Keijo Tanskanen
In English (coming soon)
Johdanto
Existence Loudspeakers Oy on pieni Vekaranjärveläinen yritys, joka pyrkii kovasti kilpailluille kaiutinmarkkinoille laajan tuotevalikoiman turvin. Suomen mittakaavassa tuotepaletti on kuitenkin yhdessä mielessä ainutkertainen, sillä se sisältää myös erittäin suuria kaiuttimia. Nyt tarkastelun alla oleva Empire on toistaiseksi valmistajan järein tuotantomalli, mutta ohjelmassa on jo vieläkin järeämpi kaksipilarinen Exquisite -systeemi. Empirestä on kuitenkin tarkoitus tehdä ensin täysin valmis tuotantoversio. Kaikki mallit, lippulaivamalli mukaan, lukien ovat käsin tehtyjä ja puisen kotelon omaavia. Empire-parin suositushinnaksi on asetettu 24.000 euroa mikä on itse asiassa varsin kohtuullinen summa tämän kokoisesta kaiuttimesta.
Existence Empiret ovat tietääkseni ensimmäiset näin järeät Suomessa valmistetut kaupalliset kaiuttimet. Kaiuttimella on korkeutta 218 cm, leveyttä 40 cm ja syvyyttä 57 cm ja painoakin noin 150 kg:aa. Nyt esittelyssä ollut versio oli kolmiosainen sisältäen keskimmäisen laajakaistayksikön sekä kaksi subwoofer -yksikköä. Varsinainen tuotantomalli tulee olemaan yhtenäinen ja siihen tehdään myös muita pieniä muutoksia, lähinnä kotelon tuentaan ja vaimennukseen liittyen. Laajakaistayksikössä on 8 kpl 5 tuuman paperielementtiä (bambo), joista kaksi on sijoitettu yksikön takaseinään (bipolaarisuus). Jakosuodinta ei laajakaistayksikössä ole lainkaan, vaan haluttu sointitasapaino on haettu puhtaasti sopivien elementtien, koteloinnin ja vaimennusmateriaalien avulla. Kotelotilavuuden ja elementtimäärän turvin yksikön toisto ulottuu bassopäässä käyttökelpoisena lähes 30 Hz:iin saakka. Ylärajataajuuden ilmoitetaan olevan vastaavasti 19,5 kHz (-3 dB). Alarekisterin alin oktaavi toistetaan sitten aktiivisilla sivulle suuntautuvilla subwoofereilla, joiden sisältämän elektroniikan ja 15-tuuman elementtien avulla ulottuvuus rikkoo virstanpylväänä pidetyn 20 Hz:n rajataajuudenkin. Koska kaiutin on hyvin herkkä, noin 96 dB/W/m, ja myös helppo kuorma, niin sitä voi ajaa suhteellisen pienilläkin laatuvahvistimilla. Parin kymmenen watin teholla saadaan ilmoille jo tuhti äänivyöry suuremmassakin kuunteluhuoneessa!
Raskaan sarjan hifikaiuttimien myynnistä Suomessa menee leijonan osa TL-Audion piikkiin. Tapani Lappi on tunnetusti hehkuttanut miestenmittaisten tai mielellään vielä reilusti isompienkin kaiuttimien puolesta. Mikäpä siis olisi ollut luontevampi paikka markkinoida Existence Empire-kaiuttimia! TL-Audion lisäksi kaiuttimia tuli kuunneltua myös akustoidussa noin 50 neliömetrin tilassa - ihan pieniin huoneisiinhan ei tällaisia "toteemipaaluja" kannata edes harkita. Ainakin viimeksi mainitussa paikassa oikean sijoittelun, säätöjen ja suuntauksen löytäminen osoittautui normaalia haastavammaksi työksi. Lopulta työnteko kuitenkin palkittiin ja toisto saatiin varsin tasapainoiseksi. Pari vuorokautta myöhemmin lisäsimme vielä hiukan energiaa yläbassoille, koska huone tuntui tätä edellyttävän. Aktiivibasso-osaston hyvien säätöjen avulla tämä kävi helposti. TL-Audiossa kuuntelimme esittelykattauksen antia valmistajan nopealla aikataululla tekemillä sijoitteluilla ja säädöillä. Kaiuttimien vieressä sijainneita Soundlab Majestic 845:ia ei ollut valitettavasti mahdollista siirtää syrjemmäksi asetteluun varatussa aikataulussa. TL:n demossa käytetty elektroniikka oli Burmesterilta ja toisessa tilassa Ayonilta ja Audionetilta. Molemmissa paikoissa kaapelointi oli hoidettu Transparentin tuotteilla, tosin TL-Audiolla ei ollut käytettävissä kuin tuotelinjan edullisempia malleja.
