Kuunteluarvio

Revel Performa M20

 

Päivitetty 31.10.2000

Mikko Mattila

RevelM20.jpg (3023 bytes)

Revelin pääsuunnittelija Kevin Voecks kertoi kesällä haastattelussamme, että kriittisimmät ominaisuudet kaiuttimien onnistumiselle ovat sointitasapaino, suuntaavuusominaisuudet ja koteloresonanssit.

M20 noudattaa näitä oppeja, kaiuttimen suunnittelun painopiste on ollut tarkkuuden, laajaan dynamiikkan ja matalalle ulottuvaan toiston saavuttamisessa - vieläpä erilaisilla sijoituksilla.

Jotta kaiutin toimisi mahdollisimman hyvin erilaisilla sijoituksilla, siinä on laajat säätömahdollisuudet: takapaneelissa on kaksi säätönuppia, toisella nupilla voidaan säätää diskantin tasoa,  toisella puolestaan valitaan optimi-ominaisuudet jalustakäytössä tai "Flush mounted", esimerkiksi kirjahyllysijoituksella.

M20 on kaksitiekaiutin, diskanttielementteinä käytetään 2,5 cm kevytmetallidomea, joka on sama kuin lattiamalli F30:ssa. Jakotaajuus on 2200 Hz. Suunnittelija on tullut tunnetuksi jyrkkien, jopa neljännen asteen suodattimien käyttämisestä kaiuttimissaan. Myös M20:ssa käytetään tällaista, vaimennuksen ollessa peräti 24 dB/ oktaavi. Keskiääniä ja bassoa hoitelee 6-1/2-tuumainen magnesium-alumiiniseoksinen kartio.

RevelPerformaM20Backpanel.jpg (11796 bytes)

Kaiuttimien sijoituksen hakeminen otti oman pienen aikansa. Parhaimillaan M20 tuntui toimivan kuunteluhuoneessamme tasasivuisessa 3,2 x 3,2 x 3,2 m kuuntelukolmiossa, sijoitettuna pitkälle seinälle, takaseinään etäisyyttä noin metri. Kapeampi sijoitus kutistaa tarpeettomasti äänikuvaa leveyssuunnassa.

Kuunteluarviossamme diskantinsäätönuppi oli neutraalissa asennossaan.

Revel toimittaa myös lisätarvikkeena tyylikkäät jalustat lisähinnasta.

RevelPerformaM20.jpg (8550 bytes)

Ääni

Sointitasapaino on neutraali, alarekisteristään hyvin ulottuva kaiuttimen koon huomioiden.

Erottelutarkkuus: M20 on erottelutarkka, yleisesti ottaen. Kaiuttimella ei jää huomaamatta yksityiskohdat, etenkin jos ne sisältävät vähänkin mikrodynamiikka. Revel ei myöskään anna anteeksi äänitysten ilmeisiä puutteita. Kirjasin havaintoihin ajoittain havaittavaa pientä rasittavuutta äänityksillä, jotka olivat äänenlaadun suhteen vähemmän kunnianhimoisesti tuotettuja.

Läpinäkyvyys: kaiutin on hyvää luokkaa läpinäkyvyydessään. Orkesterin läsnäolevuuden tuntu on ilmeinen

Diskantti: Ensikuulemalta M20:n ylärekisteri kuulostaa siistiltä ja tasapainoiselta, diskantin yleissävy on ehdottomasti kirkas ja heleä ilman korostumia tai värittymiä. Kuuntelun edistyessä pidemmälle mielessä häivähti, että vaikutelma on livesoundia hieman kliinisempi. Tarkistin asian paljastavilla näytteillä vertaamalla referensseihimme: M20:lla herkemmät äänet, esimerkiksi triangelien ja lautasten jälkisointi tuppasivat sammumaan hieman nopeammin, joka aiheuttanee tämän kliinisyyden.

Keskialue: Sekä piano että sen rungon äänet tulivat ajoittain jopa referenssejämme selkeämmin esiin, sen sijaan vasaran isku toistuu M20:lla hieman pehmeämmin, mutta sävyä ei voi kutsua vielä varsinaiseksi värittymäksi. Vasket toistuvat puhtaasti, pasuunoiden ja trumpettien raikuessa viimeinen loistokkuus jäi kuitenkin uupumaan. Nais- ja miesvokalistien äänet toistuivat puhtaasti ja luonnollisesti. Kaiuttimella ei ollut taipumusta ässien sihautteluun.

Alarekisteri: Revelin vahva alue on ollut aikaisemminkin alarekisteri, niin on M20:ssakin. Basso ulottuu tämän kokoiseksi kaiuttimeksi kontrolloituna ja hämmästyttävän alas. Alarekisterin sävy on ilman muuta sukua Salonille ja Studiolle: helppo, erittelevä ja dynaaminen - kuin tehty länsirannikon smooth jazzille, mistä kaiutin on kotoisinkin.

Yläbassolla oli taipumusta hieman työntyä enemmän esiin kuin olin tottunut, kuitenkaan minkäänlaista kuminaa ei ollut havaittavissa sen jälkeen kun kaiuttimille löytyi oikea sijoitus. En lainkaan kaivannut M20:n avuksi subwooferia musiikkikäytössä.

Dynamiikka on perinteisesti toinen Revelin vahva alue - M20 ei jätä toivomisen varaa tässä suhteessa. Erityisen vaikutuksen teki alarekisterin dynamiikka, joka oli esimerkillinen, parhaita mitä olen kuullut tämän kokoisista kaiuttimista.

