Keijo Tanskanen
In English
at the bottom.
JOHDANTO
Ihmiset janoavat positiivisia elämyksiä mitä erilaisimmilla elämänalueilla,
myös musiikin ja äänentoistoharrastuksen parissa, eikä näiden
arvo ole mitattavissa rahalla. Tällaisen kokemuksen voi saada esimerkiksi
kanssaharrastajan tykönä, josta tämäkin kirjoitus on yhtenä
osoituksena.
Olen tuntenut kirjoituksen kohteena olevan laitteiston omistajan, Jarmon, harrastajana jo melko pitkään ja tiesin hänen puurtaneen hifin raskaimmassa sarjassa jo vuosia. Kun kuulin viimeisimmät tiedot hänen kalustonsa kokoonpanosta, niin totesin sen ylittäneen jo reippaasti pisteen, jossa järjestelmään tutustuminen ja siitä seuraava esittely olisivat paikallaan. Lähdin matkaan suuren kokemuksen omaavan harrastajaystäväni kera. Tuottaahan kaksi korvaparia ja kuuntelijaa toistensa matkaseuran lisäksi myös pakottavasti rikkaammat analyysit.
Vierastan lähteä tarkastelemaan hinta/laatu asioita, mutta nyt niitä on suorastaan pakko sivuta, mutta vain pintapuolisesti. Käytössäni olevien mittarien perusteella näyttää kuitenkin selvältä, että vaikka laatukirjo on melkein tuotteissa kuin tuotteissa joskus häiritsevänkin suurta, niin pääsääntöisesti kalliimmat tuotteet ovat kuitenkin parempia. Sudenkuoppien sivuuttaminen edellyttää kuitenkin huolellisuutta, asiantuntemusta ja myös pitkäjänteisyyttä, mihin myös tämän kirjoituksen isäntä oli törmännyt. Laitteen tai laitteiston hinta-laatusuhteen pohdinta on kaiken kaikkiaan varsin vaikeata, myös subjektiivista ja johtaa helposti yksiselitteisen vastauksen saavuttamattomuuteen. Ratkaisevaa on, millaisia elämyksiä lisäsijoituksilla on saatu, ja kokeeko investoija itse saaneensa rahalle vastinetta.
KUUNTELUHUONE JA LAITTEISTO
Jarmo oli jo nykyisen talon hankintavaiheessa pannut merkille, että siinä
oli otollinen huone myös musiikin kuunteluun ja tilaa järeällekin
laitteistolle. Huoneen seinät ovat puurakenteiset ja mitat oikeanlaiset
pahojen huonemoodien välttämiseksi. Talokauppojen jälkeen huone
kalustettiin melko perinteisellä tavalla eikä mitään erityisiä
akustointiratkaisuja lähdetty tekemään. Kuunteluhuone kuuluu
suurimpien kohtaamieni joukkoon. Lattiapinta-alaa oli karkeasti arvioiden noin
50 neliömetriä ja korkeuttakin reilusti.
Kun astuin ensimmäistä kertaan huoneeseen, niin koin jonkinasteisen visuaalisen sähköiskun eikä suustani tullut muuta kuin ”ohhoh”. Laitteiston muodostama näky oli sanalla sanoen upea. Jos suorituspisteet olisi jaettu pelkästään tämän perusteella, niin maksimi olisi saavutettu välittömästi! Pulssini tasaannuttua tiedustelin laitteiden tyyppitietoja ja sitä, kuinka Jarmo oli tähän kalustoon päätynyt. Vastaukseksi sain selkeät tiedot, jotka sittemmin kyllä pääosin unohtuivat antoisan kuuntelusession tuoksinassa. Se jäi kuitenkin selkeästi mieleen, että pitkän tien kautta tähän oli päädytty eikä ”laitematkanteko” ole välttämättä vieläkään pysähtynyt, mutta kuitenkin hidastunut merkittävästi. Erehdyksiäkin oli kuulemma sattunut, mutta ne oli korjattu pikavauhtia systeemisidonnaisuudet paremmin takaraivossa pitäen.
