Kuunteluarvio:
|
Päivitetty 6.10.2000 Swedish Audio Technology on uusi tuttavuus Suomen markkinoilla. Tuotemerkin taustalta löytyy ruotsalainen Bladelius Design Group, jonka perustajasta ja vetäjästä, Michael Bladeliuksesta on tullut pohjoismaiden ehkä tämän hetken kuumin suunnittelijanimi. Hän on ehtinyt työskennellä myös Madrigalilla, Nelson Passin kanssa Thresholdilla USA:ssa ja Classélla Kanadassa ennen palaamistaan kotimaahansa Ruotsiin. Swedish Audio Technology esitteli viime vuonna ensin Amplifixin, integrodun vahvistimen, nyt on vuorossa upsampling-ominaisuudella varustettu CD-soitin, Cdfix. TekniikastaUlkoinen design on hillitty, muotoilu ajaton ja rakenne erittäin vankka. Soitinta saa sekä mustana että hopeanvärisenä. Cdfixissä käytetään Burr-Brownin maineikasta PCM-1704K-DAC-piiriä sekä saman toimittajan interpolointisuodatinta. Pyöritinkoneisto on Sonyn valmistama. Soittimessa on sekä RCA- että balansoidut lähdöt. HDCD-piiri laitteesta puuttuu, käytännössä HDCD-tuen lisäarvo on melko vähäinen, upsamplingia ei voi valmistajan mukaan yhdistää HDCD-dekoodauksen kanssa. Kuva: ©www.highendnews.com . Kuva Cdfixin DAC-piireistä. Kaksi Burr-Brown 1704K:a näkyy vihreällä kortilla oikealla puolella mustina suorakaiteina. Kuva: ©www.highendnews.com ÄäniKokeiltavanamme ollut soitinta oli käytetty alle 100 tuntia, joten sisäänajo oli vielä kesken - tämä arvio ei välttämättä vastaa aivan täysin kehittyneen soittimen ominaisuuksia. Pienen alkututustumisen jälkeen aloitin Cdfixin upsampling-ominaisuuden kokeilulla. Ominaisuus kytketään päälle ja pois painamalla samanaikaisesti eteen- ja taakse-hyppy-näppäimiä noin kahden sekunnin ajan. Kuinka upsampling sitten käytännössä
kuului verrattuna normaalitoistoon: Upsamplingin etu saadaan esiin myös huonosti tehdyillä äänityksillä. Kokeilimme tätä "diskantinkidutuskokeessa", joka tarkoittaa, että etsimme levykokoelmistamme pahimmat ja aggressiivisimmat diskantit mitä olemme kuulleet ja selvitimme kuinka soitin niistä selviytyi. Löysimmekin typerryttävän karmean diskantin äänityksiä - en viitsi paljastaa levyjen nimiä, joku voi loukkaantua - sitäpaitsi tämä testin vaihe on vielä kehittelyn alla ja uskon, että erityisesti kevyen musiikin tuottajat ovat kunnostautuneet tällä alalla, otamme myös mielellämme vihjeitä vastaan. Johtopäätökset soittimen upsampling-ominaisuuden vaikituksesta kyseenalaisen kunnian levyillä oli, että siinä missä alunperin diskantti kuulosti liioitellun ylikirkkaalta, "digitaalisen" karkealta ja sähisevältä, upsamplauksella ylärekisteri sai sävyjä ja muuttui silkkisemmäksi - kuunneltavammaksi. Upsamplingin äänenlaatua parantavasta ominaisuudesta ei jäänyt pienintäkään epäilystä. Pieni arvoitus on se, miksi suunnittelija on hövelisti ylipäätään päättänyt sisällyttää ominaisuuden päälle/ poiskytkentämahdollisuden, tuskin kukaan haluaa kuunnella CD-levyjä ilman upsamplausta sen makuun päästyään. Ehkäpä Bladelius on halunnut audiofiili-skeptikkojen viihdyttävän itseään räpläämällä toimintoa päälle/pois ja antavan heidän vakuuttua lopultakin asiasta, joka on jo kauan ollut maailmalla tiedossa1, 2 Seuraavaksi siirryimme vertailemaan Cdfixin ääntä upsamplaavaan referenssisoittimeemme, Sphinx Project 32:een. Tasasin etuvahvistimesta soittimien äänenpaine-erot korvakuulolla mahdollisimman huolellisesti ja merkitsin voimakkuusäätimen asennon muistiin. Tärkeiden havaintojen osalta toistin kokeen vielä erilaisilla keskinäisillä