Hifi Guru’s Open Doors 6.11.2010

Keijo Tanskanen



Reference setup

InEnglish at the bottom

JOHDANTO

Hifi Guru on pitänyt tunnollisesti jo yli vuosikymmenen ajan vuosittaisia avoimien ovien tapahtumia, jotka on ajoitettu yleensä Helsingissä järjestettävien hifimessujen kanssa samoihin aikoihin. Nyt tapahtuma oli tiivistetty kuitenkin yhden päivän mittaiseksi. Kaksipäiväinen tapahtuma taisi olla liian raskas järjestettäväksi?

Nykyisen kaltainen liiketiloissa järjestetty tapahtuma on mielestäni äänenlaadullisesti paras tapa tuote-esittelylle, vaikka kävijät hiukan matkustamaan joutuisivatkin. Pohjoisemmasta kotoisin olevat harrastajat voivat poiketa sujuvasti Hyvinkäällä Helsingin messuilla käydessään, jolloin ylimääräisiä kilometrejäkään ei pääse syntymään. Muualta kotoisin olevat joutuvatkin sitten hiukan järjestelemään kulkuaan. Vakavalle ja tuotteista kiinnostuneelle harrastajalle paikalle pääsy ei liene kuitenkaan ongelma, vaan pikemminkin järjestelykysymys.

Hifi Gurun tilat ja akustiikka palvelevat hyvin tällaista tapahtumaa ja lopputulos onkin ollut kirjoittajan mielestä monesti ylivertainen verrattuna hotellihuoneympäristöjen demoihin. Vastaavien tilojen löytäminen hotelleista tai muista messutiloista kun on liki mahdotonta. Lisäksi esittelijä välttyy monilta muiltakin järjestelyihin liittyviltä sudenkuopilta laitteistokuljetuksista puhumattakaan. Lähtökohdat onnistuneelle tapahtumalle olivat siis jälleen olemassa.

LAITTEISTOT

Kuunteluhuoneeseen oli viritelty kuuntelukuntoon kaksi laitteistoa, jotka edustivat myös eri hintaluokkia. Pienillä kaiuttimien ja kuuntelutuolien siirroilla laitteistojen vaihto kävi varsin sujuvasti.

Ykkössettiin oli tuotu jo vuosia kyntensä näyttäneen Magneplanar 3.6R -kaiuttimien seuraksi Burmesterin järeää referenssiluokan elektroniikkaa sekä Clearaudion aivan tolkuttoman massiivinen vinyylisoitinpyramidi. Kaiuttimia syötettiin siis kalustolla, jonka hintalapussa oli riittävästi nollia! Tarkemman hintakartoituksen jätin tällä kertaa tekemättä, olihan se ainakin elektroniikan osalta tehty jo aiemmissa tekemissäni kirjoituksissa.

Kakkossettiin oli asennettu puolestaan Bel Canton ainakin massaltaan kevyempää elektroniikkaa, jonka tuottama signaali päätyi lopulta uuden Magneplanar 1.7:n terminaaleihin, tietenkin akustiseen muotoon muuntautumista varten. Vinyyliäänen muodostuksesta vastasi tässäkin setissä Clearaudion kalusto, mutta sentään edellistä kevyempi sellainen.

REFERENCE SETUP:
Sources:
Burmester 069 CD-player
Clearaudio Master Reference vinyl player
Clearaudio Master TQ-1 tonearm
Clearaudio Goldfinger V1 cartridge

Preamplifiers:
Clearaudio Balanced Reference phono amplifier
Burmester 077


Amplifier:
Burmester 909

Speakers:
Magneplanar MG-3.6R

Cabling:
Transparent Balanced Music Link Ultra MM2 Phonoamp >> 077
Bertram Proxima Balanced 069 >> 077, 077 >> 909
Bertram Proxima speaker cables 909 >> MG-3.6R
Transparent and Burmester power cords

Associated equipment:
Burmester 948 power filter
Burmester stand
Clearaudio Everest stand for vinyl player
Acapella Fondato Silenzio base for 909

