Johdanto
Kaapeleiden
vaikutuksien arviointi on äänentoistoa harrastavien keskuudessa
aina ajankohtainen ja herkkäkin asia. Jostain syystä se
aiheuttaa kiivastumista enemmän kuin moni muu aihe. Tähän ovat
varmasti syynä osittainen tekninen tietämättömyys, kokemattomuus
ja hyvin vahvat ennakkoluulot. Eniten väittelyä ovat ehkä
aiheuttaneet kaiutinkaapelit, joiden vaikutuksista on
keskusteltu melko säännöllisesti eri verkkofoorumeissa. Jotkut
harrastajat ovat julkaisseet omia artikkelejakin aiheesta.
Asioiden käsittely on kuitenkin ollut varsin usein puutteellista
ja kapeakatseista. En aio julistaa tälläkään artikkelilla mitään
absoluuttista totuutta, vaan tarkoituksena on ollut luoda
syvällisempi, laajakatseisempi ja monipuolisempi kuva aiheesta.
Artikkeliin olen sisällyttänyt melko paljon myös laskennallista
ja mittaustietojen tarkastelua, koska usein väitettyä
kaapeleiden välisten erojen olemattomuutta perustellaan juuri
niihin perustuen. Tarkastelu on näiltä osin lähinnä
tulosmuotoista, koska kirjoituksen sisällön ensisijainen
tarkoitus on lähestyä aihetta mahdollisimman
käytännönläheisesti.
Kaiutinkaapelin
tehtävä
Kaiutinkaapelin
tehtävänä on siirtää siihen syötetty informaatio, signaali,
mahdollisimman puhtaasti kaiuttimelle. Kaapeli sijaitsee kahden
impedanssin välissä (vahvistimen lähtöimpedanssi ja kaiuttimen
impedanssi), mutta sillä ei kuitenkaan tehdä varsinaista
impedanssisovitusta. Kaiuttimen impedanssin suuruus ja vaihe
vaihtelevat koko taajuusalueella suuresti tuotteesta riippuen.
Näin ollen impedanssisovituksen tekeminen on mahdotonta muutoin
kuin jollekin tietylle kaiutinparille. Tällöin sovitus ei ole
kuitenkaan perinteistä impedanssisovitusta, vaan resonansseihin
ja taajuusvasteeseen vaikuttamista.
Usein
kaiutinkaapeliin ollaan liittämässä myös
aaltojohto-ominaisuuksia. Näin ei saa kuitenkaan tehdä, koska
johtimen pituus on aallonpituuteen nähden tavattoman pieni.
Aallonpituushan on suoraan verrannollinen signaalin nopeuteen
(kaapelissa se on lähellä valon nopeutta) ja kääntäen
verrannollinen taajuuteen.
Kaiutinkaapelin
sähköiset parametrit
Johtimen
resistanssi, induktanssi ja kapasitanssi ovat varsin yleisesti
tunnettuja parametreja. Näiden vaikutuksia käsitellään kuitenkin
valitettavan usein puutteellisesti. Parametrit riippuvat
kaapelin geometriasta, johdin- ja eristemateriaalin sähköisistä
ja magneettisista ominaisuuksista. Parikaapelin sijaiskytkentä
nähdään alla olevassa kuvassa 1.
Kuva1. Parikaapelin
sijaiskytkentä
Kaapelin
konduktanssi G voidaan unohtaa äänitaajuuksilla, koska se
vaikuttaa vain hyvin korkeilla taajuuksilla. Sen paikalle
voidaan sijoittaa kaiuttimen impedanssi ZKAIUTIN,
jolloin kytkentää voidaan tarkastella laskennallisestikin.
Kaiuttimen impedanssi koostuu sekä reaaliosasta RKAIUTIN
että imaginääriosasta XKAIUTIN.
Kaiuttimen impedanssi vaihtelee koko taajuusalueella tehden
kaiuttimesta välillä joko kapasitiivisen tai induktiivisen
kuorman.
Kaapelin
sarjaresistanssiarvo (R) riippuu johdinmateriaalin
resistiivisyydestä, johtimen pituudesta ja poikkipinta-alasta.
