
sävykkäästi ja melko tarkasti, peltien ääni välittyy
mielestäni luonnollisesti ja pellit soivat pitkään.
Keskialue: Päätteen parasta
antia; laulaja toistuu erittäin realistisella tavalla ja
kuitenkin miellyttävän "lämpimästi". Muutenkin
keskialueen äänet ovat luonnollisuudessaan ja tietynlaisessa
aineettomuudessaan todella korkealuokkaisia. Varsinkin
"pienimuotoinen" musiikki toistuu usein korviahivelevän
kauniisti.
Alarekisteri: Vaikka onkin melko
tarkka ja kuiva, alarekisteri on ajoittain hieman ponneton, ja
bassot ovat hieman "pyöreämpiä" kun monella
transistoripäätteellä (vertailulaitteina Levinson no.27, Anthem
MCA2).
Dynamiikka: Minun laitteistossa
juuri dynamiikka oli mielestäni vahvistimen heikko kohta, monet
äänitykset latistuvat melkoisesti, varsinkin lujempaa
kuunneltaessa, esim Hugh Masekelan "Stimela". Kuitenkin
ihan hyvää tasoa, ero tulee ilmi kun vertailukohtana ovat
vahvistimen hyvät puolet.
Tilainformaatio: Erinomainen; melko
suurella marginaalilla paras mitä olen omassa huoneessani
kuullut. Tuntuu, että ääni ulottuu välillä jopa pidemmälle
taakse kun huone sallisi. Antaa monelle äänitteelle erittäin
luonnollisen tilatunnun, varsinkin hiljaisempaa orkesterimusiikkia
kuunneltaessa syvyyden tunne ja äänen eri "kerrosten"
kuuluvuus on hieno.
Mittakaava:
"Pienimuotoisella" musiikilla mittakaava on suhteellisen
luonnollinen, mutta orkesterit tai jotkut liveäänitykset
kärsivät ajoittain voiman ja luonnollisen "skaalan"
puutteesta. Tosin hieno tilainformaatio korvaa absoluuttisen
voiman puutteen, sillä musiikki soi hyvin pienemmilläkin
äänenpaineilla.
Yhteenveto
Näistä ominaisuuksista pidin
Audio Research VT-100:ssa:
- Erinomainen keskialue,
läsnäolon tunne oli välillä häkellyttävän hyvä, samoin
vokalistien äänet
- Erottelutarkkuus keskialueella sekä
aineeton ylärekisteri
- Läpikuultavuus ja
tilainformaation erinomainen välittyminen
Näitä ominaisuuksia voi vielä
kehittää:
- Kovempaa kuunneltaessa tiettyä voiman
puutetta.
- Bassoissa voisi olla enemmän voimaa ja
iskevyyttä.
- Myös lievä pyöreys vaivasi ajoittain. Ei ehkä
"nopein" kuulemani pääte.
VT 100 on pääte jonka vahvat
puolet käyvät yhä selvemmiksi kuuntelun myötä ja ne lievät
heikkoudet häviävät pikku hiljaa. Erinomainen keskialue ja
tilainformaation välitys tekivät kriittisen kuuntelun vaikeaksi,
sillä pääte nostaa itse musiikin etu-alalle. Vaikka olisin itse
kaivannut enemmän dynamiikkaa ja voimaa, niin voisin melko hyvin
perustella itselleni VT100:n hankinnan myös ilman näitä
ominaisuuksia. Yksi parhaita päätteitä laitteistossani tähän
mennessä, ja kokonaisuutena erittäin myönteinen kokemus, vaikka
taidan tämänkin jälkeen pysyä transistoripäätteiden
kannattajana. Kuten jo aiemmin totesi, uudempi kehitysversio
saattaisi antaa hyvinkin erilaiset tulokset, varsinkin jos
suurimmat parannukset ovat bassoissa ja dynamiikassa, jotka olivat
mielestäni VT-100 mk.I:n eniten parannusta vaativat alueet.
Sopisi ehkä kuitenkin paremmin putkietusen kanssa, yhdistelmä
jota en itse voinut kokeilla, olisi mielenkiintoista joskus
kokeilla sitäkin vaihtoehtoa. Kokonaisuutena laitetta voi
kuitenkin suositella lämpimästä laadukasta putkipäätettä
hakevalle.
Lisätiedot
www.hifiguru.fi
www.audioresearch.com
Tekniset tiedot
VT100MKIII (Päivitetyn mallin
tiedot)
- POWER OUTPUT: 100 watts per channel
continuous from 20Hz to 20kHz. 1kHz total harmonic distortion
typically 1% at 100 watts, below .05% at 1 watt. Approximate
actual power available at "clipping" 110 watts (1kHz).
(Note that actual power output is dependent upon both line voltage
and "condition" i. e.: if power line has high
distortion, maximum power will be affected adversely, although
from a listening standpoint this is not very critical.)
- POWER
BANDWIDTH: (-3dB points) 15Hz to 80kHz.
- FREQUENCY RESPONSE: (-3dB
points at 1 watt) 1Hz to 100 kHz.
- INPUT SENSITIVITY: 1.9V RMS (Bal
or SE) for rated output. (23.5 dB gain into 8 ohms.)
- INPUT
IMPEDANCE: 200K ohms Balanced, 100K ohms Single-ended. OUTPUT
TAPS: 8 ohms, 4 ohms.
- OUTPUT REGULATION: Approximately 0.8dB 8 ohm
load to open circuit (Damping factor approximately 11).
- OVERALL
NEGATIVE FEEDBACK: 10dB. SLEW RATE: 15 volts/microsecond.
- RISE
TIME: 3 microseconds.
- HUM & NOISE: Less than 0.5mV RMS 95dB
below rated output (IHF weighted, input shorted).
- POWER SUPPLY
ENERGY STORAGE: Approximately 540 joules.
- POWER REQUIREMENTS:
105-125VAC 60Hz (210-250VAC 50Hz) 585 watts at rated output, 750
watts maximum, 380 watts at "idle".
- TUBES REQUIRED: (4 )
Matched pair 6550C Power Output; (4) 6H30 triodes.
- DIMENSIONS :
19" (48.3 cm) W x 8.75" (22.2 cm) H x 19.5" (49.5
cm) D. Handles extend 1.5" (3.8 cm) forward. WEIGHT: 65 lbs.
(29.5 kg) Net; 83 lbs. (37.7 kg) Shipping. Specifications subject
to change without notice.
Laitteisto
- Huone: 27 m2, melko
vähän akustoitu
- CD-soitin: Adcom GCD-750
- Etuvahvistin: Sphinx
Project Two mk.II
- Päätteet: Anthem MCA-2, Mark Levinson no.27
-
Kaiuttimet: Dunlavy SC-III
- Välikaapelit: Siltech SQ-38 G3 ja
SQ-58 G3 balansoitu.
- Kaiutinkaapelit: Audioquest Midnight 3
Hyperlitz tuplajohd.
Musiikki
- Béla Fleck and the Flecktones
Flight of the Cosmic Hippo Warner 9265622 1991
- Hugh Masekela Hope
Triloka GCT80232 2000
- Eberhard Weber Endless Days ECM 0134202 2001
-
Bennie Wallace Someone to watch over me ENJA ENJ93562 1999
- Dire
Straits Brothers in Arms
- Jacques Loussier The Bach Book Telarc
Jazz CD83474 1997
- Dvorak, Antonin Symphony No.9:From the New
World. André Previn, LA Symphony Orchestra Telarc
- muut.....(mm. Allan Taylor, Oscar
Peterson, Nightwish jne..)