PREMIUM SETUP:
Sources:
Bel Canto e. One CD2
Bel Canto e. One DAC 3.5 VB
Bel Canto e. One VBS-1
Clearaudio Innovation vinyl player
Clearaudio Universal tonearm + VTA-lifter
Clearaudio DaVinci cartridge

Preamplifiers:
Bel Canto e. One Phono 3 VB
Bel Canto e. One DAC 3.5 VB

Monoblocks:
Bel Canto e. One Ref 500 M

Speakers:
Magneplanar MG-1.7

Cabling:
Transparent Music Link Ultra MM2 …Phono 3 VB > > DAC 3.5 VB
Transparent Balanced Music Link Ultra MM2...DAC 3.5 VB >> Ref 500 M
Transparent Music Wave Ultra MM2... Ref 500 M >> MG-1.7
Transparent power cords

Associated equipment:
Transparent Power Isolator Reference power filter
Quadraspire stand
Acapella Fondato Silenzio base (CD2 / DAC 3.5 VB)

Olin kuullut tositoimessa kaikkia esiteltyjä laitekomponentteja aiemminkin, tosin osin eri laiteympäristöissä ja kuuntelutiloissa. Valmista korvatuntumaa siitä, millaista musiikillista maisemaa ne tulisivat tarjoamaan, löytyi siis kohtuullisesti.

 



Premium setup


KUUNTELUKOKEMUKSIA

Erityistä mielenkiintoa kierrosta tekevä ryhmämme koki Magnepanin uutta 1.7 mallia kohtaan, koska kaiutinta oli jo kehuttu maailmalla ja toimihan se syksyllä Tampereen highend -tapahtumassa kelpo tavalla, vaatimattomasta akustisesta ympäristöstä huolimatta. Tässä yhteydessä on jo syytä todeta, että lopputulos oli tällä kertaa molempien kattausten osalta paljon parempi kuin Tampereella hotellihuoneessa, huoneheijastusten aiheuttamat värittymät kun olivat nyt melko lailla minimissään.

Aloitin kuuntelun edullisemmalla setillä. Musiikki soljui luontevasti ja tasapainoisesti, monilta osin perinteiseen Magneplanar-tyyliin. Kaiuttimet myös kadottivat itsensä totaalisesti maalaamastaan melko mittavasta äänikuvasta. Väittäisin jo tämän session perusteella, että MG-1.7 on todellakin toistossaan hiukan edeltäjäänsä tarkempi, tasapainoisempi ja selkeämpi. Takuuvarmalla urkumusiikilla yritin löytää kattauksesta balanssivirheitä, mutta tuloksetta. Toisto meni melko alas, mutta mikä tärkeintä, sointi oli yhtenäinen koko äänialueella, päästäen ilmoille varsin luontevia instrumenttien sävyjä. Lyhyehkö äänianalyysi tuotti kuin tuottikin mainion lopputuloksen ja musiikkia olisi kuunnellut mielikseen paljon pidempäänkin. Ykköspalli oli kuitenkin luovutettava välillä muillekin innokkaille. Tämän seurauksena tuli kuitenkin todettua se hyödyllinen piirre, että suuntaavuudestaan huolimatta 1.7:t tarjoavat hienoja musiikkielämyksiä myös hiukan sivummalle.

Kalliimman kattauksen äärellä vietin hiukan edellistä lyhyemmän aikaa, osin siitä syystä, että voileipäkakku oli ollut keittiön puolella poikkeuksellisen maukasta. Soinnilliset pääpiirteet tulivat kuitenkin jotakuinkin selviksi. Erottelua ja ulottuvuutta tuntui piisaavan yllin kyllin ja transientit tuntuivat hyppivän paikoin jopa liiankin hyvin pintaan. Melodiat välittyivät puhtaasti ja äänimaisema oli suuri, mutta hienoista runsautta sekä bassoissa että ylärekisterissä oli kuitenkin havaittavissa, mikä varmistui jo edellä mainitulla urkumusiikkinäytteelläkin. Tämä aiheutti lievää omintakeista väriä joidenkin instrumenttien äänille. Olisikohan pitänyt kokeilla Maggien säätövastusta ylärekisteriin ja hiukan erilaista sijoittelua? Lopputulos oli kuitenkin joka tapauksessa hyvä ja harkittu, mutta muistelen kyllä kuunnelleeni musiikkia joskus aavistuksen menestyksellisemminkin MG-3.6R:n ympärille kasatun setin tuottamana.