Usein etenkin
halvemmissa kaiutinjohdoissa resistanssin arvo muuttuu
merkittävästi siirryttäessä matalista korkeisiin taajuuksiin.
Muutos voi olla pahimmillaan kymmeniä prosentteja.
Sarjainduktanssi
tekee kaapelista alipäästösuotimen, joten se aiheuttaa
äänitaajuusalueen yläpäässä vaimenemista ja jännitteen
positiivista vaihesiirtymää virtaan nähden. Sarjainduktanssi
aiheuttaa siis taajuusriippuvan impedanssikomponentin kaapeliin.
Sitä kutsutaan induktiiviseksi reaktanssiksi XL ja se
lasketaan seuraavalla kaavalla.
Sarjainduktanssi
pienenee johtimen paksuuden kasvaessa. Näin ollen suuren
johdinpinta-alan (pieni resistanssi) omaavalla kaapelilla on
helposti myös pienempi induktanssi kuin pienemmän
johdinpinta-alan omaavalla. Tällöin parin johtimien täytyy
kuitenkin olla yhtä tiukasti punottuja.
Rinnakkaiskapasitanssi vaikuttaa kaapelissa myös
alipäästösuotimena, mutta se aiheuttaa jännitteen negatiivisen
vaihesiirtymän virtaan nähden. Kapasitanssi aiheuttaa siis myös
taajuusriippuvan impedanssikomponentin kaapeliin. Komponenttia
kutsutaan kapasitiiviseksi reaktanssiksi XC, ja se
saadaan laskettua alla olevasta kaavasta.
Sekä
sarjainduktanssi että rinnakkaiskapasitanssi kasvavat kaapelin
pituuden kasvaessa.
Kun parikaapelin
vaikutusta tarkastellaan osana koko toistoketjua, tulee
huomioida myös vahvistimen lähtöimpedanssi. Mikäli vahvistimen
lähtöimpedanssi on 0,1 ohmin luokkaa tai pienempi ja
taajuusvasteen suodatus alkaa reilusti äänitaajuusalueen
ulkopuolelta, niin lähtöimpedanssin vaikutukset ovat kuitenkin
varsin pienet.
Rinnakkaiskapasitanssi muodostaa kaiuttimen impedanssin kanssa
myös rinnakkaisresonanssipiirin niillä taajuuksilla, kun
kaiuttimen kuorma on induktiivinen.
Resonanssi
saavutetaan, kun Xc
- XKAIUTIN
= 0. Sarjainduktanssi muodostaa
rinnakkaiskapasitanssin ja kaiuttimen impedanssin
rinnankytkennän kanssa sarjaresonanssipiirin, jonka
resonanssitaajuus saavutetaan, kun reaktiiviset komponentit
kumoavat toisensa XL
- XcIIXKAIUTIN=0.
Koska kaiuttimen
impedanssi vaihekulmineen vaihtelee usein melko paljon koko
taajuusalueella, voi resonanssitaajuuksia olla useitakin (usein
radiotaajuusalueilla). Vastaavanlainen tarkastelu tulee
suorittaa myös admittanssin (impedanssin käänteisarvo) suhteen.
Edellisissä tarkasteluissa on yksinkertaistamisen vuoksi
oletettu, että vahvistimen lähtöimpedanssi on puhtaasti
reaalinen, mitä se ei yleensä ole.
Edellisillä
kaavoilla saadaan laskettua eri komponenttien itseisarvot. Jos
halutaan laskea jonkin taajuisen jännitteen ja virran
vaiheetkin, tulisi laskennassa huomioida kunkin komponentin
vaihekulmat. Resistanssilla se on 0 astetta, induktiivisella
reaktanssilla +90 astetta ja kapasitiivisella reaktanssilla -90
astetta. Vaiheiden laskeminen on kohtuullisen helppoa
kompleksilukulaskentaa, mutta sitä ei ole tarkoituksenmukaista
liittää tähän yhteyteen. Signaalin siirron kokonaisuutta
tarkasteltaessa vahvistimen lähtöimpedanssin reaali- ja
imaginääriosa on myös huomioitava piirin laskennallisessa
tarkastelussa erillisinä sarjakomponentteina.