Jarmon mukaan viimeisin kaiutinvaihto oli ollut erityisen työläs. Ensiksi, koska Wilson Maxx 2:sta eteenpäin menevän kaiuttimen löytäminen oli ollut haasteellista. Toiseksi, koska lähes ainoan Suomessa olleen potentiaalisen kaiuttimen koko ja paino olivat olleet Wilsoneihinkin tottuneelle harrastajalle tyrmäävän suuret. Kaupat kuitenkin syntyivät ja massiivisen kompleksiset Acapellan rakennelmat löysivät tiensä Jarmon kuunteluhuoneeseen. Kaiuttimien kokoamisen jälkeen oli ollut edessä sopivan sijoituksen hakeminen. Sen tekeminen oli Jarmon kertoman perusteella vaatinut oikeata tekniikkaa ja todella pitkää pinnaa, mikä on kyllä varsin helppo uskoa.
LAITTEISTO
McIntosh MCD1000 CD transport
McIntosh MDA1000 DA converter
McIntosh C500C control unit
McIntosh C500T preamp
McIntosh MC2301 monoblocks (mids and highs)
McIntosh MC1.2KW monoblocks (bass)
Acapella Triolon Excalibur speakers
IsoTek Sigmas power filters (x 2)
Kimber Select KS-2120 AES/EBU interconnects
Kimber Select KS-1136 XLR interconnects (x 3)
Kimber Select KS-6068 speaker cables (mids and highs)
Kimber Select KS-3038 speaker cables (bass)
Kimber Select KS-9035 Jumpers
Kimber Palladian PK10 power cords (x 5)
Kimber PK10 Gold power cords (x 2)
Atacama Equinox XL equipment stand
Audio Magic Production spike plates for MC2301
Laitteiston yhteishintaa en ryhtynyt laskemaan, mutta niin halutessaan jokainen voi sen tehdä suositushintojen perusteella. Olen kuitenkin täysin vakuuttunut siitä, että loppusummassa on merkitsevän numeron jälkeen riittävästi nollia.
MUSIIKIN AIKA
Noudatimme jo lähes perinteeksi muodostunutta ja muutoinkin hyvää
tapaa, että alkuun kuunnellaan joitakin näytteitä talon levykokoelmasta.
Eipä siinä sitten vierähtänyt montaakaan hetkeä, kun
ilmoille kajahti poikkeuksellisen suuri, läpinäkyvä, puhdas ja
kontrolloitu äänimaisema, tosin varsin maltillisella voimakkuudella.
Jarmo kun kuuluu niihin harrastajiin, jotka eivät juuri käytä
suuria äänenpaineita. Jo hiukan vieraidenkin näytteiden perusteella
paljastui musiikin dynaamisten vaihtelujen ilmaisun helppous, runsas läsnäolon
tuntu sekä melodioitten selkeys ja puhtaus, sävelkorkeudet mukaan
lukien.
Omilla tutuilla levyillä äänen voimakkuutta tasaisesti lisäten laitteisto tuotti paljolti samantyylisiä kokemuksia kuin muidenkin kokemieni raskassarjalaisten kera. Pari soinnillista piirrettä nousi kuitenkin välittömästi tasolle, jota parempaa en ole tavannut - muutama laitteisto on ehkä päässyt suurin piirtein samalle tasolle. Nimittäin transienttien räjähtävyys, yleinen resoluutio sekä äänimaiseman läpinäkyvyys ja ilmavuus olivat kokemuspiirini perusteella niin sanotusti varsin tapissa. Etenkin klassisella musiikilla kävi myös ilmi, että poikkeuksellisen läpinäkyvän tunnelman lisäksi yksittäisten soittajien tai soittajaryhmien soittamia sävelkulkuja oli paljon helpompi poimia kuin tavanomaisemmilla highend-systeemeillä. Tässä resoluutio ja äänikuvallinen tarkkuus tuntuivat siis tuottavan yhteistä hedelmää.