 



Clearaudio Master Reference & Everest stand


YHTEENVETO

Hifiguru jatkoi odotetun tasokkaasti jo vuosikymmentasolle ulottuvaa avoimien ovien perinnettään. Tapahtuma oli ainakin oman visiitin aikana tunnelmaltaan leppoisa. Keittiössä hääri Gurun ”luottokokki” ja kaikkien janoisten sankari, joka huolehti siitä, ettei vieraiden tarvinnut kärsiä veren sokerin alhaisuudesta, ellei nyt sitten varta vasten tätä halunnut.

Esitelty kalusto hoiti tehtävänsä hienosti, joskin niin sanottu kakkossetti jätti minuun syvemmän vaikutuksen. Ei sen vuoksi, että se olisi ollut parempi kuin kalliimpi laitteisto, vaan sen vuoksi, että se oli saatu toimimaan sointitasapainoltaan omaa neutraalisuuskäsitystäni mukailevammin ja tarjosi hintaansa nähden todella laadukkaan lopputuloksen. Yhtäkaikki, tuttu laadukkuuden leima leijui Gurussa ilmassa yhdessä jos toisessakin asiassa kuuntelipa sitten musiikkia tai suuntasipa katseensa johonkin yksittäiseen kohteeseen. Jäämme siis odottelemaan varsin luottavaisin mielin ensi vuoden tarjontaa!

In English

FOREWORD

Hifi Guru has patiently organized open doors events over a ten year’s period and usually they have scheduled at the same weekend as the Hifi events in Helsinki. This time we had only one day event. Arranging presentations in Hifi Guru’s own listening room is superior to other alternatives in many aspects: listening surroundings are much better; services are easier to carry out; less work is required to do and there is less risks in equipment handling. This is why the current mode continues!

LISTENING

Especially I was interested in Magnepan 1.7 speakers because they had already got prising comments widely and also I had recognized them positively in Tampere High-End event couple of months ago. I began my listening session with the premium setup containing 1.7s. Music flowed smoothly and without strain, reminding very much my previous Magnepan presentations at their best. The speakers disappeared totally and reproduced a big sound stage. I had also a strong feeling that the predecessors (1.6s) had never delivered this kind of accuracy, smoothness and clarity. Organ music reveals easily the cons in balance and in the next phase I tried to find them, but got nothing. The sound and timing were also very coherent through the bandwidth. I managed to sit on the sweet spot quite a while but finally had to leave the seat for other visitors. This more or less forced action enabled me to notice that music sounded surprisingly good outside the sweet spot as well. So, what I got as a whole? Well, at least positive and addicting feelings.

After my coffee break I paid my attention to the reference setup. Unfortunately I managed to have sweet spot listening even less. Despite this I believe I got couple of main features booked. The setup had tremendous resolution and more extensions than the premium setup. Although the sound was very good in many ways the both ends of the bandwidth were bit forwarding, as did the transients and this caused slight colorations. Melodies were still clean and listeners could totally enjoy the big sonic picture and full bodied overall presentation. Anyway, I was quite sure that I had heard better sound from 3.6R’s before and this thought left me wondering if some adjustments could have been done, for example for the speakers.

CONCLUSION

Hifi Guru continued their tradition successfully and at a high level. The event had relaxed atmosphere and there were excellent services in the kitchen. The setups were impressive and excellent sounding, though the premium setup could make a bit deeper impact on me, not because being better but delivering smoother presentation and having better quality for the price. Besides “the shooting star” the Guru-specific signs of quality could be found almost everywhere in the room, no matter where I looked at or whether I listened to music. So, we surely can wait next year’s event in confidence.