Audio Physic Virgo 3

Mikko Mattila

Päivitetty 11.12.2002

Audio Physicin pääsuunnittelija Joachim Gerhard toi ensimmäisen version Virgosta markkinoille 1988. Marraskuussa 2001 ilmestyi klassikosta kolmas versio

Uudella ja vanhalla Virgolla ei ole juuri muuta yhteistä kuin ulkomitat -- kaiuttimen rakenne ja osat ovat uudistuneet perusteellisesti, niin myös ääni.

Kotelot valmistetaan valmistajan muiden kaiuttimien tapaan puutyöperintestään tunnetussa Tanskassa. Toimintaperiaate on 3-tie vaimennettu bassorefleksi. 

Diskanttielementtinä on Vifan erikoisvalmisteinen, ultraäänialueelle ulottuva 19 mm rengassäteilijä, jonka toistoalue ulottuu yli 50 kHz:n.

Keskialueen 4,5" alumiinikartiossa käytetään keraamista päällystystä ja Active Cone Dampingiksi kutsuttua resonanssien vaimennusrengasta.  

6,5" bassoelementit ovat sijoitettu omaan sisäiseen koteloon rakenteen tukevoittamiseksi. Rakenne on Avantin tapaan push-push. Virgossa on kaksi wooferia, yksi molemmin puolin  ja niinikään yksi 6,5" passiivisäteilijä molemmin puolin.

Kaiutinta on saatavana lisähinnasta myös kaksoisjohdotettuna sekä metallijaloilla.

Ensivaikutelmat

Ensimmäinen kuuntelusessio tehtiin jonkin verran sisäänajetuilla Virgoilla, tutussa puurakenteisessa omakotitalossa, noin 40 m2 kevyesti akustoidussa  kuunteluhuoneessa, soitin/etuvahvistin oli Audio Aero Capitole 24/192, päätevahvistin GamuT D-200.

Yleisilmeltään kaiuttimen sointi on kevyekö, ei kuitenkaan kirkas. Kaikki osa-alueet tuntuvat olevan sopivasti tasapainossa, alarekisteri mourusi erottelevasti, keskialue ja etenkin alempi diskantti oli napakka ja luonnollinen, ylempi diskantti kuulosti käsittämätömän heleältä ja sävykäältä.  Katoamistemppukin onnistui monilla levyillä - ääni ei paikallistu lainkaan kaiuttimiin. Vain yksi asia vaivasi, alimmat oktaavit olivat keveitä.

Seuraavaksi yhdistelmään lisättiin Audio Physicin Minos subwoofer. George Duken alkutahdit tyrmäsivät täysin. Se mitä kuulin, oli täysin odottamatonta tämän kokoisesta yhdistelmästä. Ääni kuulosti fantastisen hyvältä. Levy toisensa jälkeen vaihtui Audio Aero Capitolessa, yhdistelmä toimi aina yhtä hyvin. Tämän äänen kanssahan voisi elää!

Verrattaessa Virgo 3:a tuttuun Dunlavyn Cantataan, resoluutio ja diskantti on Virgossa tarkempi ja sävykkäämpi. Saamapuolelle kirjasin Virgon aavistuksen kohteliaan keskialueen dynamiikan -- Cantatalla rummun- ja pianon vasaraniskut olivat voimakkaampia ja kovempia ja alarekisteri ulottuvampi. 

Tilaisuuden tullen en voinut vastustaa vertaamasta Virgoa myöskin valmistajan seuraavaan mallin, Avanti 3:een. 
Tunnistin Virgossa Avantia hieman kuivemman, mutta erottelevamman alarekisterin ja napakamman keskialueen. Virgosta löytyi myös enemmän sävyjä mm. tärkeällä yläbasso/alakeskialueella. Transienttitoiston koetinkivi, pianon vasaran ääni, oli luonnollisempi Virgossa, syyksi arvelen Virgo 3:n keraamispäällysteisen keskialuelementin ominaisuuksia. Avantissahan käytetään hieman suurempaa kevytmetallikartiota, joka etenkin pianolla soi eri tavalla, ei kuitenkaan "oikeammin". Siinä missä Virgo oli tasaisempi ominaisuuksiltaan kuultavalla alueella, oli Avantissa puolestaan enemmän suuren kaiuttimen tuntua. Soinnissa oli korvinkuultavasti sukulaisuutta.