Hienoisena miinuspuolena jäi mieleen lievä aggressiivisuus tai kovuus jonka voisi kai luokitella myös hienoiseksi epäyhtenäisyydeksi. Tämä piirre ei tullut merkittävästi esiin hiljempaa kuunnellessa, mutta volyymin lisäämisen myötä se oli selvästi havaittavissa mm. lauluäänten sävyissä ja s-äänteissä. Todennäköisesti huoneen runsaanpuoleinen eloisuus vaikutti asiaan. Isäntäkin noteerasi tapahtuneen muutoksen ja totesi, ettei hän juurikaan käytä näin suuria kuunteluvoimakkuuksia.
Acapellan diskantin säädön vaikutusta ei tullut tässä yhteydessä kokeiltua. Kuitenkin, kun peilaan pelkästään sitä, miten symbaalit soivat ja miten esimerkiksi viulun harmoniset välittyvät omien kokemusteni perusteella autenttisessa ja akustisessa soittotilanteessa, niin etupäätä unohtamatta plasmadiskantin välittämä esitys jätti melkein olemattoman vähän kritisoitavaa. Toisto oli siis kaiken kaikkiaan keski- ja ylärekisterissä poikkeuksellisen vaivatonta, puhdasta, ilmavaa, vaikkakin myös hieman armotonta ja aggressiivistakin. Pohdiskelimme jälkeenpäin ystäväni kanssa näiden havaittujen piirteiden ja kaiuttimien torvirakenteiden vaikutusten mahdollista liittymistä toisiinsa, mutta asia jäi loppujen lopuksi ilmaan. Hyvin samantyylisiä kokemuksia olen kuitenkin kerännyt kuunnellessani esimerkiksi muutamia Wilsonin kaiuttimilla (ei torvia!) varustettuja settejä.
Valtaisan kokoisista kaiuttimista odottaa kuulevansa suurta ja vaikuttavaa ääntä joka suhteessa. Ja sitähän tuli runsain mitoin! Voin kuitenkin kuvitella, että moni odottaisi tämän kokoisten kaiuttimien ja tällaisen oheiskaluston tuottavan liki alleen musertavan alarekisterin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, ja hyvä niin, sillä laatu on tietenkin määrää tärkeämpää. Mukana tullut ystäväni oli tässä suhteessa hiukan kriittisempi. Vaikka bassoalueen esitys olisi voinut ollakin rahtusen täyteläisempi, niin henkilökohtaisesti ilahduin huomattavan paljon enemmän siitä tiukkuudesta ja uskollisuudesta, jolla esimerkiksi bassorummun jytkeet toistuivat. Tässä yhteydessä on syytä myös mainita, että urkumusiikki soi matalilla taajuuksilla erinomaisen tasapainoisesti, joten merkittävistä bassoalueen ulottuvuus- tai korostusongelmasta ei voinut olla kyse, vaan ehkä pikemminkin sävyllisistä piirteistä.
Kun niputin syntyneitä kuuntelukokemuksia yhteen, niin havaittujen positiivisten asioiden määrä hukutti alleen pienet kritiikin aiheet. Käytännössä tämän havaitsi session aikana myös siinä, että levyjä olisi halunnut kuunnella aina vaan lisää. Aikataulut alkoivat kuitenkin lopulta painaa päälle ja jouduimme lopettamaan kuuntelut sekä päästämään isännän muihin askareisiin.
YHTEENVETO
Vierailla oli haussa elämyksellisyyttä ja sitä myös saatiin.
Kattaus rakentui selvästikin komponenteista, jotka ovat markkinoilla parhaiden
joukossa ja hinnat ovat tietysti sen mukaisia. Enkä haluaisi yrittääkään
väittää, ettei lisäinvestoinneilla saisi määrän
ohella lisää myös laatua. Vaihtoehtoja ja vaihtoehtoisia kehityspolkuja
on toki muitakin, ja ehkäpä samantasoiseen lopputulokseen voi päästä
hiukan vaatimattomammallakin budjetilla. Systeemin arvo ja loisteliaisuus, myös
kuuntelumielessä, olivat kuitenkin joka tapauksessa poikkeuksellista tasoa.