Kaiuttimen suunnittelija Marko Reinikainen totesi esiteltävän kaiutinparin olevan vasta esiversio, jossa ei ole vielä aivan kaikkia niitä ominaisuuksia mitä varsinaisessa tuotantoversiossa tulee olemaan. Tämän vuoksi päädyin tekemään kaiuttimesta hieman rajatumman tuote-esittelytyylisen kirjoituksen, johon on kuitenkin sisällytetty myös kuvauksia keskeisimmistä äänellisistä piirteistä. Tarkempi analyysi tehdään sitten tulevaisuudessa, kun varsinainen tuotantoversio on testattavana. Toivottavasti kaiuttimesta on tällöin käytössä myös joitakin mittaustietoja!
Kuuntelukokemuksia
Molemmissa kuuntelutiloissa tehdyt havainnot olivat hyvin yhteneviä. TL-Audiossa
tehty ensimmäinen auditointi tuotti erittäin hyvän lopputuloksen
ottaen huomioon esillepanon nopeuden ja olosuhteiden vajavaisuuden. Mukanani
paikalle tullut kokenut seuralaiseni piti esitystä jopa yhtenä parhaista
mitä hän oli TL-Audiossa kuullut. Kun ottaa huomioon, mitä kaikkea
Tapani Lapilla on vuosien saatossa ollut kuultavana, niin tällainen kommenttihan
on suorastaan ylistävä, olkoonkin, että kyseessä on vain
yhden paljon kuulleen harrastajan näkemys. Eipä silti, kyllä
lopputulos oli minunkin mielestä vaikuttava. Toisessa tilassa tehty kuuntelu
tuotti pitkälle samantyylisen, mutta vieläkin tasapainoisemman lopputuloksen.
Kaiuttimet vaikuttivat nopeilta ja dynaamisilta, bassopää voimalliselta ja äänimaisema kokonaisuudessaan suorastaan ylitsepursuavan suurelta, joskaan ei erityisen jäsentyneeltä. Lopputulos oli näiltä osin ennekuulumaton kotimaisten kaiuttimien saralla ja kilpailukykyinen myös ulkomaisten vastaavan kokoluokan kaiuttimien kanssa. Lisäksi kaiuttimen ajoituksellinen täsmällisyys oli ilmeistä eikä melodinen seurantakaan juuri tökkinyt. Kaiuttimien soinnissa oli kuitenkin havaittavissa pieniä värittymiä, lähinnä keskialueen nasaalisuuteen ja kovuuteen painottuen. Näitä negaatioitakin pystyttiin kuitenkin jonkin verran hallitsemaan ja vähentämään hakemalla oikeata sijoittelua ja suuntausta. Sointiin jäi kuitenkin kaikesta huolimatta pieniä värittyneisyyteen ja kotelon jälkisointiin viittaavia piirteitä.
Empiren teknisten tietojen perusteella voi jo päätellä sen, että ylärekisteri ei ole niitä kaikkein heleimpiä ja ulottuvimpia mitä markkinoilta löytyy. Tämä lähtökohta huomioiden lopputulos oli kuitenkin yllättävän onnistunut, sillä instrumenttien harmoniset sävyt toistuivat pääsääntöisesti hyvin ja rumpujen pellit soivat hyvin oikeanoloisesti. Hyvin korkeataajuisissa kelloissa ja viulujen soinnissa oli kuitenkin havaittavissa hienoista avoimuuden vajetta. Äänitaajuusalueen toisessa päässä asiat olivat vieläkin paremmin, mikä edellytti kuitenkin lähes hermoja raastavaa säätöä ja sijoittelun hakemista! Bassorumpu jytisi lopulta tasapainoisesti, voimalla ja myös hyvällä kontrollilla, kuten 15 tuuman elementeillä ja tämän tason koteloratkaisuilla sopii tietysti odottaakin.
Soinnillinen yhtenäisyys oli erinomaisessa kuosissa. Tämän eteen oli tietysti uhrattu tuo edellä mainittu diskantin viimeinen ulottuvuus. Kompromissi on kuitenkin hyvin perusteltu ja tehty tietoisesti painottaen tärkeämpää piirrettä. Myös alin basso ja muu äänialue nivoutuivat hyvin yhteen, suurelta osin subwoofereiden hyvien säätöjen ansiosta. Ainoa merkittävä epäyhtenäisyysajatuksia ruokkiva asia oli jo aiemmin mainittu nasaalisuus ja kovuus, mutta tämähän on itse asiassa keskialueen sisäinen ongelma eikä äänialueiden rajapintojen ongelma.
Yhteenveto
Existence Empiren protomalli jätti minuun ja seuralaiseeni positiivisen
muistijäljen, pienistä puutteista ja hiomattomuudestaan huolimatta.
Ne ketkä hakevat isoa ja vaikuttavaa musiikin toistajaa niin äänellisesti
kuin visuaalisestikin saavat sen Empirellä helposti. Havaittujen puutteiden
merkitys on syytä määritellä jokaisen henkilökohtaisesti.
Tuotantomalli tulee olemaan aikanaan tietyiltä osin hiotumpi ja viimeistellympi,
mutta jo tällä esiversiolla moni harrastaja soittelisi levyjään
todennäköisesti hyvin lähellä onnen täyttymystä.
Koska tästä esittelyparista lienee saatavissa aivan poikkeuksellinen
tarjous, niin hinta/laatu on takuulla kohdallaan!