Sähköisten
parametrien arviointi
Ideaalitapauksessa
R, C ja L olisivat nollia ja sen johtimet olisivat täysin
suojassa ulkoisilta häiriöiltä sekä kaiuttimen kuorma olisi
puhtaasti resistiivinen. Tähän ei tietenkään pysty mikään
kaapeli ja/tai kaiutin.
Kaapelin
sarjaresistanssi vaimentaa signaalia teoriassa yhtäläisesti koko
taajuusalueella ja aiheuttaa siis vain signaalin vaimenemista,
ei muuta vääristymistä. Kun kaapelin resistanssin vaikutuksia
tarkastellaan yhdessä vahvistimen lähtöimpedanssin ja kaiuttimen
impedanssin kanssa, taajuusvasteeseen voi tulla muutoksia.
Tällöin sekä vahvistimen lähtöimpedanssin että kaapelin
resistanssin on oltavahuomattavan suuret, vähintään ohmin
kymmenesosia. Tämä arvo on kuitenkin suhteellisen helppo
saavuttaa kaapelissa tavallisillakin johdinmateriaaleilla ja
johdinpinta-aloilla. Kaapeliresistanssista ei siis ole
informaation siirrolle haittaa, kunhan se vain on korkeintaan
sadasosien luokkaa kaiuttimen minimi-impedanssista ja pysyy
vakiona koko äänitaajuuskaistalla. Suuri kaapeliresistanssi
aiheuttaa luonnollisesti suuremmat häviöt kaapelissa, ja pienen
lähtöimpedanssin omaavan vahvistimen kera systeemin
vaimennuskerroinkin huononee tällöin merkittävästi.
Kaapelin
rinnakkaiskapasitanssi on käytännössä taajuusvasteen kannalta
merkityksettömän pieni. Sen sijaan kaapelin sarjainduktanssi voi
vaikuttaa korkeiden taajuuksien toistoon, mikäli sen suuruus on
enemmän kuin muutama
.
Kaapelin reaktanssien vaikutusta on kuitenkin parempi
tarkastella resonanssien näkökulmasta, etenkin yhdessä
vahvistimen(lähtö) ja kaiuttimen impedanssin kanssa. Kaapelin
reaktanssit aiheuttavat yhdessä vahvistimen lähtöasteen sekä
kaiuttimen reaktanssien kanssa resonansseja. Äänitaajuusalueelle
sattuvan resonanssin suuruus taajuusvasteessa voi olla yli yhden
desibelinkin, useimmiten kuitenkin sen alle. Vaikutus ei tunnu
kovin suurelta, mutta sillä on merkitystä, koska se vaikuttaa
laajalla alueella. Monissa testeissähän on osoitettu, että
esimerkiksi 0,5 dB:n laajakaistainen vaimennus korkeilla
taajuuksilla on melko helposti kuultavissa. Kaapelin
reaktanssisuunnittelulla voidaan vaikuttaa myös resonanssin
taajuuteen. Tarkoituksenmukaisinta on pyrkiä siirtämään
resonanssi mahdollisimman matalille taajuuksille, jolloin se ei
väritä ääntä niin paljon kuin ylempänä ollessaan (korva on
epäherkempi bassoalueen pienten korostumien havaitsemisessa).
Siniaallolla mitatun
vastekäyttäytymisen sijaan resonanssien vaikutuksia on parempi
tutkia spektrin ja pulssimuodon vääristymisen kautta. Tällöin
havaitaan, että pulssi vääristyy ja spektriin syntyy
särökomponentteja, joiden suuruus on esimerkiksi -40 dB tasolla
heikommilla kaapeleilla. Vieläkin olennaisempaa on se, että
särökomponentit ovat siirtyneet vaiheeltaan alueelle, jossa on
alkuperäisen signaalin matalatasoisempia komponentteja!? Tämä
aiheuttaa kuuntelun kannalta matalatasoisen informaation
hukkumista ja sävyjen vääristymistä. Yleensä osa resonansseista
sijoittuu myös radiotaajuuksille. Tällöin kytkentä toimii
antennivirittimenä ja muodostaa otollisen alustan häiriöiden
tunkeutumiselle järjestelmään. Tätä aihepiiriä käsitellään
myöhemmin.