äänenvoimakkuuksilla. Erojen havaitseminen ei ollutkaan enää kovin helppoa - jouduin soittamaan näytteitä edestakaisin poikkeuksellisen monta kertaa - sanotaanko, että ilmassa oli tällä kertaa vahvaa pinnistelyn makua. Soinititasapaino oli neutraali, äärialueilla erittäin ulottuva. Cdfix oli referenssiämme aavistuksen kirkkaamman oloinen, joka saattoi yhtä hyvin johtua keskeneräisestä sisäänajosta. Erottelutarkkuus Cdfixillä on loistava. Pieninkään levylle tarttunut detalji ja nyanssi ei tällä soittimella jäänyt kadoksiin. Hiljaisemmat kohdat, kaukaiset soittimet, soivat sävykkäästi ja tarkasti. Kiilisevä, helisevä, rahiseva tai koliseva tulee esiin alleviivatun tarkasti olematta rasittava. Läpikuultavuus: ruotsalaissoitin häivytti itsensä järjestelmässämme. Vaikutelma oli erittäin aineeton. Läsnäolevus hyvillä äänityksillä ei jättänyt toivomisen varaa. Luonnollisuus: Vokalistit ja soittimet toistuivat erittäin luonnollisina ja värittymättöminä. Ilman upsamplingia, vokalistien ässät sihahtelivat melko herkästi tavanomaisten CD-soittimien tapaan. Upsamplingillä sihahdukset rauhoittuvat selvästi, mutta taipumus oli silti hieman voimakkaampi kuin referenssisoittimessamme. Ylärekisteri soi hyvillä äänityksillä todella hienosti. Yleissävy saattoi olla hieman referenssiämme kirkkaampi, mutta uskon, että tämä ominaisuus johtui pelkästään siitä, että arvioitavanamme ollut yksilö oli vasta ehtinyt sisäänajonsa puoliväliin. Pellit soivat pitkään, rummuniskuista tuli esiin suuri määrä sävyjä. Triangelit, kilistimet, kalistimet, rahistimet erottuivat selkeästi. Alarekisteri oli erittäin sävykäs ja kontrolloitu, sävyltään hieman kuiva. Vertailu referenssiimme paljasti, että alimpien äänien voima on Cdfixillä hieman hennompi. Ero oli melko helposti havaittavissa. Muistutettakoon vielä , että upsampling poiskytkettäessä basso pyöristyi ja muuttui steriilimmäksi. Nyanssit peittyivät, hienoimmat sävyt jopa katosivat kokonaan. Keskialue oli Cdfixillä hyvin luonnollinen. Pianon vasara ylemmillä nuoteilla klopsahti kuin luonnossa, erottuvasti. Trillien ja nopeiden juoksutusten yksittäiset sävelet toistuivat hyvin erottelevasti. Pianon rungon äänet välittyivät selvästi. Vasket soivat heleästi ja dynaamisesti. Vokalistit toistuivat erittäin luonnollisina. Pienet äänet, jälkikaiut ym kuuluvat erinomaisen selkeästi. Kuuntelusessio en löytänyt referenssiimme edes pinnistelemällä "luotettavaa" eroa - Jälkeenpäin mieleen jäi kuitenkin aavistus, että Cdfix saattoi huom saattoi tuntua referenssiämme nopeammalta - elohopeamaiselta. Tilainformaatio: Soittimet paikallistuvat erittäin tarkasti, ei kuitenkaan pistemäisinä. Leveyssuunnassa äänikenttä levisi laajalle. Syvyysinformatio tulee esiin selkeästi. Upsampling ominaisuus päällekytkettynä soitin kaivaa esiin merkittävän määrän lisää huoneakustiikkaa. Dynamiikka: Cdfix vaikutti erittäin dynaamiselta. Voimakkaammat transientit kuten basso- ja patarummut jysähtävät voimalla, pienemmätkin transientit toistuivat erottelevasti. Olin hieman epävarma mutta tuntui kuin Cdfix saattoi olla jopa referenssiämme dynaamisempi. Vaikutelma tuli esiin vain diskanttipitoisia rumpuja sisältävillä näytteillä, joten se voi johtua myös tuosta aavistuksen verran ärhäkkäämmästä diskantista. Mittakaava: Soittimen leveä, syvä, ja stabiili äänikuva ja erinomainen dynamiikka merkitsi myös mittakaavan toistumisen realisimia lähestyen. Soittimen suorituskyky HDCD-levyjen näytteillä oli erinomainen - ominaisuuden tuen puuttumisesta huolimatta, verrattuna HDCD-tuella varustettuun upsamplaavaan referenssiimme. YhteenvetoCdfix ääniominaisuudet pääsivät hieman yllättämään. Se on mielestäni ennenkaikkea tarkka, analyytinen ja läpinäkyvä. Tämänkin upsamplaavan soittimen potentiaalin ymmärtäminen tarvitsee parhaita komponetteja ketjun muihin osiin. Laite on erinomaisen huolellisesti suunniteltu ja valmistettu, siinä käytetyt osat ovat erittäin laadukkaita. Kun tiedämme, että markkinoilla olevien SACD- ja DVD-Audiosoittimien CD-toisto-ominaisuudet eivät kokemustemme mukaan toistaiseksi vastaa vaativimpien audiofiililen tarpeita, äänen ja teknisen toteutuksensa puolesta huippulaatuinen, upsamplaava Cdfix on loistava valinta hintatietoiselle, mutta tarkkakorvaisimmille musiikinystäville. Hinta huomioiden, korkein mahdollinen suositukseni. Henkilö AEnsivaikutelma laitteen ulkonäöstä oli rauhallinen, asiallinen ja tukeva. Vaikka laite olikin sisältä lähes tyhjä, se painaa kuitenkin peräti 10 kg. Kuunnellessani soitinta huomio keskittyi erityisesti ilmavaan soundiin ja selkeään kokonaisuuteen erottelukyvyssä. Tuo ilmavuus oli sellainen piirre, joka erotti upsampling-ominaisuuden "tavallisesta" ilman minkäänlaisia vaikeuksia. Soundi oli upea. Ero referenssilaitteeseen oli joissain yksityiskohdissa kuultavissa, mutta se saattoi johtua cdfixin sisäänajamisen keskeneräisyydestä. Toinen juttu on sitten tekevätkö ne erot tämän laitteen huonommaksi. Erilaisuus sinänsä ei ole sama kuin huonous! Ja korostettakoon vielä erojen pienuutta. Hintaisekseen laite kuulosti todella hyvältä ja huomioitakoon, että vertailulaitteemme maksaa kaksinkertaisen hinnan. Siihen nähden uskoisin, että valmistajalla on potentiaalisesti käsissään todellinen myyntitykki. Tässä kävi kuten pelkäsinkin: Ostin samanlaisen laitteen itselleni! Henkilö B ..... ei pystynyt kertomaan muuta kuin, että "työpaikalla menee kahvia litratolkulla kun ei ole yöllä saanut nukuttua, ottaako hopeisena vai mustana...." Vajaan viikon päästä saimme raportin: Cdfix ja vertailusoitin ovat äänellisesti lähellä toisiaan. Sphinxin basso on hieman uloitteekkampi ja sävykkäämpi. Keskialueella en huomannut eroa. Yläpää molemmissa huippuluokkaa, tunne siitä kumpi on kulloinkin parempi, vaihteli levyistä riippuen. Cdfix kuulosti hieman kirkkaammalta. Äänikuva molemmissa oli hyvä, Sphinxissä ehkä aavistuksen ulotteikkaampi. Upsampling kuului aivan selvästi tarkkuutena ja ilmavuutena - jopa yllättävän isona erona. Hintaansa nähden Cdfix on shokkihyvä, olen kuullut monta kertaa kalliimpia soittimia jotka eivät pääse tähän tasoon lähellekkään. Henkilö C En voinut vastustaa kiusausta vertailla Cdfixiä ja Sphinx 32:a toisiinsa. Rumpulevyjä ja muita iskuääniä sisältäviä levyjä kuunnellessa tuli vaikutelma, että Cdfixillä transientit syttyisivät Sphinxiä nopeammin. Räväkkyyttä löytyy, kevyen musiikin toistossa on pelkkää plussaa mielestäni. Klassisen musiikin/laulumusiikin puolella Sphinx kuullostaa hunajaisemmalta ja äänikuvaltaan vakuuttavammalta. Tuohon transienttien toiston erilaisuuteen löytynee selityskin: Cdfix käyttää Burr-Brownin suodinta ja Sphinxistä löytyy Pacific Microsonicsin filtteri, joka lienee lempeämpi. Maahantuonti: Hifi Guru OY, Hyvinkää Vertailulaitteisto
Musiikki:
Tekniset Tiedot
Viitteet:1 - A Suggested Explanation
For (Some Of The)Audible Differences Between High Sample Rate and Conventional Sample Rate
Audio Material (pdf)
|
All Rights Reserved
|