Kuherruskuukausi

Virgot oli saatava kotiin tarkempaa perehtymistä varten. Näin tapahtui. Muutaman päivän jälkeen ovikello soi -- upouudet Virgot saapuivat avamattomassa paketissa.

 Aniharvoin mikään highend-laite on valmis paketista kuunneltavaksi -- ei myöskään sisäänajamaton Virgo 3: 
Alarekisteri vaikutti lasiselta ja tumpulta, keskiäänialueella oli ylimääräistä ahdistusta ja hypetetty diskanttikaan ei helähtänyt aivan odottamallani tavalla.

Soinnin kypsyessä yritin löytää kaiuttimille oikeaa sijoitusta. Muutama viikko kului. Tuntui, että aina oli jotain pielessä. Seisovat aallot vainosivat. aina kun yhdestä pääsi eroon, korostuma/kuoppa siirtyi muualle, paljon hankalampana. Kirosin betonielementtitalot. 

Mutta jotain hyvääkin oli: keskialue ja diskantti kehittyi kuuntelun edistyessä, sointiin tuli loistokuutta, "sitä jotain". Mutta jotain muuta puuttui mitä olin aiemmin kuullut, ja se joku oli löydettävä. 

Lisää voimaa

Virgon tasavahvan suorituskyvyn heikoin kohta oli siis soinnin keveys. Käytännössä tämä ilmenee hieman  pikkukaiutinmaisena  mittaakaavan puutteena ja dynamiikan irtoamattomutena. 

Maahanatuoja lähetti kokeiltavaksi Minoksen edullisemman painoksen, Luna-subwooferin.
Kytkin sen kiinni, kuten oli suositeltu, päätevahvistimen toiseen kautinliitäntään. Jakotaajuutenakin  noudatin valmistajan ohjetta, alipäästö 46 kHz:a. Gain-asetus hyvin alhainen, klo 9:ssä. Ja nyt rupesi tapahtumaan:

Subwooferin positiivinen vaikutus ulottui alimmista oktaaveista aina n. 90 Hz:n alueelle asti. Ratkaisu vähensi seisovien aaltojen haitallista vaikutusta kuuntelupaikalla. Basso kiinteytyi, sointi täyteläistyi, dynamiikkaa tuli lisää, äänikuva siirtyi syvemmäksi. Harmaa kevättalven taivas kirkastui...elämä hymyili, mallasviskikin maistui paremmalta.

Mikä parasta, tällä yhdistelmällä Virgo 3 tuntui toimivan kaikentyyppisellä musiikilla. 

Sijoitus

Kaiuttimen sijoitusta pystyi vielä optimoimaan sen jälkeen kun Luna oli kytketty järjestelmään. Oikea paikka löytyi lukemattomien kokeilujen jälkeen lopulta 2,9 metrin päästä kuuntelutuolista, leveässä  kuuntelukolmiossa, noin 3,3 metriä toisistaan ja 1,50 metriä takaseinästä. Subwoofer toimi parhaiten kauimmaisessa nurkassa, verhon takana...eikä äänilähdettä takuulla pysty paikallistamaan näillä säädöillä.

Aina löytyy tietysti niitä, joiden mielestä subwoofer ei ole oikeaoppinen ratkaisu "pikkukaiuttimien" ongelmiin. Olen tästä toista mieltä: tarkoin harkitullla yhdistelmällä päästään melko lähelle parhaiden täyskokoisten kaiuttimien suorituskykyä ilman suurten kaiuttimien ongelmia suomalaisen kokoisissa kuunteluhuoneissa. 

Kun subwooferin annetaan hoitaa vain pari alinta oktaavia -- tehtäväksi jää silloin lähinnä atmosfääriäänien toistaminen ja seisovien aaltojen tasoittaminen. Pienen, muutaman millisekunnin aikavirheellä ei ole, vastoin yleistä käsitystä, merkitystä, sillä tärkeiden iskuäänien nousuvaiheen informaatiohan toistuu joka tapauksessa keski- ja diskanttielementeistä. 