Kaiutinkaapelin
vaikutusten arviointi kaiuttimen vaihetoistoon on melko
hankalaa, koska kaiutin itsessään jo aiheuttaa vaihepoikkeamia,
esimerkiksi -30 ja 30 asteen välillä koko toistoalueella. On
myös hiukan epäselvää mihin kaikkeen vaihetoisto vaikuttaa.
Usein vaikutukset kuitenkin liitetään mm. äänikuvan
muodostukseen, tilan hahmottumiseen ja äänen puhtauteen.
Tavoitteenahan on, että kaiuttimen vaihetoisto olisi
mahdollisimman paljon 0 asteen tienoilla, jotta käyttöön
saataisiin mahdollisimman suuri teho eikä eri
taajuuskomponenttien välille syntyisi kulkuaikaeroja.
Kaiutinkaapeli ei siis saa ainakaan huonontaa merkittävästi
kaiuttimen jo muutoinkin aaltoilevaa vaihetoistoa. Hyvän
kaapelin reaktanssien aiheuttama vaihe-eron lisä pysyykin tämän
vuoksi alle asteen suuruisena.
Usein
harrastajapiireissä esille tuotu kaapelin ominaisuus on
ahtautumisilmiö (skin effect) tai sisäinen impedanssi (internal
impedance). Tässä ilmiössä kaapelin elektronit siirtyvät
kulkemaan korkeilla taajuuksille enemmän kaapelin pinnassa,
joten johtimen sisäinen impedanssi ei ole tällöin niin
vaikuttava tekijä kuin matalilla taajuuksilla. Ilmiön
seurauksena äänialueen korkeimmat taajuudet voivat vaimentua
kaiutinkaapelissa maksimissaan joitakin desibelin kymmenysosia.
Sisäinen impedanssi on syyllinen myös ryhmäviiveen syntymiseen,
koska korkeiden taajuuksien pienempi kulkuaika johtuu siitä.
Ryhmäviive (group
delay) kuvaa eri taajuuskomponenttien etenemistä kaapelissa
aika-asteikolla. Ryhmäviive muodostuu kaapelin impedanssin
vaikutuksesta ja on verrattavissa eri taajuuksien vaihe-eroihin.
Aika-asteikolla tarkastelu on kuitenkin havainnollisempaa.
Tiedetään, että jo yhden instrumentin pitkäkestoisen perusäänen
spektri sisältää Fourierin teoreeman mukaan hyvin monta
eritaajuista siniaaltokomponenttia. Näiden taajuuskomponenttien
aikaeron oletetaan olevan äänitteessä 0, eli ne kuuluisivat
yhtäaikaisesti, mikäli äänitettä pystyttäisiin kuuntelemaan
ilman toistojärjestelmää. Nämä komponentit kulkevat kuitenkin
myös kaiutinkaapelin läpi eri nopeuksilla, mikä aiheuttaa
signaalin vääristymistä. Instrumentin korkeammat
taajuuskomponentit saapuvat kaiutinliitäntään ennen kuin
matalammat taajuudet. Ero voi olla esimerkiksi 50 ns taajuuksien
1 kHz ja 15 kHz välillä: 15kHz:n komponentti saapuu perille
ensin. Joidenkin lähteiden mukaan ääni kuullaan tällaisessa
tapauksessa alkuperäistä kirkkaampana. Teoria ja kirjoittajankin
käytännön kokemukset näyttäisivät tukevan tätä ajatusta, mutta
aiheesta on valitettavan vähän tutkimustietoa.
Yhteenvetona voidaan
sanoa, että kaikki kytkennän impedanssit aiheuttavat häviöitä,
vaihesiirtoa ja energian varastoitumista ja purkautumista
(reaktanssien aiheuttamia), joilla on vääristäviä vaikutuksia
informaation siirtoon.