Vaikka onnistuimmekin kaivelemaan mikrotikulla pientä enemmän tai vähemmän subjektiivista huomautettavaa, niin esitys oli joka tapauksessa kokemuspiirissäni aivan huippuluokkaa, joiltakin osin parasta mitä olen koskaan kuullut ja monilta osin parhaiden joukossa. Jarmo on kuunteluhuoneen akustisesta luonteesta varsin hyvin tietoinen ja harkitsee varmasti huolella tekeekö asialle mitään. Hänen kuuntelutottumuksillaan kun ”ylimääräisestä” elävyydestä ei ole juurikaan haittaa, ja olihan huoneella muitakin tarkoitusperiä kuin musiikin kuuntelu.
Jarmon hankkima ja kokoama laitteisto ansaitsi todellakin tulla kuunnelluksi ja esitellyksi. Lopputulos oli loistava, yksilöllinen ja näyttävä. Kenellekään ei tulle yllätyksenä se, että Jarmo on omassa harrastustilanteessaan hyvin tyytyväinen mies!
In English
SOME BACKGROUND
The listening room was one of the biggest I have ever met, approximately 50
square meters, and it was quite spacious vertically as well. My first step into
it and I could say nothing but WOW! The setup was simply stunning. The view
of the equipment was almost beyond a description, so impressive and so good
looking. Having normalized my heart beats I made some questions to the host,
in order to clarify the backgrounds of chosen components and speaker placement,
which in this case must have been an enormous job.
According to Jarmo ending up to this equipment took quite a long time and contained several trials and errors. Having owned wide variety of electronics, Audio Research, Plinius and Krell for example, he has lately favored McIntosh top models. Jarmo’s cabling experiences are wide as well. Past years he has owned for example Siltech and Transparent Reference cables, but during the latest equipment changes he had found Kimber Select top models being most interesting for the price. All choices are more or less dependent on the other equipment which brings challenges and makes testing even more interesting, the host summarized.
LISTENING
In the beginning of our listening session we listened to couple of music samples
from the house selection. Immediately I noticed Jarmo’s volume levels
being surprisingly low. This gives more comfort but also hides some potential
and features of the system. Anyway I could notice the distinctive ability to
follow the changes of dynamics on the whole audio spectrum. The notes and melodies
were very accurately reproduced lacking only tad cohesiveness. Music just fulfilled
the room, flowed with an exceptional ease and created a really big and transparent
sonic picture.
Having taken my own test CDs for the play I was totally convinced about some features. The sound was on the very top in revelation and clarity. The system delivered nothing but hand touchable audio visions and trouncing resolution, even the tiniest effects and sounds were easily listenable. The instruments were also very natural-like and wonderfully separated from each other. An interesting feature of the system was that it did not underline the bass performance at all, which could have been expected from this size of speakers. The lower region was not particularly rich or full, instead vastly dynamic, fast, controlled. Some enthusiasts like my very experienced colleague may prefer fuller and even more extensive performance.
Adding volume did not diminish the control of the music at all but brought slight harshness into the sound. I suppose that the room’s vividness and sonority might at least partially cause this. Also new treble adjustments of the speakers could have bettered the results. Still, the highs stayed exceptionally natural and airy and all the harmonics of violins or transients of cymbals seemed to be faultless, only being a bit too forwarding.
CONCLUSION
The overall performance was very impressive delivering huge and live-like soundstaging
features. The music stood out utterly effortlessly, no doubt, and revealed beautifully
and superbly all the details. Probably the most important thing was that the
more I listened to the system the more involving it got.
The room had a slight tendency to give coloration especially when using higher volume levels and produced extra liveliness and slight harshness, but Jarmo wants to keep it as a living room, not a studio. I’m quite confident that besides acoustic treatment couple of additional things could have been done to prevent the subtle cons. But, when taking account Jarmo’s way to listen the critics become easily meaningless for him.
This setup delivered clearly one of the top listening experiences I have ever had. Still what really matters is that the host is satisfied, and as you may guess, he is! By this system Jarmo will surely enjoy exuberant music moments for a long time.