Toinen etu on, että pienet  kaiuttimet voidaan tuoda melko lähelle, 2,5 - 3 metrin päähän kuuntelijasta. Suurella kuuntelueäisyydellä kaiuttimien ollessa lähempänä seiniä,  huoneakustiikkaa sekoittuu suoraan ääneen ja lisäksi ylin diskantti vaimenee nopeasti etäisyyden kasvaessa. Ääni kuullaan siis tarkempana kun kaiuttimet ovat lähempänä kuuntelijaa.

Kokemukset musiikilla

Pieni yllätys oli kaiuttimien tarvitseman sisäänajon pituus ennen äänenlaadun kehkeytymistä täyteen loistoonsa; Diskantti ja keskialue oli melko kuunneltava jo 30 tunnin jälkeen, alarekisterin kehittymiseen tarvittiin 150-200 tuntia. 

Klassisella musiikilla Virgo 3/Luna ovat kotonaan. Barokin periodisoittimien hienovaraiset sävyt hivelevät korvia millä tahansa  hyvin äänitetyllä levyllä, esimekiksi ECMn loistavalla Bach/ Morimur-CD:llä. 

"Moderni" viulu asiantuntijan käsittelyssä on sekin vaikuttava kokemus. Hilary Hahnin, Neville Marrinerin ja Academy of St Martin in the Fields-orkesterin tulkitsemat Brahmsin ja Stavinskyn viulukonsertot soivat miellyttävästi Sonyn SACD:llä.

Suuri helpotus itselleni oli se, että erittäin vaativat vasket ja erityisesti niiden raikuvat ylä-äänekset toimivat Virgolla loistavasti. Esimerkiksi Elgarin Caractacuksen voitonmarssin pasuunat Richard Hickox:n Chandos-CD:llä kuuluvat parhaimpiin kuulemistani. Suurimuotoisemmilla teoksilla jäin hieman kaipaamaan orkesteriin lisää kokoa. Toisaalta loistava resoluutio palkitsee, kompromissi unohtuu melko pian.

Symbaalien miljoonat ja vaikeasti toistettavat sävyt  jälkivärähtelyineen löivät hepnaadilla Niels Henning Oerstedt-Pedersenin hienolla "Friends Forever" CD-levyllä. Tällaista  muistan kuulleeni Virgon ja Avantin lisäksi vain Acapellan esoteerisella plasmadiskantilla, Audio Aero Capitole 2-soittimen kanssa. CD:hän on kuulunut vuosia Highendnewsin referensseihin, eikä ihme, sillä levyltä tuntuu aina vain löytyvän uusia ulottuvuuksia.

Natalien Colen "Ask  Woman Who Knows" SACD-levyn äänityksestä voidaan olla montaa mieltä, mutta komeampia pasuunoja (kappale 4), napakammin äänitettyä pianoa ja upeampaa duettoa Diana Krallin kanssa (kappale 10) saa hakea. Sen lisäksi Natalie Cole on, IMHO, aikamme vetovoimaisimpia jazzin naisvokalisteja. 

Michel Camilon "Triangulo" SACD-levyllä Anthony Jacksonin bassotyöskentely tyrmää monen pikkupiiperrykseen optimoidun järjestelmän. Ei kuitenkaan Virgo 3/ Lunaa. Jos Highendnews.com valitsisi vuoden levyä, tämä, nautittuna Virgojen kanssa, kuuluisi ehdotomasti niihin.

Erottelukyvystä saa melko hyvän käsityksen tutulla Earth, Wind & Fire "All'n'All":lla, josta on hiljattain ilmestynyt  loistava JSACD-versio. 70-luvun lopun ilmeisen laadukkaasta alkuperäisnauhasta on saatu hienot soundit irti. 

Ääni

Balanssi Neutraali -- ei tumma eikä kirkas. Erittäin sopusointuinen, mutta ei erityisen alas ulottuva. Alempi diskantti ehkä aavistuksen eteentyöntyvä, ominaisuus korostaa erottelukykyä, muttei aiheuta ongelmia millään tavalla.