Kaapelin rakenne ja
sen vaikutukset
Kaiutinkaapelin
rakenteellakin on merkittäviä vaikutuksia informaation siirron
laatuun. Rakenteellisiin piirteisiin kuuluvat mm. johtimien
etäisyys toisistaan, geometria, materiaalivalinnat,
liitostekniikka sekä erilliset häiriösuojausratkaisut.
Kaapelin
geometrialla vaikutetaan sekä häiriösuojaukseen että
reaktansseihin. Pieneen induktanssiin päästään
lattakaapeliratkaisuilla, mutta ongelmaksi voi muodostua tällöin
suuri kapasitanssi ja häiriösuojauksen toteutuksen
hankaloituminen. Kun kaapeli rakennetaan lukuisista yksittäin
eristetyistä johtimista, puhutaan Litz-kaapelista. Tälläkin
ratkaisulla päästään pieneen induktanssiin, mutta samalla
kuitenkin riittävän suureen johdinpinta-alaan. Johtimien
keskinäisellä etäisyydellä vaikutetaan myös kaapelin
induktanssiin. Tiukemmin punotuilla kaapeleilla saavutetaan
pienempi induktanssi ja näin ollen vähemmän vaimentunut
diskantti. Koska häiriösuojaus on hyvin suuri asiakokonaisuus,
se käsitellään omana otsikkonaan myöhemmin.
Kaapelin
materiaalivalinnat ovat tiettyyn rajaan asti tärkeitä.
Laadukkaasta hapettomasta kuparista tehdyt johtimet ovat usein
riittävän hyvät. Hopeasta ja kullasta ei ole sanottavasti hyötyä
muutoin kuin ehkä johtimien suojapinnoitteena ja
liitinmateriaalina. Hiilikuitu tarjoaa metalleihin nähden
selkeästi paremmat ominaisuudet taajuusvasteen,
vaihekäyttäytymisen ja ryhmäviiveen osalta. Siitä valmistetut
laadukkaat kaapelit ovat kuitenkin toistaiseksi hirvittävän
kalliita ja niitä on hyvin rajoitetusti saatavilla. Myös
kaapelin eristemateriaaleilla on merkitystä. Kun johtimien
eristemateriaaliksi valitaan teflon tai polypropyleeni, niin
saavutetaan hyvä eristys ja kestävyys ilman, että kapasitanssi
muodostuu ongelmaksi. Eristemateriaaleilla ja kaapelin vaipalla
vaikutetaan myös siihen, miten hyvin kaapeli säilyttää
ominaisuutensa, kun sitä käsitellään ja taivutetaan.
Kaapelin liittimien
ja juotosten laadun arviointi on hankalaa, mutta siinä voidaan
hyödyntää paljon elektroniikan asiantuntijoiden kokemuksia.
Markkinoilla on paljon erilaisia banaani- ja haarukkaliittimiä,
joiden laatu ja yhteensopivuus eri kaiutinliitäntöjen kanssa on
vaihtelevaa. Laadukkaissa kaiutinkaapeleissa käytetään
poikkeuksetta kuitenkin laadukkaita ja tukevia liittimiä, jotka
on pinnoitettu pehmeämmällä metallilla, usein kullalla, paremman
kontaktin mahdollistamiseksi. Kultaus toimii myös liittimissä
hyvänä suojamateriaalina hapettomuutensa ansiosta. Juotoksien
laadussa ja aineissa on suuria eroja. Laadukkaissa kaapeleissa
käytetään juotinaineena korkealaatuista hopeatinaa. Sen erottaa
tavallisesta tinasta kirkkaamman näkönsä ja kovuutensa ansiosta.
Hyvän juotoksen erottaminen vaatii kuitenkin kokemusta ja ehkä
mikroskooppiakin. Hyvä juotos on tehty ohjeiden mukaisesti ja
siinä on tasaisesti levinnyt tinaus sekä suuri kontaktipinta
liittimeen. Huonot kontaktit voivat pilata signaalia monin
tavoin, tulee säröä, vaimennusta ja puutteita dynamiikassa jne.
