Kuunteluarvio:
Dunlavy Aletha

Päivitetty 22.8.2000

AKJ

Kestotesti Dunlavy Alethalle

DAL-Aletha.jpg (6407 bytes)

Jos kerran autoille tehdään kestotestejä erilaisissa olosuhteissa, niin miksi ei sitten kuunteluarviota kaiuttimesta voisi tehdä samalla periaatteella. Erilaiset olosuhteet saatiin järjestettyä siten että hieman kuuntelusessioiden puolenvälin jälkeen kaiuttimet, elektroniikka, kaapelit, levyt, huonekalut, avustajana toiminut avovaimo, kiertävänä "akustointilevynä" toiminut kissa ym materiaali pakattiin muuttoautoon ja siirrettiin kaupungin toiselle puolelle uuteen kuunteluhuoneeseen ja sen välittömään läheisyyteen.

Kuuntelusessioiden ensimmäisen puolikkaan aikana vertailukaiuttimena käytettiin päivittäin Magnepan MG-3.5QR:ää, ja toisella puolikkaalla satunnaisesti PenAudio 7.6cx:ää.

Sijoittelu

Alethan sijoittelussa kokeiltiin kahta erilaista vaihtoehtoa. Ensimmäinen oli perinteinen tasasivuinen kolmioasettelu, ja toinen Dunlavyn suosittelema leveä asettelu jossa kaiuttimet ovat selvästi kauempana toisistaan kuin yleensä on tapana. Aletha toimii hyvin perinteisestikin sijoitettuna, mutta kaiuttimien varsinainen potentiaali tulee esille vasta sen jälkeen kun kaiuttimet ovat riittävän kaukana toisistaan ja käännettynä kuuntelupaikkaa kohti mutta hieman sen ohi. Itse päädyin kokeilujen jälkeen seuraaviin mittoihin, kuuntelupaikka 3,2 metrin päässä kaiuttimien välisestä keskipisteestä ja kaiuttimien välimatka toisistaan (diskantista diskanttiin) 4,5 metriä, takaseinään 0,9 m ja sivuseinät reilun metrin päässä.

Sisäänajo

Sisäänajovaiheessa oli kaksi selvää ajanjaksoa jolloin ääni muuttui enemmän, ensimmäinen 20-30 tunnin valillä ja toinen noin 50 tunnin kohdalla. 20-30 tunnin välillä äänikuva muuttui tarkemmaksi ja suuremmaksi. Sama toistui noin 50 tunnin jälkeen joskaan ero ei ollut yhtä selkeä kuin 20-30 tunnin jälkeen. Noin 50 tunnin kohdalla diskanttiin tuli enemmän ilmavuutta ja hieman lisää kirkautta, myös dynamiikkaa oli tässä vaiheessa selvästi enemmän kuin arviojakson alkupuolella. Tämän jälkeen ääni alkoi olla aika lähellä lopullista, joskin noin 80-90 tuntiin asti edellä mainitut asiat hieman "hakivat paikkaansa". Ääni ei suinkaan koko aikaa parantunut asteittain, vaan jossain vaiheessa tuntui että kaiutin soi paremmin paria päivää aikaisemmin. Eli jonain päivänä mentiin ns. yksi askel taaksepäin ja seuraavana kolme askelta eteenpäin.

Ääni

Yhtenäinen, neutraali, aineeton, iso ja ilmava äänikuva, siinä ensimmäiset asiat jotka minulle tulevat Alethasta mieleen. Mitä tulee isoon ja ilmavaan ääneen on Dunlavy todistanut että sellaisen saa aikaiseksi myös kotelokaiuttimesta, yleensähän näitä ominaisuuksia on pidetty paneeli- kaiuttimien "yksinoikeutena". Aletha soi vaivattomasti ja erottelukykyisesti, ylärekisteri on ilmava ja sopivan heleä, keskialue tasapainoinen ja luonnollinen sekä alarekisteri tarkka, napakka ja sävykäs. Kaiutin on myös niin sanotusti nopea ja läpinäkyvä. Aletha on todellinen yleiskaiutin sillä se toistaa nautittavasti niin jazz trion, sinfoniaorkesterin kuin rock-bändinkin. Jotkut moittivat Dunlavyn kaiuttimia värittömiksi ja hajuttomiksi, minun mielestäni se on positiivinen piirre sillä silloin jää jäljelle se tärkein eli musiikki.