Tilainformaatio: Tasasivuisessa kuuntelukolmiossa, jonka sivut olivat reilu kolme metriä, tilainformaatio välittyi ilmavasti ja holografimaisen stabiilina leveys- ja syvyyssuunnassa. Soittimet sijoittuvat selkeästi kaiuttimien väliselle alueelle selkeästi paikallistuen. Positiivinen kokemus oli myös kaiuttimien laaja käyttökelpoinen kuuntelualue leveyssuunnassa.

Mittakaava: Kun tilainformaatio toistui täsmällisenä ja dynamiikka oli omaa luokkaansa, ei kaiuttimella ollut pienimpiäkään vaikeuksia välittää orkesterin mittakaavaa olohuoneeseen.

Yhteenveto

Kaiuttimen vahvuudet olivat neutraalisuus, erottelutarkkuus, alarekisterin ulottuvuus ja dynamiikka. Toivomuspuolelle kirjaamani pienimpien ja diskreettimpien yksityiskohtien - esimerkiksi jälkikaiun lievä vaimeneminen ja transienttien aavistuksenomainen pehmeys olivat vain "sävyjä" pikemminkin kuin puutteita. Korostan, että sain nämä ominaisuudet esiin vasta kun vertasin paljastavilla näytteillä referensseihimme etsien heikkouksia.

Sijoittelun suhteen kaiutin tuntui olevan omimillaan suorakulmaisen huoneen leveällä seinällä, tasasivuisessa kuuntelukolmiossa, jonka sivut olivat noin 3,2 metriä, takaseinään etäisyyttä noin 1 metri.

Revel on erittäin laadukas, tasapainoinen kokonaisuus, jonka kanssa olisi voinut elää pidempäänkin. M20 asettuu kilpailtuun hintaluokkaan, silti en epäröi suositella tätä vaativimmillekin korville, joilla on laaja musiikkimaku.

Maahantuonti: Harman Consumer Finland OY

Hinta: 14900,-/ pari, lisävarusteet:   jalustat 1990,-/ pari, kaiutinritilät 500,-/ pari

Vertailulaitteisto:

  • Kuunteluhuone noin 25 m2, osittain akustoitu
  • Soitin: Sphinx Project 32 CD-soitin/upsampler
  • Etuvahvistin: Adcom GFP-750
  • Vahvistin: Mark Levinson n:o 332.5
  • Vertailukaiuttimet: Dunlavy SC IV/A
  • Kaapelit: Transparent MW Ultra-kaiutinkaapelit, Transparent ML XLR-välikaapelit

Musiikki:

  • Finlandia 3984-24532-2; Kauneimpia Serenadeja, YL/ Matti Hyökki
  • Chandos CHAN 9156/7; Elgar, E ; Caractacus ; Scene 6 ;The March Triumphal;/ Richard Hickox
  • Columbia CK64935; Davis Miles: Kind of Blue
  • DMP CD-484; Loeb Chuck: Balance
  • DMP; Flim & BB's: Vintage Flim
  • DMP; Thursday Diva
  • Dreyfus/ Koch FDM 36590-2: Petrucciani, Michel: Both Worlds
  • ECM: Metheny Pat: ECM Works
  • GRP GRD9739; Benoit, David, Freeman Russ: The Benoit/ Freeman Project
  • Telarc CD-83411; Jacques Loussier plays Bach
  • Telarc; Jacques Loussier plays Satie
  • RR Garson Mike: Serendipidity
  • RR-53; Garson Mike: The Oxnard Session 2
  • RR 67; Vivaldi, Antonio: Concertos for diverse Instruments; McGegan, Nicholas, Boston Baroque
  • Warner 9 26562-2; Bela Fleck & Flecktones: Flight of the Cosmic Hippo
  • Warner 9 46661-2; Fourplay: Best of Fourplay
  • Warner: Duke George: After Hours
  • Warner: Sample Joe: Old Places, Old Faces
  • MCD-9269-2; Örsted-Pedersen, Niels-Henning: Friends Forever
  • Impulse; IMP 11642; Krall, Diana: All of You
  • Toto IV
  • Toto: Mindfields
  • Joan Armatrading
  • Michelle Shocked: Mercury Poise 88-95
  • David Foster: The Symphony Sessions
  • Jackson Browne: Running on Empty
  • Dire Straits: Money for Nothing
  • Earth, Wind & Fire: Greatest Hits
  • Ym
  • Ym

Tekniset tiedot

  • In-room response: 46 Hz to 20 kHz +/- 0.75 dB (anechoic)
  • L.F. Extension: -10 dB @ 33 Hz,
  • -6 dB @ 38 Hz, -3 dB @ 44 Hz (anechoic)
  • Sensitivity: 87 dB SPL (anechoic)
  • Impedance: 6 Ohms nominal
  • Dimensions: 15 ½" H x 10" W x 12 ¼" D (393.7 mm H x 254 mm W x 311.2 mm D) (no grille or feet)
  • Net Weight: 20,4 kg
  • Full magnetic shielding
  • 6-1/2" woofer –Fully-pistonic, inverted magnesium/aluminum-alloy dome
  • 1-1/2" diameter (38mm) Kapton voice coil with flat, edge-wound voice coil
  • Modulation rings for extremely low distortion
  • 26 oz. (737 gram) magnet system
  • 1" tweeter – Fully-pistonic aluminum dome same as in F30
  • Flux modulation ring for very low distortion
  • Ferrofluid magnetic cooling
  • Large co-polymer surround with unique acoustic chamber for very low resonance

    lb / 20.4 kg

 

All Rights Reserved
© 2000-2006 highendnews.com