Häiriösuojaus
Häiriöillä
tarkoitetaan tässä yhteydessä sekä radiotaajuisia että muita
sähkömagneettisia häiriöitä [RFI (Radio Frequency Interference),
EMI (Electro Magnetic Interference)].
Häiriöiden
merkitystä vähätellään yleisesti puhuttaessa kaiutinkaapeleista
tai vahvistimen kaiuttimelle syöttämästä informaatiosta.
Teknisesti ajateltuna tälle näkemykselle löytyykin perusteita,
sillä hyötysignaalin taso on useimmiten kymmeniä desibelejä
korkeampi kuin ennen vahvistusta ja näin ollen informaatiota ei
ole niin helposti hukkumassa ja vääristymässä kuin esimerkiksi
välikaapeleissa. Usein unohdetaan kuitenkin mm. seuraavat
tosiseikat.
-
Mikään kaapeligeometria ei ole
käytännössä ideaalinen.
-
Kaiutinkaapeli toimii myös
antennina.
-
Kaiutinkaapeli ja kaiutin
muodostavat resonanssipiirin, jonka resonanssitaajuudet
voivat olla häiriöille otollisia.
-
Useimmat vahvistimet ovat
takaisinkytkettyjä malleja ja näin ollen herkempiä
ulostulossa makaaville häiriöille.
-
Vahvistin vahvistaa myös sen
sisään menossa olevia häiriöitä ja kohinaa.
-
Sähköverkon häiriöt voivat
päästä vahvistimen virtalähteen kautta sotkemaan signaalia
ja/tai lisäämään kohinatasoa.
-
Vahvistimet ovat yleensä jo
kustannussyistä häiriösuojaukseltaan enemmän tai vähemmän
puutteellisia (kotelointi ja suodatuspiirit).
-
Elämme tänä päivänä
ympäristössä, joka on äänentoistonkin kannalta katsoen
täynnä sähkömagneettisia häiriöitä (radiosignaalit,
sähkölaitteet ja ympäristön sähköinen infrastruktuuri,
esimerkiksi junaradat!).
-
Oikein suunnitellusta
suojauksesta tai suodatuksesta ei voi olla muuta kuin hyötyä
informaation siirrolle, tulivatpa häiriöt toistoketjuun
mistä hyvänsä!
Mittaustietojen
saaminen tästä aiheesta on valitettavasti hyvin vaikeata. Joko
niitä ei ole halutussa muodossa tai niitä ei julkaista
yrityspoliittisista syistä. Ongelmat ovat kuitenkin monien
käytännössä kokemia, myös kirjoittajan, joten empiiristä tietoa
niistä kyllä löytyy. Harrastaja joutuukin normaalisti tyytymään
teoriatietoihin sekä subjektiivisiin kokemuksiin. Tämä ei
kuitenkaan häiritse kuin osaa harrastajakuntaa, sillä suuri osa
kuuntelee ja toteaa asiat itse! Radiohäiriöiden torjunnasta on
kuitenkin saatavissa melko runsaastikin tietoa, esim. Tomi
Engdahlin artikkeli,
http://www.hut.fi/~then/mytexts/radiohairiot.html.
Häiriösuojaus on
toteutettu sekä kaiutin- että välikaapeleissa pyrkimällä
mahdollisimman hyvään geometriaan (mm. parikierto ja
matrix-rakenteet ), käyttämällä kaapelivaippaa, ferriittejä ja
kaapeliin integroituja suodinratkaisuja. Kierretyn parin
käyttäminen on näistä selkeästi yleisin ja teknisesti myös hyvä
ratkaisu, josta on kehitetty edelleen useamman
johtimen/johdinkimpun matrix-rakenteita. Metallivaipan(suojattu
parikaapeli) käyttö suojaa staattisen sähkön purkauksilta
(Faradayn häkki), mutta lisää jonkin verran kaapelin
kapasitanssia. Ferriitit suojaavat melko tehokkaasti korkeampien
radiotaajuuksien häiriöiltä, mutta ne eivät ole kovin tehokkaita
matalammilla taajuuksilla.