Magnepan MG-3.5QR vastaan Aletha

Kuten aikaisemmin tuli mainittua MG-3.5:ttä ja Alethaa tuli verrattua toisiinsa arviojakson ensimmäisellä puolikkaalla. Magnepanin nauhadiskantissa tuntui ylimmältä osaltaan olevan enemmän sähinää ja kihinää, mutta heti sen alapuolella se oli Alethaa jonkin verran tummempi. Aluksi Alethan ylin diskantti tuntui ehkä hieman vaisulta, mutta sisäänajon myötä se aukeni ja muuttui ilmavammaksi. Bassopään napakkuudessa, kontrollissa ja dynamiikassa Aletha oli MG-3.5:ttä selvästi edellä. Keskialueella äänityksillä oli suuri merkitys, toiset kuullostivat paremmilta Alethalla ja toiset MG-3.5:llä. Keskimääräisesti Alethan keskialue on kuitenkin neutraalimpi ja "oikeampi". Esimerkiksi pianon vasaran ja lautasten jälkikaiku jää Alethassa pidemmäksi aikaa soimaan. Tämä ei tarkoita sitä että Alethassa jäisi kaiuttimen kotelo soimaan, vaan sitä että Magnepanissa jälkikaiku sammuu nopeammin kuin live-tilanteessa. Pystysuunnassa äänikuvat olivat suurinpiirtein samankokoiset, mutta leveyssuunnassa MG-3.5:n äänikuva oli hieman pienempi. MG-3.5:n ääni leviää kaiuttimien ulkopuolelle (sivuille) enemmän kuin Alethassa, mutta Aletha "täyttää" kaiuttimien välisen alueen paremmin (soittimet paikantuvat tarkemmin).

Iskeekö hellasärö?

Ei kuulu varsinaisesti kuunteluarvioon, mutta Alethan kohdalla on mainittava myös ulkonäöstä. Vuosien varrella on tullut opittua että naisten kanssa ei yleensä kannata aloittaa keskustelua kaiuttimien ulkonäöstä, ei varsinkaan jos kaiuttimet ovat maitopurkkia suuremmat eivätkä ole "piiloitettuna" kirjahyllyyn Sidney Sheldonin kirjojen väliin. Siksipä hieman yllätyin että suurin osa naisista jotka ovat Alethat nähneet ovat kommentoineet ulkonäköä postiivisesti ilman että olen asiasta edes kysynyt. Aletha kuulemma näyttää enemmän huonekalulta kuin kaiuttimelta, ja ovat harvinaisen hyvännäköiset ollakseen isot kaiuttimet jne. Tietysti on ollut niitäkin jotka ovat heti alkaneet miettimään minkä kokoisen kukkapurkin niiden päälle saisi mahtumaan. Joka tapauksessa Alethan ulkonäkö näyttää miellyttävän vaimoväen silmää keskimääräistä enemmän, eli siellä missä hellasäröä yleensä ilmenee voi se olla näiden kaiuttimien kanssa tavanomaista lievempää.

Laitteisto:

  • Kaiuttimet: Dunlavy Aletha, Magnepan MG-3.5QR, PenAudio 7.6cx
  • Päätevahvistin: Threshold T400
  • Etuvahvistin: Audio Research LS-16
  • CD-soitin: Theta Digital Miles
  • Subwoofer: Velodyne FSR-18
  • Kaapelit: Transparent Audio, Van Den Hul CD-soitinta käytettiin sekä etuvahvistimeen liitettynä että suoraan päätteeseen kytkettynä.
  • Kuunteluhuone 1: Noin 38 m2 epäsäännöllisen muotoinen huone vanhassa kivitalossa. Huonekorkeus 3.15 m, puulattia. Ei varsinaista akustointia.
  • Kuunteluhuone 2: 54 m2 muuten suorakaiteen muotoinen, mutta kuuntelupaikan takana rappuset ja parin metrin käytävän pätkä. Huonekorkeus 2,5 m, puulattia, seinät ja katto puuta/kipsilevyä. Ei varsinaista akustointia.

Arvioinnissa käytettyä musiikkia:

  • The Lynne Arriale Trio: With Words Unspoken, DMP CD-518
  • Vladimir Ashkenazy: Chopin Piano Works Vol III, Decca 410 122-2
  • Audiophile Reference II: Popular Music, First Impression Music FIM CD 007
  • Count Basie: April In Paris, Verve 521 402-2
  • Patricia Barber: Cafe Blue, First Impression Music FIM CD 010
  • Patricia Barber: Modern Cool, Blue Note 7243 5 21811 2 4
  • Ana Caram: Maracana, Chesky JD104
  • Eric Clapton: Unplugged, Warner/Reprise 9 45024-2
  • Pat Coil: Gold, Sheffield Lab 10067-2-G
  • Dave's True Story: Sex Without Bodies, Chesky JD164
  • Dave's True Story: Unauthorized, Chesky JD189
  • Steve Davis Project: Quality Of Silence, DMP CD-522
  • Dire Straits: Love Over Gold, Vertigo 800 088-2
  • Dire Straits: On Every Street, Vertigo 510 160-2
  • Paquito D´Rivera: Tropicana Nights Chesky JD186
  • Ella Fitzgerald: Sings The Cole Porter Song Book, Verve 537 257-2
  • Ella Fitzgerald and Count Basie: Ella and Basie!, Verve 539 059-2
  • Fourplay: The Best Of, Warner 9362-46661-2
  • Mike Garson: The Oxnard Sessions Volume One, Reference Recordings RR-37CD
  • Mike Garson: The Oxnard Sessions Volume Two, Reference Recordning RR-53CD Dick Hyman: Plays Fats Waller, Reference Recordings RR-33DCD
  • Dick Hyman: From The Age Of Swing, Reference Recordings RR-59CD
  • Dick Hyman: Swing Is Here, Reference Recordings RR-72CD
  • Jacintha: Here's To Ben, Groove Note GRV1001-2
  • Jacintha: Autumn Leaves, Groove Note GRV1006-2
  • Quincy Jones: Back On The Block, Warner 926 020-2
  • Jazz At The Pawnshop, Proprius PRCD 7778
  • Carol Kidd: All My Tomorrows, Linn AKD 068
  • Diana Krall: Stepping Out, GRP GRD-9825 Diana Krall: All For You, Impulse/GRP IMPD-182
  • Diana Krall: When I Look In Your Eyes, Verve IMPD-304
  • Anna-Lotta Larsson: Tidvatten, Frituna 0250 2
  • Rene Leibowitz / Royal Philharmonic Orchestra: Mozart Symphonies Nos. 35 & 41,
  • Haydn: Symphony No. 104, Chesky CD16 James Levine / Chicago Symphony Orchestra:
  • W.A. Mozart, Symphony No. 40, RCA RCD 14413
  • Madonna: Ray Of Light, Maverick/Warner 9362-46847-2
  • Sarah McLachlan: Surfacing, Arista 07822-189970-2
  • Jay McShann: What A Wonderful World, Groove Note GRV1085-2
  • Red Mitchell-Horace Parlan-Nisse Sandström-Monica Zetterlund: For Lester And Billie, Phontastic Phontcd 7562
  • James Newton Howard & Friends, Sheffield Lab 10055-2-G
  • Eiji Oue / Minnesota Orchestra: Ports Of Call, Reference Recordings RR-80CD
  • Eiji Oue / Minnesota Orchestra: Bolero-Orchestral Fireworks, Reference Recordings RR-92CD
  • Oscars Motettkör: Cantate Domino, Proprius PRCD 7762
  • Dean Peer: Think...It's All Good, Turtle Records Turtle CD-04
  • Chris Rea: Road To Hell, Warner 2292-46285-2
  • Michael Ruff: Speaking In Melodies, Sheffield Lab CD-35
  • Sara K.: No Cover, Chesky JD185
  • The Sheffield Jazz Experience: Sheffield Lab 10046-2-G
  • Steely Dan: Two Against Nature, Giant Records 9 24719-2
  • Sting: Brand New Day, A&M 490 451 2
  • Clark Terry Express: DePaul University Big Band, Reference Recordings RR-73CD
  • Shania Twain: Come On Over, Mercury 170 081-2
  • Steve Winwood: Junction Seven, Virgin CDV 2832

Tekniset tiedot

ELECTRICAL:
AMPLITUDE/FREQUENCY RESPONSE: 35 Hz to 20 kHz, +/- 1 dB, -4 dB @ 20 Hz (anechoic).
EFFICIENCY: Approximately 90 dB SPL (ref: 1 meter, on-axis) for an input level of 2.83 Volts RMS
IMPEDANCE: Nominal 4 ohms (min. = 3 ohms; max. = 7 ohms)
PULSE-COHERENCE: Impulse response is equal to or better than most top-of-the-line CD players and Digital Processors (at 10 ft. on-axis)
RADIATION PATTERNS: Precisely symmetrical in both horizontal and vertical planes above about 80 Hz
DIFFRACTION DISTORTION: Virtually eliminated by the use of efficient sound-absorbing material on all relevant surfaces. (US Patent #4,167,985)
DRIVERS: -One 10" woofer (cast basket, high damping rubber surround, carbon fiber cone)
-Two 6.5" Mid-Bass (cast basket, high damping rubber surround)
-One 1" composite textile dome tweeter.
CROSSOVER AND INTERNAL WIRING: First order design. Biwire, biamp capability. High voltage, metal film capacitors. Precision machined wound, heavy gauge, high purity copper coils. CAD designed Mil spec fiberglass PC boards utilizing high purity copper traces. Internal wiring via individually isolated ultra pure, proprietary copper cables.
RECOMMENDED AMPLIFIER POWER: Recommended minimum of 60 watts into 8 Ohms.
RECOMMENDED LISTENING DISTANCE AND ROOM SIZE: 8 to 12 feet, on axis, in a room not smaller than about 15 feet by 20 feet.

 

PHYSICAL
SIZE 52" (1320mm)H x 14" (356mm)W x 14" (356mm)D
WEIGHT 105 lb (48 kg) each
MATERIAL 3/4" MDF, hardwood corners, architectural hardwood veneers
ALETHA FINISH: Standard: light or black Oak.
Optional: Rosewood, Cherry or Natural Cherry.
GRILL: Frame: Acoustically transparent, precision machined steel frame.
Cloth: Acoustically transparent black weave

 

 

 

All Rights Reserved
© 2000-2006 highendnews.com