Erottelu: Parhaita kuulemiani erottelukykyjä koko äänialueella, kertakaikkiaan erinomainen, lukuunottamatta keskibassoa. Erityisen hienosti ja vaivattomasti  toistuivat hiljaisimmat, pienimmät ja matalatasoisimmat äänet sekä monikerroksinen musiikki, esimerkiksi täysiverinen barokkiorkesteri ja -kuoro.

Läpikuultavuus: Ilmankirkas -- lähes aineeton.

Diskantti: Heleimpiä,  erottelevimpia ja puhtaimpia diskantteja mitä olen kuullut perinteisestä elementeistä. Bravo!

Keskialue: Erotteleva ja rasittamaton, vokalistit ja soittimet toistuvat luonnollisesti. Esimerkillinen sello ja pianon "vasen käsi". Referenssimme, aika- ja vaihelineaarinen Dunlavy, oli ehkä vain hitusen, korkeintaan aavistuksen, parempi vaativalla pianolla ja tämähän on erinomainen saavutus. Perkussioiden iskuäänien voima oli ok..

Alarekisteri: Erotteleva ja tarkka bassoalueella, hyvä kontrabasso ja esimerkillinen sello. Aivan alimmat oktaavit toistuvat hieman kevyesti. Kaipasin myös lisää voimaa esimerkiksi bassorummun iskuihin. Tietyllä musiikilla kuitenkin ajoittain lasisuutta, tämä vähenee sisäänajossa, muttei poistu kokonaan.

Dynamiikka: Melko hyvä, DAL referenssiimme verrattuna kuitenkin aavistuksen kesytetty. Suurella orkesterilla jyräykset ja iskut välittyvät ehdottomasti parhaiten subwooferin kanssa.

Äänikuva: Laaja ja ilmiömäisen syvä, soittimet loistavasti fokuksessa. Vaikuttava esitys, todellinen "high definition".

Mittakaava:  absoluuttisella skaalalla aavistuksen "pikkukaiutinmainen". Mutta hyvä esitys kaiuttimen koko huomioiden.

Yhteenveto

Tässä on kaiuttimet, joista on vaikea olla innostumatta --- Virgo 3 oli yllätys. Sijoitteluun täytyy paneutua huolellisesti, mutta sen jälkeen kun oikea paikka on löytynyt, Virgo 3:ssa, jos jossain, on rahalle vastinetta:

Erottelu ja ylärekisteri oli hämmästyttävän hyviä. Kuulin paljon uusia ääniä tutuilta levyiltä. Äänikuva oli vaikuttavan suuri ja irrallaan kaiuttimista, erittäin tarkka, fokuksessa ja hyvin, hyvin syvä.

Toivottavaakin löytyy --  ilmavan ja tarkan yleisolemuksen hintana on alimman 45 Hz:n alapuolisen oktaavin jääminen kevyeksi ja mittakaava toistuminen hieman pienoismallimaisena.

Vakavamman äänentoiston harrastajat tarvitsevat Virgojen avuksi pidemmän päälle kunnollisen subwooferin, jonka avulla suuri osa keveydestä saadaan pois päiväjärjestyksestä. 

Virgo 3, sekä Minoksen, että Luna subwooferin kanssa, kuuluu kokonaisuutena yhteen parhaista konventionaalisista yhdistelmistä pitkään kuulomuistiini.

Tekniset Tiedot

  • Korkeus: 1.000 mm
  • Leveys: 160 mm
  • Syvyys: 415 mm
  • Jalusta: 40 x 250 x 500 mm
  • Massa: 30 kg
  • Tehonkesto: 150 W
  • Suositeltu vahvistinteho: 25W - 150W
  • Impedanssi: 4 Ohm
  • Taajuusalue: 34 Hz - 40 kHz (-3dB)
  • Herkkyys: 90 dB / 1 W (1m)

Hinta: alk. €4800 pintaviimeistelyvaihtoehdosta riippuen
Maahantuonti: Hifi Guru OY, Hyvinkää

Kuuntelussa käytetyt vertailulaitteet ja musiikki

 
search






 

 

All Rights Reserved
© 2000-2006 highendnews.com