Erillinen
suodinratkaisu yhdessä kierretyn parikaapelirakenteen kanssa on
näistä luonnollisesti tehokkain oikein toteutettuna. Tällöin
pystytään lisäksi vaikuttamaan kaapelin ja yleistetyn
kaiutinkuorman muodostamaan resonanssitaajuuteen. Erityistä
tarkkuutta erillinen suodinratkaisu vaatii kuitenkin
ryhmäviiveen vakauden säilyttämisessä sekä suodatuksen
jyrkkyyden ja laajakaistaisuuden säilyttämisessä.
Suodinratkaisun tulee myös olla sekä sähköisesti että
mekaanisesti kestävästi toteutettu. Tämä kaikki mittauksineen ja
laaduntarkkailuineen tulee tietenkin maksamaan paljon ja se
näkyy myös tuotteiden hinnoissa. Suodinratkaisuissa ei ole
olennaista komponenttien määrä vaan laatu ja se, kuinka
huolellisesti työ on tehty.
Pahimmillaan häiriöt
kuuluvat purskeina tai epämääräisenä mouruamisena suoraan
kaiuttimista, kun laitteisto on kytkettynä päälle. Häiriöt
voivat olla jopa niin voimakkaita tai niin matalataajuisia,
etteivät edes ferriittipunokset kaapeloinnissa pysty
vaimentamaan niitä riittävästi. Kun häiriöt ovat pahimmillaan
tuota luokkaa, kuinka paljon onkaan sitten häiriöitä, jotka
aiheuttavat informaation vääristymistä tai kohinatason nousua?
Vaikka RFI- ja EMI-häiriöt ovatkin useimmiten hyvin
matalatasoisia verrattuna hyötysignaalin maksimiamplitudiin,
niin ne sotkevat ja peittävät monesti ratkaisevan paljon
matalatasoista informaatiota: sävyjä, pieniä ääniä, kaikuja ja
äänikuvallisia piirteitä.
Kaiutinkaapeleiden
mittaamisesta
Monet teknisesti
asennoituneet harrastajat pitävät mittauksia ja käytettävyyttä
lähes pelkästään perusteena äänentoistolaitteiden hankinnalle.
Tässä piilee kuitenkin se ongelma, ettei suurta osaa laitteista
voida hankkia, koska niistä ei ole mittaustietoja saatavissa.
Lisäksi mittausmenetelmät ja -välineet ovat usein hyvin
puutteellisia. Esimerkiksi siniaallolla mitattu taajuusvasteen
käyttäytyminen ei pelkästään ole riittävä tapa tuoda esiin
äänentoistokomponenttien piirteitä, vaikka se onkin yksi
tärkeimmistä mittauksista. Edellä mainittu mittaus kertoo vain
taajuusbalanssin vakioamplitudisella signaalilla, mutta mm.
transienttitoistosta, matalatasoisen informaation ja dynamiikan
välityskyvystä sekä signaalin osien oikea-aikaisuudesta se ei
kerro mitään.
Mielestäni
nykytekniikalla ainakin lähes kaikki kuultavissa oleva olisi
kuitenkin myös mitattavissa. Tämä kuitenkin sillä
edellytyksellä, että käytettävissä on viimeisin tekniikka,
oikeat menetelmät ja hyvin suuri budjetti. Mittauslaitteistossa
pitää olla tällöin ainakin monipuolinen signaaligeneraattori,
josta saa myös kohinaa, oskilloskooppi, äänitaajuusalueen
kattava ja riittävän selektiivinen spektrianalysaattori sekä
mahdollisesti erityismittalaitteet ryhmäviiveen mittaamiseksi.
Jotkut
laitevalmistajat ovat ottaneet markkinointiin mukaan myös
mittaustietojen esittämisen. Näiltä osin ainakin Cardas Audion
sivujen mittaustulokset vaikuttavat luotettavilta,
http://www.cardas.com, josta avataan Insights ja edelleen
Measuring Cable Resonance. Transparentilta löytyy hieman
vähemmän yksityiskohtaista tietoa,
http://www.transparentcable.com/design/destech_networks.html.
Edellisten kaapelivalmistajien kotisivuilla on muutoinkin melko
paljon audiotietoa.
Kuuntelun merkitys
Kokenut harrastaja
kuulee laaja-alaiset alle desibelinkin muutokset vasteissa ja
havaitsee helposti myös muita äänen vääristymiä ja puutteita.
Lisäksi on olemassa lukuisa määrä äänellisiä ominaisuuksia,
kuten dynamiikka, äänikuvan muodostus ja tilan toisto
hienovivahteisine kaikuineen, jotka ovat erittäin hankalasti
mitattavissa. Vaikka ne loppujen lopuksi olisivatkin
mitattavissa, mitkä mittaustiedot liitetään mihinkin
ominaisuuksiin ja miten niitä tulkitaan? Myös mittaustiedot
sisältäviä kaiutinkaapelitestejä on olemassa valitettavan vähän
tai ne vähätkin testimittaukset ovat kovin yksinkertaisia ja
puutteellisia. Useimmiten harrastajan ainoa mahdollinen
analysointitapa on siis laite-esitteisiin ja teoriaan
tutustuminen sekä kuuntelu!
Kuuntelemalla
kaapeleita vertailtaessa muun äänentoistolaitteiston laatu ja
piirteet ratkaisevat paljon. Informaatio voi olla jo kaapeliin
tullessaan niin vääristynyt, ettei kaapelin laadulla ole
todellakaan juuri merkitystä. Kokemuksen perusteella
kaiutinkaapelien välisten erojen kuuleminen vaatii hyvin
laadukkaan laitteiston.
Eri kaapeleiden
erilaisia ominaisuuksia voidaan hyödyntää myös halutun ”soundin”
etsimisessä. Osa harrastajista kun ei halua liian paljastavaa
ääntä systeemistään, ja osa haluaa piristää esimerkiksi
diskanttia näiltä osin hieman hyökkäävällä kaapelilla. Näiltäkin
osin välikaapeleiden merkitys on kuitenkin yleensä suurempi.
Kuuntelun
merkityksen arviointi on useasta osatekijästä kiinni, etenkin
kunkin harrastajan asenteesta ja painotuksista. Jos
ennakkoasenne on jo sellainen, ettei kaapeleilla voi olla
lopputuloksen kannalta mitään merkitystä, niin tällöin ei
kannata kuunnella. Samoin, jos kaapelin tuomaa äänenparannusta
pidetään joka tapauksessa merkityksettömän pienenä, ei kuuntelu
tuo päätöksentekoon mitään lisäarvoa. Toki on myös myönnettävä,
että plasebon (kuvitellun vaikutuksen) vaara piilee aina nurkan
takana. Pieni osa subjektiivisessa kuuntelussa havaituista
eroista onkin todennäköisesti kuviteltuja. Jos
kuuntelukokemusten otanta on kuitenkin tarpeeksi laaja ja
tulokset samansuuntaisia, niin tuloksiin voidaan luottaa.
Yhteenvetona voidaan sanoa, ettei kuuntelun merkitystä voida
korostaa liikaa äänentoistoa vakavammin harrastavien
keskuudessa.
Kaiutinkaapeleiden
merkitys
Kaiutinkaapeleiden
välillä on kuultavia eroja jo aikaisemmin mainituin
edellytyksin. Näiden erojen merkitys, kuten kuuntelunkin,
riippuu harrastajan omista painotuksista ja muun laitteiston
laadusta. Nyrkkisääntönä voidaan todeta, että kaiutinkaapeli on
niitä viimeisimpiä suuren rahan sijoituskohteita
laitteistokokonaisuudessa, sillä muiden komponenttien vaihdolla
saavutetaan useimmiten suurempia äänellisiä parannuksia.
Kaiutinkaapeleiden merkitystä ei kuitenkaan tule väheksyä. Jos
rahaa on käytettävissä muun laatulaitteiston hankinnan jälkeen
reilusti, niin kaiutinkaapeleihinkin voi investoida reilusti.
Huippukaiutinkaapeleilla revitään tavallaan koko laitteistosta
ne viimeisetkin balanssin, dynamiikan, transienttien ja
hienovivahteiden rippeet esiin, ja kuuntelunautinto sen kun vaan
lisääntyy!